خوشرو مطرح کرد:

حمایت‌های گسترده نظامی و پشتیبانی آمریکا از تهاجم عربستان به یمن

نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: تهاجم ائتلاف به رهبری عربستان به یمن بیش از ۲ سال است زیر نگاه شورای امنیت ادامه دارد و آمریکا به صورتی فزاینده از این عملیات حمایت نظامی، پشتیبانی و آموزشی می‌کند.

حمایت‌های گسترده نظامی و پشتیبانی آمریکا از تهاجم عربستان به یمنبه گزارش حوزه سياست خارجی گروه سياسی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ "غلامعلی خوشرو" سفیر و نماینده دائم ایران کشورمان نزد سازمان ملل متحد در بحث عمومی شورای امنیت با عنوان «حمله به مراکز و کارکنان درمانی در منازعات مسلحانه» شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت.

این بحث عمومی به ابتکار عمل اروگوئه که ریاست شورای امنیت را بر عهده دارد، برگزار شد و علاوه بر دبیرکل سازمان ملل متحد نمایندگان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و دیده‌بان حقوق بشر نیز در آن شرکت داشتند.

سفیر ایران در سخنان خود با بیان اینکه متاسفانه حمله به مراکز درمانی و کارکنان آن به صورت یکی از مصایب زمانه ما درآمده است، گفت: هر چند شورای امنیت قطعنامه 2286 را با هدف جلوگیری از این حملات یک سال پیش به تصویب رساند، اما واقعیت این است که این حملات نه تنها متوقف نشده بلکه افزایش نیز یافته است به صورتی که جهان در سال 2016 شاهد اینگونه حملات در 23 کشور بود.

وی با ذکر این نکته که شدت و تعداد این حملات در خاورمیانه بیش از هر منطقه‌ای دیگر بوده است، اظهار داشت: ایران حملات به مراکز درمانی و کارکنان را در همه جا و به ویژه در فلسطین، افغانستان، یمن و سوریه محکوم می‌کند.

خوشرو ادامه داد: حمله به مراکز درمانی توسط نیروی نظامی کشورهایی که از بمب‌های به اصطلاح هوشمند و فناوری جدید استفاده می‌کنند افزایش نشان می‌دهد و حمله کنندگان هر بار این حملات را با «اشتباه در عملیات نظامی» توجیه می‌کنند. فراوانی این موارد پذیرش آنها تحت عنوان اشتباه را دشوار می‌کند.  

سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل اضافه کرد:‌ حمله به بیمارستان پزشکان بدون مرز در سال 2015 در قندوز افغانستان به عنوان اشتباه قلمداد شد و پس از آن نیز هیچ یک از نظامیان مربوطه مجازات نشدند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش جمعیت هلال احمر فلسطین تنها در سال 2016 ؛ رژیم اسرائیل بیش از 416 به مراکز درمانی، کارکنان و یا تجهیزات درمانی حمله کرده است و این علاوه بر ادامه محاصره غیرقانونی مردم فلسطین توسط این رژیم است که برای بیش از یک دهه ادامه یافته و مانع از دسترسی فلسطینی‌ها به حقوق اولیه بشری خود از جمله حق دسترسی به خدمات درمانی شده است.

خوشرو گفت: در جریان تهاجم ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن که جنایات جنگی رخ داده و زیرساخت‌های این کشور از جمله مراکز درمانی را به نابودی کشانده، این تهاجم بیش از دو سال است زیرنگاه شورای امنیت ادامه دارد. مهم‌تر آنکه آمریکا به صورتی فزاینده از این عملیات حمایت نظامی، پشتیبانی و آموزشی به عمل می‌آورد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار