در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد؛

ازدواج فامیلی زمینه ساز مشکلات ارتوپدی در اطفال

یک فوق تخصص ارتوپدی اطفال گفت: مشکلات ارتوپدی ناشی از ازدواج فامیلی در کشور ودرنظام سلامت مغفول واقع شده است و باید این موضوع مورد توجه قرار بگیرد.

هزینه مشکلات ارتوپدی ازدواج فامیلی نیازمند بازنگری است
رامین زرگر فوق تخصص ارتوپدی اطفال در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: مشکلات ارتوپدی اطفال که ناشی از ازدواج‌های فامیلی است به دلیل درمانپذیر نبودن و پیشرفت بیماری، اقتصاد سلامت را نیز به چالش می‌کشد و در این راستا سیاستگذاران سلامت و نهادهای وابسته باید با تشریک مساعی برا‌ی این مهم برنامه داشته باشند.

وی بیان کرد: ژن درمانی در درمان بیماری‌های ژنتیکی هنوز در ابتدای راه و در گام تحقیقات است که کودکان با مشکلات ارتوپدی ناشی از ازدواج‌های فامیلی به دلیل مخارج بالا، بضاعت خانواده ها، مشکلات توابخشی اعم ازهزینه‌های توانبخشی و نبود مراکز تخصصی در سیکل معیوب درمان قرار می‌گیرند. 

زرگر افزود: بیمار‌ی‌های ناهنجاری مادرزادی با آمارهای نسبتا بالا در سطح کشور دیده می‌شود که با توجه به آمار ازدواج‌های فامیلی هنوز شاهد ریشه کنی ناهنجاری ها‌ی مادرزادی و بیماریهای ژنتیکی نبوده ایم و مشکلات ارتوپدی افراد با این مشکلات از نگرانی‌های جامعه ارتوپدی کشور است.

این فوق تخصص ارتوپدی اطفال گفت: آمار ازدواج‌های فامیلی نه تنها در بخش معلولیت‌ها بار مالی و روانی برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند بلکه در ابعاد بزرگتر اقتصاد سلامت را به چالش می‌کشد و آنچه که باید در پیشگیری‌ها سرمایه گذاری شود در درمان و توانبخشی بدون ثمربخشی کامل بیماری‌های ژنتیکی خرج می‌شود.

وی یادآور شد: بخش عظیمی از سرمایه سلامت باید به پیشگیری اختصاص یابد که در این میان آموزش و اطلاع رسانی به هموطنان در خصوص ازدواج‌های فامیلی و عوارض ناشی از آن، نقش مشاوره‌های ژنتیک در قبل، حین و بعد از ازدواج مدنظر است که نباید به فراموشی سپرده شود. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار