تکیه بر آموزش متوقف کننده اهداف دانشگاه است/ انتقاد از روندتحصیلی کنکورمحور مدارس

رئیس فرهنگستان علوم گفت: تکیه بر آموزش متوقف کننده اهداف دانشگاه است و وجود بررسی های پژوهشی ضروری است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پانزدهمین نشست علمی-تخصصی با موضوع "جامعه چه انتظاری از دانشگاه فرهنگیان دارد؟ "با بیان اینکه همیشه با وجود غم و شادی ها در طول دوران زندگی از شغل معلمی که انتخاب کردم، رضایت داشتم، گفت: این شغل را بهترین حرفه می دانم چراکه خواسته یا ناخواسته جامعه به معلم احترام می گذارد و آدمیت با تعلیم تحقق می یابد هرچند نباید استعداد آدمی را نادیده گرفت زیرا بشر مظهر تمامی اسما الهی است. 
 
وی ادامه داد: دانشگاه ها محلی است که تمامی علوم در آن آموخته می شود و ما از روزی که دانشگاه و مدرسه عالی داشتیم به شرایط علوم در آن بی توجه بودیم و آموزش در دانشگاه باید با پژوهش همراه باشد و فقط تکیه بر آموزش متوقف کننده اهداف دانشگاه  است.
 
رئیس فرهنگستان علوم تصریح کرد: هر موجودی نیازهای زمان خود را  درک می کند و امیرکبیر بیرون نیز در طول فعالیتش و گسترش امر تعلیم و تربیت با تاسیس دارالفنون به نیازهای زمان خود پاسخ داد اما  نیازهای کنونی متفاوت است.
 
وی با بیان اینکه در زمان های گذشته محصلین بعد از اتمام کلاس ششم به استخدام در نهادهای مختلف درمی ‌آمدند، گفت: در واقع آموزش و پرورش آماده کردن افراد برای استخدام در دستگاه های دولتی را انجام می داد همچنین از سال ۱۲۹۸ براساس مصوبه مجلس تحصیل همه بچه ها مورد توجه قرار گرفت در نتیجه به معلم نیاز بود و توجه به تربیت معلم در جامعه ایجاد شد.  
 
داوری اردکانی گفت: دانشسرای عالی تاسیس کردیم تا تربیت معلم انجام شود و معلمان با تاسیس دانشگاه به مقام استادی رسیدند حال باید توجه کنیم انتظار جامعه با اقتضای آن یکی است یا خیر در غیر اینصورت آنچه به وجود می آید ارزشی ندارد.
 
رئیس فرهنگستان بیان کرد: علوم اکنون بچه ها بخش اعظم زمان خود را در مدرسه و با کتاب های حجیم درسی می گذرانند تا نهایتا از کنکور عبور کرده و به دانشگاه برسند که اگر اجزا هماهنگ نباشد کار درست پیش نمی رود.
 
داوری اردکانی با تاکید بر اینکه جامعه ایده آل باید به توانایی خود پی ببرد، گفت: جامعه باید بداند چه می خواهد و وضع خود را ارزیابی کند در واقع معلم با  نگاه در چشم محصل باید تقاضای او را درک کند البته نباید انتظار داشت فقط یک نهاد مانند دانشگاه فرهنگیان به ایده آل های جامعه در امر تعلیم و تربیت پاسخ دهد.
 
در این مراسم بیات سرپرست پردیس باهنر اظهار کرد: باید سیالیتی بین جامعه و دانشگاه برای گفت و گو در امور بنیادین نهادهای اجتماعی وجود داشته باشد تا گره های راه  را برای حرکت بگشاید.
 
وی تصریح کرد: برای دستیابی به این هدف باید ارتباط خود و جامعه را بیشتر کنیم و راه ورود برای آشنایی بیشتر در جامعه حضور در آن است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار