در تیتر امشب مطرح شد؛

پیشنهاد ایجاد وزارتخانه جداگانه برای امر صادرات/اختصاص مشوق های صادراتی، رونق تولید را به همراه دارد

رئیس انجمن صارکنندگان خدمات فنی و مهندسی با انتقاد از تجمیع سه وزارتخانه به یک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داد: به منظور ایجاد هماهنگی در امر صادرات می بایست یک وزارتخانه جداگانه برای آن در نظر گرفت.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا مودودی قائم مقام سازمان توسعه و تجارت در برنامه تیتر امشب در خصوص وضعیت صادرات کشور اظهار داشت: در سال گذشته به لحاظ ارزشی 38درصد و به لحاظ وزنی 3/5 درصد رشد صادرات داشتیم.
 
وی در خصوص ضرورت اختصاص مشوق های صادراتی افزود: مشوق های ابزاری باید بتواند در عرصه های بین الملل صادرات را افزایش بدهد و بنگاهها را قوام بدهد .

این مقام مسئول ادامه داد: با گذشت زمان و قدرت گرفتن بنگاه ها ،باید این حمایت ها کاهش یابد و رقابت جایگزین آن شود.
 
مودودی گفت: ما در ایران مشوق صادراتی را به صورت نقدی به شرکت ها پرداخت می کنیم، اما در دنیا اینگونه نیست به طور مثال  در چین برای تجارت با ما تعرفه می بندند .
 
وی افزود: وقتی ایران در مناقصات پیشرفت داشته باشد، در مواردی از جمله ضمانت های بانکی رشد داشته باشد، کشورهای پیشرفته در اقتصاد سنگ اندازی می کنند و اینها برای خزانه دولت مشکل آفرین می شوند.
 
مودودی گفت: منابع مشوق های صادراتی در دوبخش، یکی صندوق توسعه ملی است و دیگری یارانه هایی که به این بخش تعلق می گرفت.
 
بر اساس این گزارش محمدرضا انصاری رئیس انجمن صارکنندگان خدمات فنی و مهندسی در ادامه برنامه با اشاره به اهمیت صادرات در جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی گفت: تاثیر صادرات در رشد و شکوفایی اقتصاد بدان معناست که نقشی درون زا داشته به توانمندی داخلی کمک می کند.
 
انصاری با اشاره به اینکه تحریم ها، عاملی بازدارنده برای رشد صادرات در کشور است افزود: در این سال ها که کشور اسیر تحریم های ظالمانه بود متاسفانه اکثر بازارهای جهانی را از دست دادیم که در صورت حمایت های دولتی می توانیم این بازارها را دوباره فتح کنیم.

وی گفت:توسعه صادرات به معنی استفاده از تقاضای خارج از مرزها آن هم بدون هزینه های زیاد است و امسال که بنام حمایت از تولید و اشتغال نامگذاری شده می بایست با ایجاد تقاضا در بازارهای جهانی و توسعه صادرات، به تولید و اشتغال رونق بخشید.

انصاری ظرفیت صادراتی ایران در بخش فنی مهندسی ایران را 600 میلیارد دلار برآورد کرد که تنها با حمایت های دولتی می توان به این ظرفیت بالا دست یافت.

رئیس انجمن صارکنندگان خدمات فنی و مهندسی  با بیان اینکه صادرکنندگان کشور در حال حاضر نیازمند حمایت های نقدی و متناسب با تولید هستند تاکید کرد: این نوع حمایت ها به صادرکننده کمک می کند تا بتواند با رقبای خارجی رقابت کند.

وی ادامه داد: مشوق های نقدی در چندسال نخست با هدف فتح بازارهای جهانی و با عنوان ارائه جوایز نقدی به صادرکنندگان می تواند سودمند باشد زیرا به صادرکنندگان قدرت ارائه تخفیفات بیشتر به مشتریان را داده در نتیجه فتح بازارهای جهانی را ممکن می سازد.

این مقام مسئول مشوق های صادراتی و ارائه ضمانت نامه ها را دو عامل اصلی برای تحقق رشد صادراتی 25 میلیارد دلاری در بخش فنی مهندسی عنوان کرد و افزود: تحقق این امر تنها در 5 سال ممکن است، موضوعی که رقبای خارجی ما از آن آگاه هستند و سعی می کنند با ایجاد دست اندازهایی در این زمینه اختلال هایی ایجاد کنند.
 
انصاری با انتقاد از تجمیع سه وزارتخانه به یک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داد: به منظور ایجاد هماهنگی در امر صادرات می بایست یک وزارتخانه جداگانه برای آن در نظر گرفت.
 
وی اظهار داشت:صادرات همچون درختی می ماند که ریشه آن در کشور است و شاخ و برگ های آن در خارج از کشور رشد می کند بنابراین به منظور به ثمر رسیدن نتیجه آن می بایست ریشه آن در داخل کشور تقویت شود.

انصاری تاکید کرد:در این راستا مشوق های صادراتی عامل مهمی محسوب می شوند و با ارتقای صادرات بخش تولید و اشتغال نیز رونق خواهد گرفت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار