همدان؛

ورزشکاران به تغذیه‌ اصولی در ماه رمضان توجه کنند

مدیر نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان، بر ضرورت نگاه جدی ورزشکاران به توصیه‌های تغذیه‌ای در ماه رمضان تاکید کرد.

ورزشکاران به تغذیه‌ اصولی در ماه رمضان توجه کنندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ محمد کاظم‌زاده با اشاره به دغدغه ورزشکاران در خصوص  تغذیه ماه مبارک رمضان گفت: توصیه می‌شود ورزشکاران زمان آغاز تمرین و مسابقه‌های ورزشی را حداقل دو یا سه ساعت بعد از افطار انجام دهند.

وی افزود: آغاز تمرین یا مسابقه‌ها در کمتر از زمان یاد شده، باعث کاهش توان فیزیکی و ایجاد ناراحتی‌های گوارشی مختلف می‌شود.

کاظم‌زاده، کم آبی و تشنگی را از مشکلات ورزشکاران بیان کرد و گفت: ورزشکاران باید فاصله افطار تا سحر از آب، آبمیوه و مایعات مناسب به مقدار کافی استفاده کنند.

وی اظهار کرد: استفاده از میوه‌ها نیز می‌تواند تا حدودی آب مورد نیاز بدن را تامین کند. به این منظور توصیه می‌شود از انجام تمرین‌های ورزشی شدید در فاصله سحر تا افطار و بلا فاصله بعد از افطار پرهیز کنند.

کاظم‌زاده به محدودیت استفاده از نمک زیاد، غذاهای سرخ شده، شیرینی‌ها با شکر زیاد در تغذیه ورزشکاران اشاره کرد و افزود: ورزشکاران باید از مصرف این نوع مواد غذایی به شدت پرهیز و میوه‌های خشک شده، مغزها، دانه‌ها، خرما و کشمش را جایگزین کنند.

وی با تاکید بر مصرف چهار گروه اصلی نان، غلات، میوه و سبزی، گوشت و لبنیات در وعده‌های سحر، افطار و شام، خاطرنشان کرد: غذاهای پر پروتئین باعث از دست دادن آب بیشتری در هنگام روزه‌داری می‌شود و باید پروتئین‌ها به اندازه نیاز مصرف شود.

کاظم‌زاده افزود: استفاده از نان‌های سبوس‌دار و کامل، برنج، عدس یا لوبیا پلو در وعده سحری در جلوگیری از کاهش گرسنگی و افت قند خون موثر است.

انتهای پیام/ د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.