پزشک خانواده و نظام ارجاع راهکار برون رفت از مشکلات نظام سلامت /پزشکان عمومی درجایگاه واقعی خود قرار ندارند

نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی با اشاره به مشکلات متعددی که در نظام سلامت وجود دارد گفت: تنها راه برون رفت از مشکلات اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع و قرار گرفتن پزشکان عمومی در جایگاه واقعی آنهاست.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عزت اله گل علیزاده نایب رییس انجمن پزشکان عمومی ایران در مراسم افتتاح دفتر انجمن پزشکان عمومی ایران با اشاره به این که این انجمن از قدیمی ترین تشکل های غیردولتی است؛ اظهار کرد: انجمن پزشکان عمومی از نظر کثرت اعضا یکی از بزرگترین انجمن های علمی است که فاقد فضای فیزیکی مناسب برای انجام امور مربوط به پزشکان عمومی بود.

وی با اشاره به این که این انجمن نیاز به استقلال فیزیکی برای برگزاری جلسات و کارگروههای مختلف به منظور بررسی مشکلات متعدد پزشکان عمومی داشت ، افزود : یکی از مهمترین کارهایی که انجمن پزشکان عمومی در دستور کار خود داشت طراحی ساختار مناسب و تشکیل کارگروههای پزشک خانواده، آموزش، درمانگران اعتیاد و سایر کارگروههایی بود که همکاران به ارائه خدمات درمانی به بیماران بپردازند.

نایب رییس انجمن پزشکان عمومی ایران به بحث اطلاع رسانی و سامانه پیامکی و نشریه این انجمن اشاره کرد و گفت :کانال تلگرامی انجمن پزشکان عمومی بالغ بر 15 هزار نفر عضو دارد که همواره به روز می شود و سامانه ثبت نام اعضا را راه اندازی کردیم تا کارت  عضویت آنها نیز به صورت الکترونیکی صادر شود.

گل علیزاده با تاکید بر این که باید تعامل در راستای گفتمان کارشناسی و علمی و درک متقابل با سایر نهادها داشته باشیم تصریح کرد: نکته مهم و ساختاری در این میان ارتباط قوی با مجلس بود که با تلاشهای انجام شده توانستیم فراکسیون طب عمومی را در مجلس تشکیل دهیم و همچنین پیشنهاد تاسیس شورای راهبردی طب عمومی را در سطح وزارتخانه داشتیم که به تصویب وزیر و شورای معاونان وزارت بهداشت ، رییس سازمان نظام پزشکی و سایر افراد ذیربط رسید.

وی با اشاره به این که باید مسائل و مطالبات کلان پزشکان عمومی در این انجمن مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد ؛ بیان کرد : بحث پزشک خانواده و نظام ارجاع از جمله کارهای مهمی است که بطور شایسته به آن پرداخته نشده و ناگزیریم به سمت گسترش این دو مبحث که می تواند سبب کنترل هزینه های نظام سلامت و خروج بیماران از سردرگمی ها شود، حرکت کنیم.
 
پزشک خانواده و نظام ارجاع راهکار برون رفت از مشکلات نظام سلامت /پزشکان عمومی درجایگاه واقعی خود قرار ندارند
 
نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران تصریح کرد : نقش و جایگاه پزشکان عمومی باید در نظام سلامت مشخص شود و از ظرفیت و پتانسیل این گروه برای اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع استفاده شود تا دیگر هزینه های اضافی به نظام سلامت تحمیل نشود.

گل علیزاده با اشاره به شیوع بیماری های غیرواگیر از جمله بیماری های قلبی ،عروقی و پوکی استخوان در جامعه عنوان کرد : باید با توانمند سازی و آموزش پزشکان عمومی در جهت کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری های غیرواگیر در جامعه باشیم و این امر با قرار گرفتن پزشکان عمومی در جایگاه واقعی خود محقق می شود.

وی با اشاره به تعدد انجمن های علمی در جامعه پزشکی بیان کرد : هر یک از این انجمن ها سهم خواهی می‌کنند و گسترش آنها صرفا درجهت پیگیری مطالبات صنفی است و اختلافات بین رشته ای را بوجود می آورد که زیبنده جامعه پزشکی نیست.

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار