اصلاح باطن مؤمنین با اخلاق مداری در ماه مبارک رمضان

روزه داران پس از آنکه از خوردن وآشامیدن باید اجتناب کنند باید از چشم، گوش، معاشرت ها و ... مراقبت نمایند.

حجت الاسلام موسویان در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛در خصوص اخلاق مداری در ماه مبارک رمضان گفت: کلمه ی اخلاق آن قدر حائز اهمیت است که قرآن کریم اخلاق پیغمبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد(ص) را بالاترین اخلاق می نامد. همچنین دلیل بعثت پیامبر اکرم(ص) نیز به جهت تکمیل اخلاق بوده است. 

وی ادامه داد: علمای ما در خصوص اخلاق دو نظر متفاوت دارند. گروهی اخلاق را مجموعه رفتار های انسانی می دانند و رفتار های ظاهری چون شیوه ی صحبت و نگاه کردن را جزئی از اخلاق می دانند. اما برخی از بزرگان ما خلق و آن چه که در ضمیر باطنی انسان وجود دارد را اخلاق، می پندارند. البته بنده به هردو اشاره می کنم، به نظر بنده اخلاق به مجموعه رفتار های ظاهری گفته می شود که از باطن انسان شکل می گیرد. 

موسویان در مورد اصلاح اخلاق در ماه مبارک رمضان تأکید کرد: نکته مهم آن است که تا شخصی خلق و باطن خود را اصلاح نکند، نمی تواند رفتار های ظاهری مناسبی داشته باشد. قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) نیز به اصلاح باطن اشاره دارند و به مؤمنین تأکید می کنند که به اصلاح باطن خود بپردازند. اما خداوند در ماه مبارک رمضان این توفیق را به ما داده تا با روزه گرفتن که یک رفتار ظاهری است بتوانیم باطن خود را اصلاح و ترمیم نماییم. 

وی افزود: مولانا نیز در خصوص اصلاح باطن با روزه گرفتن نیز شعری معروف دارد در یک بیت از این شعر آماده است: گر تو این انبان زنان خالی کنی *** پر ز گوهرهای اجلالی کنی، معنی این بیت آن است که ما با روزه گرفتن می توانیم به کرامت انسانی، اخلاق و حقیقت واقعی انسانیت دسترسی پیدا کنیم. اما نکته اصلی آن است که روزه فقط اجتناب از خوردن و آشامیدن نیست بلکه اصلاح باطن به وسیله اخلاق مداری نیز هست. 

حجت الاسلام موسویان در خصوص توصیه پیامبر اکرم(ص) به امیر المؤمنین علی(ع) در مورد ماه رمضان تصریح کرد: امام علی(ع) در آخرین جمعه ماه شعبان از محضر حضرت پیامبر(ص) در مورد بهترین عمل در ماه مبارک رمضان پرسشی فرمودند که حضرت رسول(ص) در پاسخ این پرسش فرمودند: بهترین عمل در ماه رمضان، اجتناب از آن اعمالی است که خدواند متعال حرام کرده است. قرآن کریم نیز می فرماید که ماچند نوع خوراک داریم که باید به کیفیت آنها نگاه بیاندازیم. در این رابطه لقمه، نگاه کردن، حرف زدن، گوش دادن و معاشرت خوراک است.

در پایان حجت الاسلام موسویان در مورد مراقبت هایی که روزه داران باید در ماه رمضان انجام دهند افزود: روزه داران پس از آنکه از خوردن وآشامیدن باید اجتناب کنند باید از چشم، گوش، معاشرت ها و ... مراقبت نمایند. یعنی تمامی رفتار های یک روزه دار باید بر اساس اخلاق باشد. در این رابطه در مناجات های ماه مبارک رمضان امام سجاد(ع) آماده است که: خدایا قلب من را تطهیر کن از نفاق، زبانم را از دروغ و چشمم را از ناپاکی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۲ ۰۵ تير ۱۳۹۶
چه عالی ممنون از زحمات شما