در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تکانه‌های قیمتی سهام تابع نوسانات قیمت‌های جهانی است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تکانه‌های قیمتی سهام گروه‌ها تابع نوسانات قیمت‌های جهانی است، البته نقش سهامداران عمده در کنترل قیمتی این گروه‌ها را نباید از نظر دور داشت.

تکانه‌های قیمتی سهام تابع نوسانات قیمت‌های جهانی استامیرعلی امیر باقری در گفتگو با خبرنگار بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش نرخ‌های جهانی نفت و فلزات اساسی در هفته گذشته که سبب افزایش حجم و ارزش معاملات در تالارشیشه‌ای شده،اظهارداشت: پارامترهای در حال ثبات، چون نرخ ارز، نرخ حمل و سیاست‌های دولتی تاثیر چندانی در حال حاضر بر معاملات این گروه‌ها نداشته و تکانه‌های قیمتی سهام این گروه‌ها تابع نوسانات قیمت‌های جهانی است، البته نقش سهامداران عمده در کنترل قیمتی این گروه‌ها را نباید از نظر دور داشت.

 وی ادامه داد: هفته گذشته رویداد مهمی برای صنعت نفت بود، چرا که اجلاس اوپک در خصوص تعیین سقف تولید با حضور سران اوپک در انتهای هفته برگزار شد، موافقان کاهش سقف تولید عمدتا کشورهای ایران، عربستان، امارات، قطر و کویت بوده و مخالفان آن کشورهای عراق بدلیل جنگ داخلی و ونزوئلا بدلیل بحران مالی بودند، انتظار بازار کاهش سقف تولید اوپک بود، اما با توافق اکثریت حفظ سقف تولید فعلی برای ۹ ماه دیگر تمدید شده است.

امیرباقری عنوان کرد: بازار جهانی تحت تاثیر این خبر با اصلاح قیمتی پس از رالی صعودی ۶ درصدی مواجه شد، معامله گران و سرمایه گزاران این توافق را برای ادامه روند کنونی مناسب ارزیابی نکرده و بنابراین وارد موقعیت فروش شدند.

شایان ذکر است سقف تولید حسب این توافق ۳۲. ۵ میلیون بشکه در روز برای ۹ ماه آینده است، دلیل اصلی رشد قیمت جهانی نفت انتظار کنشگران بازار از خروجی اجلاس سران اوپک بود که نهایتا با توافق حاصل شده همخوانی نداشت.

 این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در حال حاضر نفت انبار شده در کشورهای مصرف کننده و توسعه یافته وزنه سنگینی به پای قیمت جهانی بوده و هدف اصلی اوپک از کاهش سقف تولید، کاهش این حجم دپو شده است، البته با ورود امریکا به مدار تولید و رشد کمتر از انتظار تقاضای جهانی، کاهش سقف تولید اوپک توافقی مختوم بشمار می‌رود.

 امیرباقری گفت: در هفته‌ای که گذشت قیمت محصولات اساسی دچار تحول شد، برترین تقاضای محصولات بازار شامل فولاد، فلز روی و پودرآلومینا و بدترین عملکرد را سنگ آهن و فروکروم نشان دادند، انبارهای بورس فلزات لندن کاهش ۳. ۵ درصدی مس، ۵. ۲ درصدی روی و ۷. ۰ درصدی آلومنیوم را شاهد بودند که احتمال رشد قیمت جهانی این دسته از محصولات را تقویت می‌کند، بیشترین رشد قیمت هفتگی را به ترتیب میلگرد فولادی، آلومینا و نقره و بدترین عملکرد را سنگ آهن، سنگ نیکل، فروکروم و زغالسنگ کک شو ثبت کردند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار