رییس سازمان هواشناسی کشور خبر داد:

اثر گذاری بلند مرتبه سازی بر تهویه طبیعی شهرها/توان اقلیمی تهران بیش از ظرفیت آن است

پرهیزکار گفت: امروزه نه تنها بلندمتربه‌سازی، بلکه نوع چینش ساختمان‌ها بر روی تهویه طبیعی شهرها تأثیرگذار خواهد بود.

اثر گذاری بلند مرتبه سازی بر تهویه طبیعی شهرها/توان اقلیمی تهران بیش از ظرفیت آن است
به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان داود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی کل کشور در خصوص بحث بلندمرتبه‌سازی نیز در احوزه هواشناسی کاربردی گفت: قطعاً امروز نه تنها بلندمتربه‌سازی بلکه نوع چینش ساختمان‌ها بر روی تهویه طبیعی شهر‌ها تأثیرگذار خواهد بود.
 
به گفته این مقام مسئول چینش ساختمان‌ها در شرایطی می‌تواند باد محلی را تشدید کرده و در مواقعی دیگر جلوی آن را بگیرد که در صورت بروز هر دو اتفاق، آسیب‌هایی به شهر وارد می‌شود.
 
وی افزود: در صورت تشدید باد در شهرها، بار باد بر روی ساختمان‌های بعدی افزایش یافته و آسیب‌هایی را به سازه‌ها وارد می‌کند به همین دلیل این اقدام از نظر معماری امری مطلوب محسوب نشده و باید در زمان شهرسازی مورد توه قرار گیرد.
 
پرهزکار در ادامه سخنان خود استفاده از تهک معماری در ساخت بنا را نیز نمونه دیگری از کاربردهای این تهک اعلام کرد و افزود: متأسفانه امروز بدون توجه به اقلیم‌های حاکم در نواحی مختلف ساختمان‌سازی صورت می‌گیرد، اما در گذشته به شدت به این مسئله توجه می‌شد که بادگیر‌ها و قنات‌های یزد نمونه بارزی از این مسئله به شمار می‌رود.
 
به گفته وی از آنجایی که شدت تبخیر در استان کویری یزد به شدت بالاست پس به جای اخداث جوب و آبرو در این منطقه قنات ساخته می‌شود تا از تبخیر ذخایر آبی جلوگیری شود.
 
این مقام مسئول همچنین ادامه داد: در گذشته همچنین پنجره خانه‌ها به نحوی ساخته می‌شد که در تابستان نور کمتری وارد خانه شده و تولید گرمایش گلخانه‌ای در منازل کاهش یابد، چراکه در غیر این صورت مصرف انرژی برای خنک کردن محیط بالارفته و بدین طریق نیاز به ساخت نیروگاه و مصرف گاز افزایش یافته، پس آلودگی هوا نیز بیشتر می‌شود و در نهایت باعث ایجاد گرمایش جهانی در دنیا خواهد شد.
 
پرهیزکار با بیان اینکه بحث گرمایش جهانی امروز به عنوان اولین ۱۵ چالش دنیا محسوب می‌شود، گفت: از انجایی که مباحث هواشناسی در تمامی زمینه‌های مهم شهری تأثیرگذار است طبق مطالعات گسترده مشخص شده است که گرمایش جهانی در ایجاد سکونتگاه‌ها و حاشیه شهر‌ها به شدت تأثیرگذار است.
 
پرهیزکار در ادامه با بیان این مطلب که توجه به اقلیم در ساخت بنا‌ها و شهرسازی، استفاده از انرژی و سوخت را به حداقل می‌رساند، گفت: زمانی که بنا‌ها به گونه‌ای ساخته شود تا نور کمتری در تابستان وارد خانه شده و از باد محلی برای خنک شدن استفاده شود بدون شک مصرف انرژی تا حد زیادی در شهر‌ها کاهش می‌یابد.
 
وی در خصوص تنوع عملکرد تهک‌های هواشناسی در حوزه‌های گوناگون این وزارتخانه گفت: توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) در حوزه‌های مختلفی از سوی سازمان هواشناسی مطرح شد که تهک کشاورزی به دلیل اهمیت بالای مسئله تأمین مواد غذایی در اولویت قرار گرفت.
 
پرهیزکار در ادامه تهک دریایی، معماری و شهرسازی، گردشگری و همچنین جاده‌ای را نمونه دیگری از تهک‌های مورد توجه از سوی این سازمان اعلام کرد و گفت: پس از تهک کشاورزی، تهک جاده‌ای در کشور مورد توجه بسیاری قرار گرفت که امید است با همکاری‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سال ۹۶ به مرحله اجرا برسد.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: از آنجایی که حوزه دریا هم از نظر کاربری و همچنین از نظر حفظ منافع ملی و صیادی دارای جایگاه بالا و با اهمیتی درکشور است برآن شدیم تا تهک دریایی را نیز طرح و به اجرای آن بپردازیم چراکه در حمل و نقل دریایی به شدت مؤثر و کارا خواهد بود که امید داریم این تهک نیز در سال جاری عملیاتی شود.
 
رئیس سازمان هواشناسی کل کشور در ادامه پیرامون عملکرد و فواید تهک معماری و شهرسازی نیز اعلام کرد: یکی از حوزه‌هایی که هواشناسی می‌تواند در آن بسیار نقش‌آفرین باشد حوزه معماری و شهرسازی خواهد بود چرا که امروز معضلاتی در شهر‌ها دیده می‌شود که علت آن قطعا ناشی از بی‌توجهی به توان و ظرفیت اقلیمی در آن منطقه بوده است.
 
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به معضلات حوزه شهری در کلانشهر تهران گفت: آیا در حال حاضر تهران به معنای واقعی یک شهر است؟ آیا مردم در آن از آسایش کافی برخوردار هستند؟ شما می‌بینید که امروز حتی برای تأمین آب شرب تهران نیز به سد طالقان روی آورده‌اند، این مسئله قطعا بدان معناست که توان اقلیمی این شهر خارج از زندگی ۱۰ میلیون جمعیت و یا شاید بیشتر از آن است.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه این افزایش بار بیش از حد، باعث بروز مشکلاتی نظیر آلودگی هوا، کمبود آب، بلایای طبیعی و مشکلات ترافیکی در شهر پس از بارش‌های کوچک شده است، گفت: این مشکلات نشان‌دهنده توسعه شهر‌ها بدون توجه به توان اقلیمی آنها است که قطعاً فعالیتی غیر علمی به شمار می‌شود.
 
این مقام مسئول در این خصوص ادامه داد: از آنجایی که اقدامات مربوط به تهک معماری و شهرسازی را در این دوره آغاز کرده‌ایم قطعا نیاز به حمایت مسئولین حوزه مربوطه و تأمین زیرساخت‌های لازم داریم که باید فراهم شود.
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار