کارگردان نمایش کارنامه بندار بیدخش:

خواستم توانایی محسن افشانی را به شکل عجیبی نشان بدهم

نشست خبری نمایش «کارنامه بندار بیدخش» امروز با حضور اهالی رسانه و عوامل کار در تماشاخانه پایتخت برگزار شد.

خواستم توانایی محسن افشانی را به شکل عجیبی نشان بدهمبه گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری نمایش «کارنامه بندار بیدخش» امروز با حضور اهالی رسانه و عوامل کار، محسن افشانی، آرش اشاداد و دیگر عوامل، روز پنجشنبه مورخ ۴ خرداد ماه سال ۹۶ در تماشاخانه پایتخت برگزار شد.
 
در ابتدای نشست، آرش اشاداد در جایگاه کارگردان نمایش گفت: ما ده سال پیش کار بر این متن را با بازیگران مختلف شروع کردیم جشنواره‌های مختلف رفتیم و برای اولین بار، با یک گروه حرفه‌ای کار کردیم. ما حدود سه ماه است که تمرین را شروع کردیم و هر شب هم مسائل جدید تر و بهتری را در کار یاد می‌گیریم و یک سری از رفتارها یا جملات را به کار زیاد یا کم می‌کنیم و هر اجرا با اجرای قبلی در این ۳۰ شب تفاوت دارد. اجرای ما از اول پختگی خودش را داشت با اینکه دکور سنگین و عجیبی داشت.  

وی پیرامون جوایزی که در جشنواره‌ها گرفته است، اظهار داشت: من سال ۸۴ این متن را در جشنواره نیاوران بازی کردم و ما برای اولین بار شیوه اجرای نمایشنامه خوانی را با میزانسن‌های درست نشان دادیم و من در این رقابت اول شدم. بعد از آن، در جشنواره‌های دیگر مثل نیمکت، ما ۵ جایزه برنده شدیم.  

اشاداد در خصوص نظر بیضایی در خصوص این متن و اجرا تصریح کرد: وی همیشه به ما لطف داشت و درخواست‌های مکرر من باعث شد تا ما اجازه کامل برای نمایش را بگیریم. این متن، سخت‌ترین متن اجرایی ایران است به دلیل ادبیات زیبا و سنگینی که دارد. کار تماشاچی برای فهمیدن آن، سخت است.  

وی در خصوص بازبینی آثار برای اجرا تصریح کرد: مشکل بازبینی در تئاتر این است که هر کسی به خودش اجازه می‌دهد بازبینی کند. در صورتی که چیزی از آن نمی‌داند و اگر کسی درباره کار من اینطور نظر بدهد، من با سواد بیضایی پاسخ او را خواهم داد.  

آرش اشاداد در خصوص ملاک انتخاب بازیگران کار گفت: من محسن افشانی را از قبل می‌شناختم و می‌دانم بسیار توانا است. تجربه‌اش در این باره از من خیلی بیشتر است و من می‌خواستم با این کار، توانایی‌های محسن را به شکل عجیبی نشان بدهم.

اشاداد در پایان سخنانش گفت: ما پیشنهاد کار در شهرهای دیگر مثل خوزستان، مشهد و شیراز و همچنین در اروپا را هم داشته‌ایم. مطمئناً اجرا خواهیم رفت.  

بعد از آن، محسن افشانی به عنوان تهیه‌کننده و بازیگر کار  پیرامون علت ورود خود به تئاتر گفت: من تصمیم گرفتم تئاتر کار کنم؛ چرا که قبلا هم کار کرده ام. من خودم به آرش اشاداد پیشنهاد همکاری دادم و دوست داشتم به تئاتر برگردم و خودم را به عنوان بازیگر تئاتر معرفی کنم. البته من به تهیه‌کنندگی تئاتر هم ادامه می دهم؛ چرا که از کار کردن با علاقه لذت می‌برم.  

ما جوان‌ترین تیمی هستیم که این اثر را بر صحنه می‌یریم و اگر کسی توانست با این میزانسن‌ها بر صحنه ببرد، ما از او تقدیر می‌کنیم.
 
سپس وی در خصوص برخورد خود با متن ثقیل و زیبای بیضایی گفت: من به علت قدرت و ابهت متن، آن را دوست داشتم و اولین اعتباری را که دوست داشتم به دست بیاورم، خوانش متن بوده است.  

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.