دختر 4 ساله گلستانی که شاهنامه فردوسی حفظ می‎کند

«آیلین امیری» دختر 4 ساله اهل شهرستان کردکوی استان گلستان است که شاهنامه فردوسی را حفظ می‎کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛  یکی از مراکز علمی، پژوهشی و هنری شهرستان کردکوی در اقدامی ابتکاری و تحسین‎برانگیز برای آشنایی کودکان و دانش‎آموزان با مضامین و محتوای اشعار ادبی، شاهنامه‎خوانی را به کودکان آموزش می‎دهد.

دختر 4 ساله گلستانی که شاهنامه فردوسی حفظ می‎کند

این مؤسسه علمی، پژوهشی و هنری با مشاهده استقبال نونهالان و نوجوانان فعالیت کاری خود را صرفاً محدود به شاهنامه‎خوانی نکرده تا جایی که این مؤسسه در کنار سایر فعالیت‎های آموزشی، حفظ شاهنامه را در دستور کار خود قرار داده است.

در بین کودکان این مؤسسه، توجه‎مان به «آیلین امیری» کودک چهار ساله اهل کردکوی که حفظ شاهنامه را آغاز کرده است، جلب شد.

وی طی مدت کوتاه، 11 بیت از شاهنامه را حفظ کرده است و به گفته مادرش قصد دارد روند حفظ را تا انتهای شاهنامه ادامه بدهد.

مادر این نونهال چهار ساله در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در کردکوی، اظهار کرد: فرزندم زمانی که چهار سال و سه ماه سن داشت حفظ شاهنامه را آغاز کرده است و طی این چند ماه پس از شروع حفظ شاهنامه موفق شده 11 بیت از شاهنامه فردوسی را حفظ کند.

زهرا ریاحی با بیان اینکه حضور دخترم در کلاس نقاشی بهانه‎ای برای حفظ شاهنامه شد، گفت: مربی کلاس نقاشی آن هر جلسه یک بیت از شاهنامه را به آنها آموزش می داد که با تکرار و تمرین در منزل کم‎کم ابیات را حفظ کرده است.

وی با بیان اینکه حفظ شاهنامه گام مؤثری برای ترویج شاهنامه فردوسی و آشنایی با شعر و ادب فارسی است، می‎گوید، حفظ کردن شاهنامه توسط فرزندم برای بسیاری از اقوام، دوستان و آشنایان جالب است و تشویق و ترغیب دیگران به این اقدام ارزشمنده را به همراه داشته است.

ریاحی ادامه می‎دهد، شاهنامه‎خوانی و حفظ آن علاوه‎بر ترویج شاهنامه‎خوانی و شعر و ادب فارسی موجب تقویت حافظه نونهالان و کودکان نیز می‎شود.

*کودکی که در 30 روز 70 کتاب خوانده است

مادر کودک شاهنامه‎خوان گلستانی در پاسخ به این سؤال که آیا حفظ کردن شاهنامه برای کودکان سخت و طاقت‎فرسا نیست، بیان می‎کند، به هیچ عنوان سخت نیست و در صورت علاقه‎مندی کودک بسیار هم لذت‎بخش است، از طرفی شاهنامه بخشی از فرهنگ ماست که با حفظ و آشنایی آن، سطح فرهنگی کودکان، نوجوانان و جوانان ارتقاء می‎یابد.

دختر 4 ساله گلستانی که شاهنامه فردوسی حفظ می‎کند

وی همچنین به فعالیت کتابخوانی فرزندش در کنار حفظ شاهنامه اشاره کرد و یادآور می‎شود، فرزندم به مطالعه کتاب بسیار علاقه‎مند است و طی یک ماه موفق شد 70 کتاب را مطالعه کند.

ریاحی با بیان اینکه با وجود تاریخ غنی ادبی و وجود شاعران بلندآوازه در ایران، شعر و ادب فارسی در کشورمان مظلوم واقع شده است، می‎افزاید، یکی از راه‎های موثر برای ترویج فرهنگ و ادب فارسی پرداختن خانواده‎ها به این مهم است، در واقع خانواده‎ها باید شعر و ادب فارسی را از دوران کودکی و نوجوانی به فرزندان خود آموزش بدهند.

اما مدیر مؤسسه علمی، پژوهشی و هنری دارالفنون شهرستان کردکوی که با این اقدام ابتکاری روح شعر و شاهنامه فردوسی را در این شهرستان زنده کرده است، اعتقاد دارد هدفم از آموزش و حفظ شاهنامه تقویت زیرساخت‎های فرهنگی شهر است نه تربیت شاهنامه‎خوان.

آزاده حسینی، بانوی خوش‎ اهل کردکوی مدیر نخستین مؤسسه تخصصی ترجمه در غرب استان گلستان است است که در کنار برگزاری کلاس‎های مختلف اعم از نقاشی، زبان انگلیسی و ... زمانی را هم به حفظ شاهنامه می‎پردازد تا با این اقدام ارزشمند بتواند در راستای احیای شعر و ادب فارسی، این فرهنگ و گنجینه اصیل ایرانی که در حال فراموشی است، گام بردارد.

وی درباره هدفش از آموزش شاهنامه‎خوانی و حفظ آن به کودکان و نوجوانان، می‎گوید، از آنجایی که ادبیات دغدغه و علاقه شخصی بنده است کلاس‎های شاهنامه‎خوانی را برای کودکان در نظر گرفتم که این کار برای نخستین بار در بین کودکان شهرستان کردکوی انجام شده و همانطور که از همکارانم شنیدم این کار برای نخستین بار در استان گلستان انجام می‎شود.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.