کرمانشاه؛

زولبیای رنگی نخرید

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه با اشاره به استفاده از رنگ‌های غیرمجاز در تولید زولبیا و بامیه‌های رنگی، نسبت به خرید این اقلام هشدار داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛بهمن خدادادیان با اشاره به وجود 400 قنادی و شیرینی‌فروشی در کرمانشاه، گفت: از یک هفته پیش از شروع ماه مبارک رمضان نظارت بر این واحدهای صنفی تشدید شده و آموزش‌های لازم در زمینه طبخ زولبیا و بامیه بهداشتی به آنها داده شده است.


وی با بیان اینکه تجهیزاتی برای تشخیص تقلب در پخت مواد غذایی خریداری شده، گفت: با تجهیزات جدید به راحتی در محل عرضه زولبیا و بامیه می‌توان تشخیص داد که از روغن قابل استفاده برای سرخ کردن استفاده شده، یا نه.

خدادادیان تصریح کرد: همچنین با تجهیزات جدید می‌توان به استفاده از جوش شیرین در مایع زولبیا پی‌برد و نیز استفاده از سایر مواد افزودنی غیرمجاز توسط این تجهیزات قابل تشخیص است.

کارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان کرمانشاه افزود: با این تجهیزات میزان بار آلودگی بر روی سطوح تهیه زولبیا و بامیه نیز قابل تشخیص است.

وی با بیان اینکه نظارت‌ها در ماه مبارک رمضان بویژه برای صنف قنادی‌ها و کبابی‌ها تشدید خواهد شد، گفت: در این ماه مبارک بیش از هر زمان شاهد تداخل صنفی هستیم و برخی صنوف اقدام به تهیه و توزیع آش و حلیم و حتی زولبیا و بامیه می‌کنند که سلامت این مواد مورد تایید ما نیست.

خدادادیان با اشاره به وجود چندین هزار واحد صنفی در سطح شهرستان کرمانشاه گفت: قطعا بازدید از این تعداد مکان در مدت زمان اندک میسر نیست و توصیه می‌شود مردم در این زمینه همکاری کرده و از واحدهای غیرمجاز خرید نکنند.

وی افزود: افراد باید زولبیا و بامیه را حتما از قنادی‌های مجاز خریداری کنند و در صورت دیدن تداخل صنفی و یاموارد غیربهداشتی آن را به سامانه 190 گزارش دهند.

این کارشناس بهداشت در خصوص خرید زولبیاهای رنگی نیز هشدار داد و افزود: این زولبیاها با استفاده از مواد رنگی طبخ شده که بار شیمیایی زولبیا و بامیه را افزایش می‌دهند و خرید آنها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده عرضه این نوع زولبیاها نیز کارشناسان بهداشت را با شماره 190 در جریان قرار دهند.

خدادادیان در خصوص خرید زولبیا از قنادی‌های مجاز نیز توصیه کرد: افراد زولبیاهایی خریداری کنند که رنگ آنها نه خیلی روشن و نیز خیلی تیره باشد.

وی با بیان اینکه زولبیا 24 ساعت بعد از طبخ تردی خود را از دست داده و سفت می‌شود توصیه کرد: افراد هنگام خرید به ترد بودن و تازه بودن زولبیا نیز توجه کنند.

 

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار