نبودن توازن آموزش و فنی حرفه ای عامل بیکاری دانش آموختگان

مدیر کل دفتر جمعیت نیروی کار و سرشماری‎ کشور با تأکید بر لزوم توجه به سرمایه‎های انسانی گفت: توجه به سرمایه‎های انسانی باعث توسعه یافتگی کشور خواهد شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ فریبا بنی هاشمی مدیر کل دفتر جمعیت نیروی کار و سرشماریهای ایران امروز در همایش روز ملی جمعیت در گرگان گفت:بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395 جمعیت کشور ایران 79 میلیون و 900 هزار نفر در قالب 24 میلیون خانوار شمارش شد که در مناطق روستایی به دلیل مهاجرت و تقسیمات جغرافیایی شاهد کاهش جمعیت بودیم.

وی تصریح کرد: اگرچه تعداد خانوار در گلستان طی سال‎های اخیر کاهش یافته است اما هنوز از میانگین کشوری بالاتر است.

وی ادامه داد: ترکیب خانوار کشور در سال‎های گذشته از گسترده به هسته‎ای رو به تغییر بوده است.

مدیرکل دفتر جمعیت نیروی کار کشور با بیان اینکه انفجار جمعیت در دهه 60 باعث بروز مشکلاتی در حال حاضر شده است افزود: این انفجار جمعیت در دهه 60 مشکلاتی برای برنامه‎ریزان ایجاد کرد این جمعیت در حال حاضر در ابتدای میانسالی است و به دلیل آنکه افزایش سریع جمعیت با کاهش رشد اقتصادی در کشور همراه بود نتوانستیم برای این گروه سنی اشتغال ایجاد کینم در نهایت سن ازدواج و باروری به تأخیر افتاد که این نیز پیامدهای منفی خود را دارد.

بنی‌هاشمی بیان کرد: اکثر کشورهای توسعه یافته امروزی بعد از جنگ جهانی دوم با انفجار جمعیت مواجه شدند اما این کشورها از این فرصت استفاده کردند و با جمعیت زیاد به تولید بیشتر و در نتیجه رشد اقتصادی دست یافتند وبه زمره کشورهای توسعه یافته پیوستند اما کشورهای جهان سوم نتوانستند از این سود جمعیت استفاده مناسب داشته باشند.

*میانگین جمعیت سنی کشور 30 سال است

مدیر کل دفتر جمعیت نیروی کار کشور در ادامه به میانگین جمعیت سنی کشور اشاره کرد و افزود: بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395 میانگین جمعین سنی کشور 30 سال است.

بنی هاشمی سرمایه انسانی را جزو لاینفک توسعه یافتگی کشورها عنوان کرد و گفت: هیچ کشوری نمی‎تواند به سمت توسعه یافتگی حرکت کند مگر آنکه به سرمایه‎های انسانی خود توجه داشته باشد اما به دلیل عدم هماهنگی بین نظام آموزشی کشور و نظام بازار کار، بسیاری از فارغ‎التحصیلان نمی‎توانند جذب بازار کار شوند.

وی ادامه داد: نسبت تحصیلات عالی بین مردان و زنان برابر شده است اما نرخ مشارکت اقتصادی بین زنان و مردان زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: در استان گلستان 33.4 افراد بالای 10 سال را شاغلین تشکیل می‎دهند که این آمار اندکی کمتر از میانگین کشوری است هم چنین نرخ مشارکت اقتصادی در این استان نیز کمتر از میانگین کشوری است.

*افزایش مشاغل کم تخصص در کشور

مدیرکل دفتر جمعیت نیروی کار با بیان اینکه گلستان یک استان کشاورزی است گفت: اگرچه تعداد شاغلین در این استان زیاد است اما نه تنها در گلستان بلکه در کشور افراد در مشاغل خود تخصص کمی دارند و با مشاغل کم تخصص نمی‎توان به رشد اقتصادی دست یافت.

بنی هاشمی با بیان اینکه اهمیت به سرمایه انسانی فقط تحصیلات عالی نیست گفت: اگر حمایت‎های لازم از سازمان فنی و حرفه‎ای و آموزش‎های فنی و حرفه‎ای انجام شود شاهد ایجاد اشتغال در کشور خواهیم بود.

وی اذعان کرد: در بسیاری از کشورها بعد از اخذ مدرک کارشناسی فرد برای ورود به بازار کار باید دوره‎های تخصصی را بگذراند در صورتی که این امر در کشور ما مغفول مانده است.


انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.