عضو انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران؛

اعمال سلیقه شخصی سد راه درمان بیماران سرطانی می‌شود

متخصص رادیوتراپی و انکولوژی گفت: مراجعه به متخصصان آنکولوژی اولین مرحله فرآیند درمانی افراد مبتلا به سرطان را تشکیل می دهد

اعمال سلیقه شخصی سد راه درمان بیماران سرطانی می‌شودفرشید اربابی متخصص رادیوتراپی و انکولوژی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ارتباط با مهمترین چالش‌ها و دغدغه‌ها در حوزه درمان سرطان اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات در این زمینه عدم ورود بیمار به پروسه درمان از راه مناسب است.
 
اربابی ادامه داد: بسیاری از بیماران پس از جراحی به پزشک متخصص درمان سرطان ارجاع داده می‌شوند و این در حالی است که در مواردی انجام جراحی، اجرای سایر درمانهای تکمیلی سرطان را سخت و یا حتی غیرممکن می‌کند. برا‌ی مثال در سالیان گذشته ابداع روشهای جدید درمان رادیوتراپی و شیمی درمانی همزمان سرطان رکتوم باعث شده است که برای بسیاری از بیماران بتوان جراحی‌های کوچکتر انجام داد و بیماران بدون نیاز به داشتن کیسه کولستومی، به زندگی طبیعی و با کیفیت خود ادامه دهند.
 
وی افزود: در صورتی می‌توان گفت جراحی اولین گزینه درمان سرطان است، که بیمار توسط متخصص رادیوتراپی و شیمی‌درمانی بررسی کامل شده باشد. در موارد زیادی مثل سرطان سینه در خانم ها، اقدامات شیمی درمانی قبل از جراحی منجر به نتایج بهتری می‌شود و یا در مواردی مثل سرطان معده یا مری انجام رادیوتراپی و شیمی درمانی همزمان می‌تواند طول عمر بیشتری ایجاد کند یا در مواردی مثل سرطان حنجره رادیوتراپی نیاز به جراحی را کاملاً برطرف می‌کند.
 
این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی عنوان کرد: البته این مشکل تنها اختصاص به کشور ما ندارد و در بسیاری از کشور‌ها نیز به درجات مختلف دیده می‌شود. همچنین در شهرهای مختلف کشور هم شدت آن متفاوت است. خوشبختانه این مشکل با افزایش تعداد دانش آموختگان رشته رادیوتراپی و انکولوژی و افزایش بخش‌های کلینیکال انکولوژی هر چند رو به کاهش دارد، اما همچنان مشکل بزرگی در درمان سرطان است؛ لذا نقش رسانه‌ها در افزایش دانش و آگاهی مردم و بیماران در این زمینه بسیار پررنگ است.
 
وی با تأکید بر اینکه نیاز به یک نقشه راه برای درمان سرطان وجود دارد، گفت: براساس این نقشه، برای بیماران اقدامات استاندارد انجام خواهد شد و از پراکنده کاری و اعمال نظرات شخصی تا حد زیادی جلوگیری خواهد شد. خوب است که با توجه به سیاستهای کلان کشوری و دیدگاه اقتصاد مقاومتی، تجربه‌های موفق کشورهای اروپایی در درمان سرطان و دوری گزیدن از تجربه‌های پرخرج و بدون حاصل کشورهای آمریکایی، مورد نظر قرار بگیرد.
 
اربابی تصریح کرد: متأسفانه سیستم‌های سلامت در کشور ایران به گونه‌ای نیست که بیمار ابتدا به پزشک خانواده مراجعه کند و پس از آن به پزشک متخصص انکولوژی ارجاع شود؛ لذا خود فرد به پزشکان مختلف مراجعه می‌کند که همین یکی از علل تشخیص دیرهنگام و شروع کارهای غیرضروری است.  
 
این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی یادآور شد: همانطور که قبل از جراحی مشاوره متخصص بیهوشی لازم است، بهتر است جراح قبل از نمونه برداری و انجام جراحی با متخصص آنکولوژی نیز مشاوره انجام دهد و در واقع یک تیم درباره سرنوشت درمانی بیمار تصمیم بگیرند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار