وزیر نیرو در آیین افتتاح نیروگاه سد رودبار لرستان عنوان کرد:

سهم حدود ۱۲ هزار مگاواتی نیروگاه‌های برق‌آبی در تامین برق

وزیر نیرو گفت: ۷۶ هزار مگاوات برق در نیروگاههای کشور تولید می‌شود که ۱۱ هزار و ۸۰۰ مگاوات آن مربوط به نیروگاه‌های برق‌آبی است.

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پاون حمید چیت چیان روز پنجشنبه در آئین افتتاح نیروگاه رودبار الیگودرز لرستان افزود: تاکنون ۲۲ هزار میلیارد ریال برای سد و نیروگاه رودبار هزینه شده و چهارهزار میلیارد ریال برای تکمیل طرح نیاز است.
 
به گفته وی بخشی از اعتبارات طرح سد و نیروگاه رودبار از طریق کشور چین تامین شده و چین همکاری‌های جدی در ساخت این سد داشته است.
 
وزیر نیرو همچنین اظهار کرد: پس از تکمیل این سد به دنبال این هستیم که سد بختیاری را در این شهرستان بسازیم که این سد نیز ۷۵۰ مگاوات ظرفیت تولید برق دارد.
 
این نیروگاه سطحی که از دو واحد ۲۲۵ مگاواتی تشکیل شده است، تولید سالانه آن با ضریب کارکرد ۲۵ درصد معادل ۹۸۶ گیگاوات ساعت است.
 
این نیروگاه علاوه بر توانایی تولید ۴۵۰ مگاوات توان الکتریکی، قابلیت کنترل فرکانس، کنترل توان رادیو اکتیو و خود راه اندازی جهت بازیابی شبکه سراسری در صورت خاموشی شبکه را دارد.
 
سد برق‌آبی رودبار الیگودرز که با طول تاج ۱۸۵ متر، ارتفاع از پی ۱۵۵ متر، و عرض تاج ۱۵ متر بر روی رودخانه رودبار ساخته شده است، حجم ذخیره حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب را دارد.
 
طرح سد و نیروگاه رودبار لرستان در فاصله ۱۰۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان الیگودرز بر روی رودخانه رودبار از سرشاخه‌های دز احداث شده است.
 
بدنه این سد از نوع خاکی با هسته رسی بوده که در دره‌ای تنگ و باریک احداث شده است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار