سی‌ان‌بی‌سی: ترامپ با امضای توافق تسلیحاتی عربستان روی یک خانه در حال سوختن، بنزین ریخت

شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» در گزارشی به بررسی روابط آمریکا و عربستان سعودی پرداخت.

سی‌ان‌بی‌سی: ترامپ با امضای توافق تسلیحاتی عربستان روی یک خانه در حال سوختن، بنزین ریخت
به گزارش 
گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه «سی ان بی سی» اعلام کرد گرایش شدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی، درآمدهای هنگفتی برای شرکت های صنعتی و سرمایه گذاری به همراه دارد ولی موافقت ضمنی ترامپ با سوء استفاده های نظامی ریاض، ممکن است برای واشنگتن هزینه هایی داشته باشد.

پایگاه اینترنتی این شبکه تلویزیونی آمریکایی در مطلبی به قلم تام دی کریستوفر نوشت: توافق تسلیحاتی با عربستان به ارزش 110 میلیارد دلار، نشان دهنده تعدیل موضع آمریکا درباره ائتلاف تحت اداره عربستان در جنگ داخلی یمن است که تعداد زیادی از غیر نظامیان در آن کشته شده اند. چنین حمایت شدیدی از عربستان و در عین حال، بی توجهی به موارد نقض حقوق بشر و حقوق مدنی، مستلزم سرمایه گذاری سیاسی کاخ سفید است و تضمینی وجود ندارد این وضع به واسطه اولویت دادن عربستان به مقابله با تروریسم، منفعتی به همراه داشته باشد.

به میزانی که حمایت آمریکا با جسورتر کردن سعودی ها  موجب طولانی شدن جنگ یمن شود، شاخه های القاعده و داعش که از بی قانونی در یمن بهره برده اند می توانند پیشروی کنند.

دولت باراک اوباما، رئیس جمهور قبلی آمریکا به طور قطع از ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن حمایت کرد. با وجود این، اوباما تحت فشار قانونگذاران آمریکایی و مدافعان حقوق بشر، جلوی انتقال برخی سلاح های پرارزش را گرفت و تبادل اطلاعات را محدود کرد. این وضع بویژه پس از آن بود که بیش از 100 یمنی ماه اکتبر در حمله هوایی ائتلاف به یک مراسم تشییع جنازه کشته شدند، مشاهده شد.

ریچارد هاس، رئیس «شورای روابط خارجی» روز دوشنبه به شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت دولت ترامپ اکنون سرنوشت کشور را به عربستان و متحدان سنی گره زده است.

هاس افزود: «این موضعی کاملا یک طرفه است مگر اینکه ریاض - که یک پادشاهی استبدادی است- رفتارش را تغییر دهد.  من فکر می کنم ما باید در این باره که بیش از اندازه به شرکای سنی خود توجه کنیم و اینکه ایران را جدی نگیریم توجه داشته باشیم بویژه من درباره وارد شدن به یمن که تمام خصوصیات جنگ ویتنام را دارد نگرانم.»

جنگ داخلی چند ساله یمن، مارس 2015 به مرحله ای بحرانی رسید.

عربستان پس از دو سال، خودش را در یک باتلاق می بیند. حدود ده هزار غیر نظامی کشته شده اند و اوضاع انسانی در یمن رو به وخامت است. بروس ریدل، مدیر «پروژه اطلاعات» در اندیشکده «موسسه بروکینگز» این هفته در مقاله ای در پایگاه اینترنتی آمریکایی المانیتور نوشت: «مداخله عربستان در یمن، باتلاقی پر هزینه و بی پایان برای ریاض بوجود آورد.»

ریدل که مشاور امور خاورمیانه ای چهار رئیس جمهور قبلی آمریکا بوده است در این مقاله نوشت: «اقدامات جنگی عربستان، به حمایت آمریکا وابسته است. کنگره به طور فزاینده ای با دادن چک سفید به ملک سلمان آل سعود و فرزندش مخالف است آنهم در جنگی که موجب وارد آمدن خسارت گسترده انسانی به فقیرترین کشور جهان عرب شده است.»

سازمان عفو بین الملل که سوابق نقض حقوق بشر از جانب هر دو طرف را ثبت کرده است، از توافق تسلیحاتی آمریکا با عربستان به شدت انتقاد کرده است.

اریک فِرِرو، «مدیر ارتباطات عفو بین الملل در آمریکا» گفت: «این توافق موجب شده است که ترامپ به روی یک خانه در حال سوختن، بنزین بریزد و در را به روی خروج خودش از آن خانه قفل کند. شواهدی دال بر این وجود دارد که ائتلاف تحت رهبری عربستان، مرتکب جنایات جنگی شده است و تداوم تسلیح عربستان، موجب موارد جدی نقض حقوق بشر می شود که رنج شدید غیر نظامیان در یمن را به دنبال خواهد داشت.»

این جنگ همچنین این امکان را برای گروه القاعده در شبه جزیره عرب و نیز به میزانی کمتر، داعش فراهم کرده است تا اراضی بیشتری در یمن بدست آورد.

کاخ سفید اعلام کرده است این قرارداد تسلیحاتی، موجب تقویت کمک عربستان به مقابله با عملیات تروریستی در سراسر منطقه می شود و مسئولیت های ارتش آمریکا برای اجرای این عملیات ها کاهش می یابد.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۴ ۰۵ خرداد ۱۳۹۶
سعودی ها برای شوراندن کشورهای عرب و ضربه زدن به ایران در حال توطئه و دسیسه چینی هستند ایران باید قبل از اینکه دیر شود به سرعت و برق آسا سر این افعی را له کند بطور قطع و یقین هر چه سرعت عمل بالاتر و شدت برخورد شدیدتر باشد اثر بیشتری خواهد داشت و این کار شوک سنگینی را به حامیان این رژیم سفاک و خونریز از جمله آمریکا وارد خواهد کرد که به تبع آن آمریکا در مقابله با ایران دچار تردید شده و از مواضع خصمانه خود عقب نشینی می کند
آخرین اخبار