در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

در حملات سایبری اخیر دستبردی به اطلاعات صورت نگرفته است/اگر سرورها به روز شده بودند مشکل به این شکل بروز پیدا نمی کرد

کاهانی گفت: در حملات سایبری صورت گرفته، داده ای از بین نرفته و دستبردی به اطلاعات صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران،  « مقابله با حملات سایبری» موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که سرهنگ علی نیک نفس رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتای ناجا ، محسن کاهانی رئیس مرکز آپا دانشگاه فردوسی مشهد و رسول جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی کشور به بحث و گفتگو پیرامون آن پرداختند.

در ابتدای این بحث سرهنگ نیک نفس در تشریح حملات سایبری روز گذشته به تعدادی از وب سایت ها و پروتال های سازمان ها و دستگاه های اجرایی کشور اظهار داشت: بنا بر اطلاعات مرکز ماهر به عنوان یکی از متولیان اصلی رسیدگی به رخدادهای سایبری کشور، بیش از ۵۰ مورد تحت الشعاع این حملات قرار گرفتند اما ۴ مرکز اصلی شامل مجموعه بانک مرکزی، ایرانسل، پرو بانک و وزارت کار بوده است.

وی افزود: این نوع حمله از نوع حملات انکار سرویس بوده که بر اثر آن، حجم بسیار بالایی از تقاضا سمت سرویس دهنده ها به صورت سیل آسا روانه می شوند و نهایتا سرویس دهی با اختلال مواجه خواهد شد.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتای ناجا با بیان اینکه جرم اتفاق افتاده هنوز قابل انتساب نیست و لازم است که IP های شناسایی شده دقیق و فنی بررسی شوند گفت: IP هایی را در ایران و کشورهای آفریقایی شناسایی کردیم که به نظر می رسد این IP ها، دسته اول و منشاء اصلی حمله نباشند.

در ادامه این بحث، کاهانی رئیس مرکز آپا دانشگاه فردوسی مشهد نیز اظهار داشت: حمله از نوع ممانعت از سرویس یا انکار سرویس بوده است که بر اثر آن مهاجمان سعی کردند با حملاتی که ایجاد می کنند، وب سرورهایی که خدمات اینترنتی ارائه می دهند را از کار بیندازند که به طور موقت نیز خدمات دهی در این دستگاه ها از کار افتاده که البته با تلاش های صورت گرفته، بخشی از مشکلات حل شدن است .

وی افزود: این نوع حمله از حملات سایبری نسبتا شناخته شده بوده و اگر سرورها به روز شده بودند شاید مشکل به این شکل بروز پیدا نمی کرد.

دستبردی به اطلاعات صورت نگرفته است

رئیس مرکز آپا دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: حملات ممانعت از  سرویس ، دو دسته کلی هستند؛ یک دسته از حملات به این صورت است که حجم زیادی از ترافیک روی شبکه ایجاد می شود که باعث می شود رد و بدل امکانات امکان پذیر نباشد و یا اینکه حمله را روی خود سرور انجام می دهند و بر اثر آن بار عملیات پردازشی سرور را زیاد می کنند که حمله سایبری اخیر از نوع دوم بوده است و تا جایی که بررسی ها انجام شده دستبردی به اطلاعات صورت نگرفته است.
 
رسول جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی نیز با تاکید بر اینکه حمله سایبری صورت گرفته از نوع انکار سرویس یا از کاراندازی سرویس و خدمت در سطح برنامه کاربردی و نه شبکه بوده است، گفت: در کل باید بگوییم با توجه به وضع امروز فناوری اطلاعات در دنیا و آسیب پذیری های شناخته شده و شناخته نشده ای که وجود دارد اصل حمله غیرعادی نیست و در ساده ترین شکل، ممکن است کسانی از سر کنجکاوی تلاش کنند بخشی از سرورهایی که در نقاط دیگر دنیا هستند را مورد حمله قرار دهند.

وی خاطر نشان کرد: آنچه که مهم است این است که آن کشور یا سازمان آمادگی دفاع و به حداقل رساندن زمانی که سرورش از کار افتاده است را داشته باشد.

مبدا حمله خارج از کشور بوده است

این عضو شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه در این حمله سایبری داده ای از بین نرفته و دستبردی به اطلاعات نیز صورت نگرفته گفت: اطلاعات فعلی نشان می دهد که مبدا حمله خارج از کشور بوده است، اما در مورد این که کشورهای آفریقایی مبدا این حمله باشند باید گفت: ممکن است کسانی از کشورهای دیگر ، کامپیوترهایی را به عنوان قربانی در کشورهای دیگر اجیر کنند.

جلیلی با بیان اینکه آنچه که مهم است این است که ما باید آمادگی دفاع و ضربه ناپذیری را داشته باشیم گفت: در رابطه با این حمله ضعف زیرساختی داشتیم، ابزارهای جلوگیری از این نوع حمله امروز وجود دارد که اگر این ابزارها به موقع خریداری و مورد استفاده قرار گیرد می توان جلوی این حملات را گرفت. 
 

جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه طبق استاندارد های بین المللی و ملی باید مراکزی تحت عنوان عملیات امنیت شبکه وجود داشته باشد تا در اولین فرصت مسولئین و سازمان های مربوطه را از تهدیدات مطلع کنند بیان کرد : در سازمان های بزرگ تناسب میان الکترونیک و تجهیزات نرم افزاری وجود ندارد لذا وجود نرم افزار معاش برای همه سازمان ها ضروری است و باید این مسئله درون سازمانی و برون سپاری شود.

گزیده نشدن مستلزم به روز شدن نرم افزارها است

وی با اشاره به اینکه در سطح ملی  تیم های امداد دانشگاهی مثل آپاد داریم اظهار داشت: سازمان های بزرگ تیم های امداد خود را نیاز دارند، رویدادهای اتفاق افتاده را باید تحلیل و سازمان ها را در برابر تهدایدات دیگر ایمن کرد لذا گزیده نشدن مستلزم به روز شدن نرم افزارها است.

این عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه هر آنچه اتفاق افتاده گذشته است و باید از آنچه اتفاق افتاده برای مراحل بعد استفاده کرد گفت: باید منشا حمله ، نوع آسیب پذیری ، نوع ضعف  را تشخیص داد و  خود را در برابر آینده تقویت کرد.

جلیلی با بیان اینکه در شورای عالی فضای مجازی نظام پیشگیری طراحی شده  است که براساس آن مسولیت هر کس مشخص شده و همه می دانند که برای مقابله با رویداد ها چه باید کرد ادامه داد: پلیس فتا خیلی قوی عمل کرده است و مرکز ماهر وزارت ارتباطات به خوبی  انجام وظیفه کرده است.

بنیه دفاعی کشور باید تقویت شود

وی با اشاره به اینکه متوسط زمان سرویس از کار افتاده در حد چند دقیقه است گفت:این چند دقیقه باید چند ثانیه و در نهایت باید به صفر برسد، در دنیای واقعی در معرض حمله و تهاجم بالقوه هستیم و از سوی دیگر درفضای مجازی این بالقوه بودن سریع بالفعل می شود و این سناریو ، آینده نگری ، فیلم نامه و خیالبافی نیست ، باید بنیه دفاعی کشور را قوی کرد و این به تعداد سرباز ، تانک و موشک نیست بلکه به داشتن تعداد متوازن نیروی انسانی نخبه متناسب با جمعیت است.

جلیلی با اشاره به اینکه باید در دانشگاه ها پژوهش به روز داشته باشیم افزود: محصول داخل  در کشور داریم اما سازمان ها از محصولات داخلی استفاده نمی کنند و لذا محصول خارجی ممکن است در جایی علیه ما  عمل کند. 
 
در فضای سایبری اگر موجودیت آلودگی را پنهان کند مجوعه آسیب پذیر می شود

سرهنگ علی نیک نفس در ادامه با اشاره به اینکه با کمال تاسف رویدادنگاری و اطلاع رسانی وقایع صورت نمی گیرد گفت: دستگاه های مسئول در این حوزه از اطلاع رسانی خودداری می کنند، در فضای سایبری امنیت وابسته به تک تک موجودیت ها است و اگر این موجودیت آلودگی را پنهان کند کل مجموعه آسیب پذیر می شود .

وی با اشاره  به اینکه توجه به بهداشت و سلامت فضای مجازی نسبتا کم است ادامه داد: آلودگی شبکه ای بسیار بالایی را در کشور مواجهیم که مربوط به بدافزارها می شود که ممکن است بخشی از اطلاعات از جانب سرقت و یا حملات تولیدشده دیگر باشد به طوری که 3 سال است که به دستگاه های مسئول هشدار دادیم تا بهداشت فضای مجازی را در راس کارهای خود قرار دهند.
 

رئیس مرکز تشخیص و پیشگری پلیس فتای ناجا با اشاره به طرح نظام مقابله با حملات سایبری خاطرنشان کرد: در این طرح نیازمند مشارکت همه جانبه سازمان ها ، موجودیت ها و ذی نفعان هستیم لذا 180 گزارش رسمی از حملات را دریافت کردیم ، در فاز اول 2 هزار آی پی آلوده شناسایی شده است که آلودگی داشتند و گرفتار باج افزار ها شدند و برای بیش از 50 درصد از باج افزارها امکان رمزگشایی را داریم. 
 
کاهانی در ادامه با اشاره به اینکه دستگاه های اجرایی موظف به انجام الزامات امنیتی هستند ادامه داد: در سازمان های بزرگ مسوول  ارشد امنیت اطلاعات باید وجود داشته باشد ، اگر هزینه ای شده است بیشتر بر روی سخت افزار ها بوده است. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار