شهرکرد؛

تب کریمه کنگو در چهارمحال و بختیاری مشاهده نشده است

تا کنون هیچ موردی از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان چهارمحال و بختیاری گزارش نشده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ عبدالمجید فدایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: تا کنون هیچ موردی از ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان گزارش نشده است.

وی افزود: بر اساس اخبار واصله، در‌ حال حاضر ۳۱ مورد ابتلا به این بیماری در کشور و در استان‌های اصفهان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان گزارش شده است که از این تعداد ۳ نفر فوت شدند و مابقی تحت درمان هستند.

فدایی، میزان فوت بیماران مبتلا به تب کریمه کنگو را ۳۰ تا ۴۰ درصد بیان و اضافه کرد: با توجه به شیوع این بیماری در فصول بهار و تابستان، با برگزاری جلسات و توزیع بروشور‌های آموزشی و آگاه‌سازی جامعه محلی، به دنبال جلوگیری از انتشار آن در چهارمحال و بختیاری می‌باشیم.

وی اضافه کرد: تب کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری مشترک بین انسان و دام با عامل انتقال ویروس است که از طریق گزش کنه، خون، فرآورده‌های خونی و ترشحات منتقل می‌شود.

فدایی، کوفتگی بدن، سر درد، تب بالای ۴۰ درجه، مشکلات گوارشی، اسهال و استفراغ و خونریزی از نقاط مختلف بدن مانند دهان، بینی و دستگاه تناسلی را از علایم این بیماری بیان کرد.

وی گفت: این بیماری برای دام و انسان واکسن پیشگیری ندارد و در صورت تشخیص به موقع، درمان دارویی ضد ویروسی به مدت یک یا دو هفته برای فرد مبتلا انجام می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه افرادی مانند کارکنان کشتار‌گاه‌ها، دامداران، قصاب‌ها، کارکنان بیمارستان‌ها و خانم‌های خانه‌دار بیش از دیگران در معرض تب کریمه کنگو هستند ادامه داد: این افراد با رعایت بهداشت فردی می‌توانند از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند.

فدایی افزود: ضد عفونی دامداری‌های سنتی و صنعتی از طریق سموم و استفاده از حمام ضد کنه برای دام‌ها در کاهش تعداد دام‌های آلوده به این بیماری موثر است.

وی از مردم خواست: برای تهیه گوشت قرمز به مهر دامپزشکی توجه و از خرید گوشت و دام از مراکز غیر معتبر خودداری نمایند.

فدایی توصیه کرد: خانم‌های خانه‌دار ضمن توجه به مسائل بهداشت فردی در هنگام خرد کردن گوشت قرمز، در صورت داشتن زخم و خراش در قسمت دست‌ها، از تماس مستقیم با گوشت قرمز پیشگیری کنند.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.