باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

ضایعات محصولات کشاورزی ناشی از چیست؟/سالانه ۱۸۰۰ میلیارد تومان خوراک دام در صنعت دامپروری هدر می‌رود

با وجود آنکه توسعه پایدار بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود، اما بر اساس آخرین آمار فائو رتبه نخست هدر رفت ضایعات محصولات میوه و تره بار به ایران اختصاص یافته است.

ضایعات محصولات کشاورزی ناشی از چیست؟
به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی چند سال اخیر به دلیل نبود مدیریت مناسب در زنجیره تولید، ضایعات محصولات کشاورزی بر بخش سایه انداخته است.

با وجود آنکه توسعه پایدار بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود، اما بر اساس آخرین آمار فائو رتبه نخست هدر رفت ضایعات محصولات میوه و تره بار به ایران اختصاص یافته است.

البته ناگفته نماند که ضایعات بالای بخش ارتباط تنگاتنگی با هدر رفت منابع آبی و آب مجازی دارد که از این رو هیچ کشوری نمی‌تواند نسبت به این امر بی تفاوت باشد.

حال به سراغ مسئولان مربوطه می‌رویم تا از آخرین وضعیت ضایعات محصولات کشاورزی به عنوان چالش پیش روی بخش با خبر شویم.

عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گفت: بخش‌های زراعت و باغبانی ضایعات ۲۰ تا ۳۰ درصدی را به سبب وجود کمباین‌های قدیمی و فرسوده به خود اختصاص داده که از این رو برای جلوگیری از ضرر و زیان تولیدکنندگان نیازمند سرمایه گذاری در بخش هستیم.

وی با اشاره به تأثیر ضایعات بخش کشاورزی در کیفیت و قیمت محصولات افزود: دربخش صیفی و سبزی به دلیل عدم ساماندهی ساختار کشت و پذیرش صنایع تبدیلی ضایعات بالای بخش در نوسانات قیمت تأثیرگذار است و از این رو باید سرمایه‌گذاری و تمهیداتی در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی صورت گیرد.

به گفته بیابانی کاهش ضایعات محصولات کشاورزی تأثیر بسزایی در جلوگیری از هدر رفت منابع آبی وارزش افزوده بخش دارد.

سالانه 1800 میلیارد تومان خوراک دام در صنعت دامپروری هدر می‌رود

مجید موافق قدیری رئیس انجمن خوراک دام و طیور در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی  با اشاره به ضرورت بهره‌وری و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی در بخش اظهار داشت: استفاده از صنایع تبدیلی در کارخانجات خوراک دام تأثیر بسزایی در کاهش ضایعات و تبدیل آن به احسنت دارد.

وی افزود: در کشور ما پرداخت سوبسید و یارانه به واحد‌های دامداری و مرغداری موجب عدم شکل گیری بهره‌وری و تولید خوراک دام از سوی مرغداری‌ها و درنتیجه افزایش ضایعات را به همراه داشته است.

موافق قدیری با انتقاد از آمار بالای ضایعات در مرغداری و دامداری‌ها گفت: سالانه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان خوراک دام و طیور در صنعت دامپروری هدر می‌رود و این درحالی است که تولید خوراک از سوی کارخانجات خوراک دام کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری را به همراه دارد.

رئیس انجمن خوراک دام و طیور ادامه داد: تا زمانیکه واحد‌های پرورش دهنده خود به تولید خوراک بپردازند لذا به سبب بهره‌وری پایین، کاهش کیفیت و افزایش قیمت تمام شده امکان رقابت پذیری صادراتی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد واحد‌های دامداری و مرغداری در کشور خوراک تولید می‌کنند، عنوان کرد: در تمام دنیا بیش از ۶۰ سال است که واحد‌های مرغداری به تولید خوراک نمی‌پردازند از این رو لازم است در راستای افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات به این سمت و سو حرکت نماییم.

قدیری با اشاره به وضعیت تولید خوراک دام در کشورهای رقیب بیان کرد: ترکیه بزرگترین رقیب منطقه‌ای کشور ما به شمار می‌رود که بیش از ۹۵ درصد خوراک مورد نیاز در واحد‌های صنعتی اتفاق می‌افتد از این رو کشور ما باید هر چه سریع‌تر با اصلاح قوانین و فرهنگ سازی باید تولید خوراک دام از سوی کارخانه‌ها اتفاق افتد.

توسعه مکانیزاسیون بر کاهش ضایعات محصولات کشاورزی تأثیر گذار است

علی اشرف منصوری رئیس جهاد کشاورزی استان تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی بیان کرد: کاهش ضایعات بخش کشاورزی از طریق توسعه فرآوری محصولات و ایجاد زنجیره تولید از مزرعه تا سفره امکان پذیر است.

وی از افزایش ظرفیت ۲۳۰ هزارتنی جذب مواد خام محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: هدایت محصولات به سمت فرآوری و نگهداری محصولات در سردخانه‌ها کاهش ضایعات را به همراه دارد.

منصوری با اشاره به تأثیر مکانیزاسیون در کاهش ضایعات بخش گفت: توسعه مکانیزاسیون از جمله مواردی است که در کاهش ضایعات نقش بسزایی دارد از این رو طی سال‌های گذشته توانستیم ضریب مکانیزاسیون را از ۴. ۱ به ۶. ۱ برسانیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به اینکه نمی‌توان آمار دقیقی از ضایعات محصولات کشاورزی ارائه کرد، بیان کرد: وزارتخانه با به کارگیری ایجاد زنجیره تولید، توسعه مکانیزاسیون و... درصدد کاهش ضایعات محصولات کشاورزی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار