خطایی که آتش به دامن این صحنه می زند؛

زنگ خطر در جنگل‌های ایلام به صدا درآمد/سرمایه ای که آتش سزاوار آن نیست

استان ایلام قطب جنگل بلوط در سطح کشور در آخرین نفس های فصل بهار شاهد آتش سوزهایی است که زنگ خطر را به گوش می رساند تا شاید مسئولان از خواب بیدار شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، ایلام با ۶۴۰ هزار هکتار جنگل که ۹۰ درصد از آنها درختان بلوط استان به عنوان یکی از مهمترین نقاط جنگلی کشور به شمار می رود که طی سال های اخیر به واسطه گرد و غبار، خشکسالی، خشکیدگی، آتش سوزی و...دچار خسارت های فراوان شده اند.

آتش سوزی در سال های اخیر به دلیل خطای انسانی بارهای بارها جنگل های استان را نابود کرده و متاسفانه هر سال این معضل در استان تکرار می شود، در همین سال جاری وقوع چند آتش سوزی در مناطق کبیرکوه در شهرستان های بدره، دره شهر و آبدانان زنگ خطر را برای فصل تابستان در استان به صدا درآورده است.

چند روز پیش شاهد آتش سوزی بزرگی در کبیرکوه بودیم و انگار دیار زاگرس عادت به سوختن هرساله دارد و این بار هم مثل همیشه مردم غیور، بسیج و کارکنان زحمت کش منابع طبیعی شهرستان دره شهر برای مهار آتش جانانه به میدان آمدند.

استان ایلام قطب جنگل بلوط در سطح کشور است که متاسفانه مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته در صورتی که می توان از همین جنگل های بلوط استفاده دارویی کرد اما متاسفانه شاهد سوختن هزاران گونه گیاهی و جانوری هستیم که شاید بسیاری از این جانورها که در آتش سوختند و دیگر به طبیعت باز نگردند یا درخت بلوطی که۴۰ سال زمان می برد که ثمر بدهد سزاوار است که این چنین در آتش بسوزد.

استان ایلام به دلیل کوهستانی بودن، عمده جنگل‌ها آن‌ها صعب‌العبور هستند و اگر دچار آتش‌سوزی شوند، خاموش کردن آتش بسیار سخت است بنابراین نیاز است مسئولان به فکر برنامه‌های پیشگیری از وقوع آتش و آماده‌باش کامل هنگام آتش‌سوزی‌ها باشند.

تنها راه علاج آتش‌سوزی حضور بالگرد نیست

مازیار سلیمان نژاد مدیرکل محیط‌زیست استان ایلام در این ارتباط گفت: بدون شک همکاری مردم دلسوز و طبیعت دوست دره شهر در عملیات اطفاء حریق کبیر کوه مایه دلگرمی و مباهات محیط بانان پرتلاش است.

وی افزود: عامل مؤثر در مهار موفقیت‌آمیز آتش حضور به‌موقع نیروها و استفاده حداکثری از امکانات موجود یا همان واکنش سریع است.

 کاربرد بالگرد آب‌پاش در خاموش کردن بقایای آتش‌سوزی تا حدودی مؤثر است ولی نمی‌تواند جایگزین نیروها و امکاناتی نظیر آتش کوب و روت فایر و.. باشد سلیمان نژاد افزود: کاربرد بالگرد آب‌پاش در خاموش کردن بقایای آتش‌سوزی تا حدودی موثر است ولی نمی‌تواند جایگزین نیروها و امکاناتی نظیر آتش کوب و روت فایر و.. باشد.

وی گفت: استفاده از بالگرد در انتقال نیروها و آب و آذوقه مؤثرتر است و امکان استقرار بالگرد در ارتفاعات باید فراهم باشد.

مدیرکل محیط‌زیست استان ایلام تصریح کرد: در زمان استفاده از بالگرد باید احتیاط لازم برای جلوگیری از تأثیر باد ناشی از حرکت پره‌های بالگرد در افزایش شدت آتش‌سوزی صورت گیرد.

وی افزود: با توجه به موارد فوق تنها راه علاج آتش‌سوزی حضور بالگرد نیست ولی در مواقع ضروری با درخواست اعزام بالگرد از مرکز امکان حضور بالگرد در عملیات اطفاء حریق فراهم خواهد شد.

وی افزود:در ضمن انتظار به حق دوستداران محیط‌ زیست مبنی بر استقرار بالگرد در استان پیگیری شده و رایزنی‌های متعددی در این زمینه انجام‌شده است تا در آینده نزدیک این امکان فراهم شود.

توصیه مهم منابع طبیعی به ایلامی‌ها

رضا احمدی مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام نیز اظهار داشت: با توجه به بارش‌های خوب، پوشش گیاهی جنگل‌ها و مراتع استان زیاد است و از دست رفتن هر درخت در ایلام از دست رفتن یک زندگی است.

وی افزود: همه باهم از روشن کردن آتش در جنگل و مرتع خودداری کنیم.

احمدی اضافه کرد: به دیگران هم توصیه کنیم که در جنگل آتش روشن نکنند.

در سال گذشته تعداد ۱۵ فقره آتش سوزی در سطح ۲۴۵ هکتار از عرصه های طبیعی استان رخ داد، در حالیکه سال ۹۴ با وقوع ۷۱ فقره آتش سوزی بیش از یک هزار و ۳۰۰ هکتار در عرصه های طبیعی دچار خسارت شد.

منبع: مهر
انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یزدان نورانی
۱۵:۴۹ ۰۸ خرداد ۱۳۹۶
بااستفاده ازسیستم لوله کشی(آب غیر شرب رودخانه) درمناطقی که سعب العبورهستند و احتمال آتش سوزی بشتر هست واتصال آن به حاشیه رودخانه در مواقع خطرمیتوانیم باپمپاژ آب جلوی ضرر وزیان بیشتررابگیریم