آقاجانی در نشست خبری وزارت بهداشت مطرح کرد؛

اجرای طرح اعتباربخشی در ۹۰۰ بیمارستان کشور در راستای ایمنی بیماران و کاهش خطاهای پزشکی

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: طرح اعتباربخشی بیمارستان‌ها با هدف کاهش خطاهای پزشکی، ایمنی بیماران و افزایش کیفیت خدمات به وسیله ۳۰۰ ارزیاب در ۹۰۰ بیمارستان کشور انجام شده است.

اجرای طرح اعتباربخشی در ۹۰۰ بیمارستان کشور در راستای ایمنی بیماران و کاهش خطاهای پزشکیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری این وزارتخانه درباره اعتباربخشی بیمارستان‌ها اظهار کرد: اعتباربخشی با هدف کیفیت خدمات و ارتقای سطح رضایت مردم انجام شده است و در آن استانداردسازی خدمات حوزه سلامت در بیمارستان‌ها مدنظر قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: اعتباربخشی در ۹۰۰ بیمارستان برای ۹۰۰ سنجه به وسیله ۳۰۰ ارزیاب ملی در بیمارستان‌های سراسر کشور انجام می‌شود و اینکار در ۷ فاز از یک سال و نیم پیش طراحی شده است و کار اعتباربخشی بیمارستان‌ها به وسیله ۴۰۰ نفر از نخبگان و کارشناسان اهل فن به شکل کتابی با موضوع نحوه استقرار استاندارد‌ها تبیین شده است.

آقا‌جانی با بیان اینکه برای اطلاع‌رسانی بیمارستان‌ها کار اعتباربخشی در ۱۰ قطب کشور انجام می‌شود، افزود: برای همه مدیران بیمارستان‌های دولتی و خصوصی کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود و آزمون ملی ارزیابی با شرکت ۳ هزار نفر برگزار که از میان آن‌ها ۳۰۰ نفر به عنوان ارزیاب برگزیده شده‌اند و همه آن‌ها در یک دوره آموزشی نحوه ارزیابی بیمارستان‌ها برای اعتباربخشی‌شان شرکت و در این راستا سامانه الکترونیکی ارزیابی طراحی و اجرا شده است.

وی عنوان کرد: از ۴ بهمن ماه ۹۵ اعتباربخشی بیمارستان‌ها آغاز و در روز سوم خرداد ماه ۹۶ این روند به پایان رسیده که نتایج اعتباربخشی باعث ارتقای سطح کیفی بیمارستان‌ها، توجه به ایمنی بیماران و کاهش خطاهای پزشکی است و در طرح اعتباربخشی از میان ۹۰۰ سنجه ۱۴۶ تعداد آن معطوف به ایمنی بیماران و کاهش خطاهای پزشکی است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه ایمنی بیمارستان‌ها در مقابل حوادث و ارتقاء کیفیت هتلینگ از جمله موضوعات مهم در بحث اعتبار‌بخشی بیمارستان‌ها محسوب می‌شود، افزود: توجه به حقوق بیماران و رضایت مردم سبب افزایش یا کاهش درجه بیمارستان‌ها می‌شود و همچنین سازگار بودن بیمارستان‌ها با محیط‌ زیست از جمله موارد مطرح شده در این اعتباربخشی است که اگر مردم از بیمارستان‌ها راضی نباشند یا اینکه پساب و پسماند آن بیمارستان محیط زیست را آلوده کند در اعتباربخشی نمره پایینی دریافت می‌کنند.

وی تأکید کرد: برنامه‌های طرح تحول در قالب اعتباربخشی و بر اساس سنجه‌ها انجام می‌شود که یکی از نتایج آن شفاف شدن کارهای بیمارستان‌ها و کیفیت خدمات ارائه شده به وسیله مراکز درمانی است و در این طرح توجه خاصی به نتیجه‌گرایی دارد که در سال قبل عمدتاً به ساختار نیروی انسانی و فیزیکی متمرکز بود، اما خوشبختانه امسال طرح اعتبار‌بخشی، تمرکز بر خطای پزشکی و ایمنی بیماران و همچنین حقوق آن‌ها تمرکز دارد.

آقاجانی ادامه داد: تیم ارزیاب در طرح اعتبار‌بخشی مستقل از دانشگاه بوده و دوره‌های فنی را دیده‌اند و خوشبختانه باید بگویم که پزشکان در ارزیابی بیمارستان‌ها مشارکت گسترده‌ای نسبت به دوره قبل داشته و این طرح در یک زمان مشخص ۴ ماهه برگزار شده است و در اعتباربخشی امسال تعداد سنجه‌ها به ۹۰۰ عدد رسیده است.

وی با بیان اینکه در این دوره توجه خاصی به مراقبت‌های حاد و ویژه، بخش‌های اورژانس شده، تصریح کرد: در این دوره به جای بخش محوری، وظیفه محوری بیمارستان‌ها مدنظر قرار گرفته است و بنابر پیشنهاد بسیاری از مدیران قرار است این کار در طول سال و حتی هر فصل انجام و صدور کارنامه مراکز درمانی در طی یک و نیم ماه انجام شود و به نظر بسیاری از کارشناسان این طرح یک نقشه راه فنی در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌دهد تا نقاط ضعف و قوّت خود را شناسایی کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: ضمانت اجرای این طرح تنزل و یا ارتقای درجات بیمارستان‌ها و تغییر درآمدهای بیمارستانی و تعرفه پزشکان آن مراکز است و همین مسئله باعث ایجاد یک انگیزه‌ای دو چندان در کادر درمان ایجاد می‌کند و ابزارهای مدیریتی در بیمارستان‌ها به وسیله این طرح سنجیده می‌شود.

آقاجانی تاکید کرد: از این هفته نیز داده‌ها وارد فرآیند تحلیل و صدور کارنامه بیمارستان‌ها می‌شود، ضمانت اجرای این اعتباربخشی نیز درجه ارزیابی آن است. اگر بیمارستانی به درجه پایین نزول کند تعرفه آن کاهش و به دنبال آن درآمدش نیز کم می‌شود. در بیمارستان‌های وزارت بهداشت نیز ابزارهای مدیریتی برای این کار وجود دارد.

وی یادآور شد: جلسات مختلفی با مدیران عامل بیمارستان‌های خصوصی انجام و نتایج برخورد ارزیاب‌ها از لحاظ فنی و اخلاقی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار