هشدار دامپزشکی استان مرکزی برای مقابله با تب کریمه کنگو

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: مردم گوشت مورد نیاز را از مراکز عرضه مجاز تهیه کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با بیان اینکه تا کنون موردی ازبیماری تب کریمه کنگو  در استان مرکزی مشاهده نشده است اما در خصوص این بیماری هشدارهای لازم به اطلاع عموم رسانده شده است از مردم خواست گوشت مورد نیاز را از مراکز عرضه مجاز تهیه کنند

شانقی گفت: این بیماری مشترک بین انسان و دام است و توسط کنه به دام منتقل می‌شود که با افزایش دمای هوا بروز بیماری را در جمعیت دامی احتمال می‌دهیم.
 
وی افزود: متاسفانه این بیماری هیچگونه علامت قابل تشخیصی در دام مبتلا ندارد و زمانی تشخیص داده می‌شود که به انسان منتقل شده و مورد انسانی گزارش شودو به همین دلیل یکی از راه‌های اصلی کنترل بیماری سمپاشی دامها و اماکن دامی است و توصیه می‌شود دامداران با توجه به افزایش حشرات و کنه و کک‌ها نسبت به سم‌پاشی اقدام کنند تا حشرات از بین بروند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اضافه کرد: یکی از راه‌های اصلی انتقال بیماری به انسان، تماس انسان با گوشت یا خون آلوده یا ترشحات دام آلوده است به طوری که  حتی کنه هم می‌تواند بیماری را به انسان منتقل کند.

وی با اشاره به درمان‌پذیر بودن تب کریمه کنگو گفت: این بیماری در انسان درمان‌هایی دارد، اما می‌تواند باعث مرگ فرد مبتلا نیز بشود و از بیماری‌های خطرناک به شمار می‌رود.
 


شانقی با بیان اینکه کسانی که دام را خارج از کشتارگاه کشتار می‌کنند بیشتر در معرض خطر بیماری هستند، به مردم توصیه  کرد:حتما گوشت مورد نیاز را از کشتارگاه‌ها و مراکز عرضه مجاز تهیه کنندو دامداران هم سمپاشی اماکن و جمعیت دامی خود را انجام دهند تا کنه‌ها از بین رفته و عامل بیماری کنترل شود.

وی در خصوص اقدامات دامپزشکی در صورت مشاهده موردی از بیماری  خاطرنشان کرد : چنانچه موردی مشاهده شود سریعا ضمن اطلاع‌رسانی به مراکز بهداشت و مراجع ذیصلاح، آن منطقه را قرنطینه می‌کنیم و روستا را به صورت اولویت‌دار و فوری سمپاشی کرده و شعله می‌دهیم ودام‌های روستا باید حداقل به مدت دو هفته جابجا نشوند، اما بعد از این مدت دیگر مشکلی نیست.
 
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی  تصریح کرد:از آنجاکه به دنبال  بیماری تب کریمه گنگو در دام تب مختصری بروز میکند تلفات دامی را شاهد نمی‌شویم ودام مبتلا یک هفته درگیر بیماری است و بعد از آن بهبود پیدا می‌کند و فقط در این مدت زمان یک هفته‌ای اگر به کشتارگاه  برده شود یا در خانه کشتار شود و انسان‌ها با گوشت و خون آن در تماس باشند، بیماری به انسان منتقل می‌شود. 
 
انتهای پیام / ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.