گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهمیت حضور زنان در کابینه؛

فرامرزیان: مکانیزمی برای انتقال نظرات زنان به دولت تعریف شود/آلیا:حداقل باید سه وزیر زن در کابینه دوازدهم داشته باشیم

نظام جمهوری اسلامی راه را برای ورود زنان به عرصه‌های مختلف مدیریتی از جمله وزارت، باز گذاشته است اما این مساله توجه بیشتر دولتمردان را می‌طلبد در این گزارش اهمیت حضور بانوان در کابینه را می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از تعالیم نورانی اسلام، جایگاه و نقشی والا و مهمی برای زنان در نظر گرفته است.
 
در جمهوری اسلامی ایران زنان از یک طرف توانمندی‌های خودشان را در عرصه‌های مختلف جامعه به اثبات رسانده‌اند و از طرف دیگر از فضای خانه، تربیت فرزند، نقش‌های همسری و مادری خود نیز فاصله نگرفته‌اند. این عملکرد نتیجه احترام به آموزه‌های اسلام در مورد اهمیت دادن به خانواده و نقش محوری زن در آن است.
 
خانواده اولین نهاد اجتماعی است که نقش مهمی در سلامت جامعه دارد. مقام معظم رهبری خانواده را سلول اصلی جامعه می‌دانند که اگر این سلول سالم باشد بقیه جامعه نیز سالم خواهد بود.

اما اشتغال و فعالیت‌های اجتماعی و بیرون از خانه زنان نیز بعد دیگری از زندگی آنان است. از نظر اسلام زنان می‌توانند در عرصه‌های مختلف علمی، تحقیقاتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فعالیت کنند.
 
دین اسلام در چهارده قرن پیش اینگونه فعالیت‌های بانوان را به رسمیت شناخته است، در حالی که حق مشارکت سیاسی در غرب در اواخر قرن بیستم و شروع قرن بیست و یکم مطرح شد.
 
نظام جمهوری اسلامی راه را برای ورود زنان به عرصه‌های مختلف مدیریتی از جمله وزارت، باز گذاشته است اما این مساله توجه بیشتر دولتمردان را می‌طلبد تا آغاز به کار و چینش کابینه دوازدهم زمان زیادی باقی نمانده است لذا با توجه به این مهم اهمیت حضور زنان در کابینه دوازدهم را با چند بانوی فعال سیاسی در میان گذاشتیم در این گزارش نظرات آنان را می‌خوانید.
 
افتخاری: در استفاده از بانوان در کابینه عادلانه رفتار شود
 
 
 فرامرزیان: مکانیزمی برای انتقال نظرات زنان به دولت تعریف شود/آلیا: باید حداقل سه وزیر زن در کابینه دوازدهم داشته باشیم
 
"لاله افتخاری"  نماینده سابق مجلس شورای اسلامی  در گفتگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون چرایی اهمیت حضور بانوان در کابینه گفت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی بستر خوبی برای رشد، کسب تجربه، تحصیلات و استفاده از توانمندی بانوان فراهم شده است.
 
وی ادامه داد: باید این مسئله در مورد کابینه دولت‌ها هم رعایت و در استفاده از ظرفیت بانوان در کابینه عادلانه رفتار شود.
 
عضو حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: بانوان بابصیرت، توانمند و با تجربه که می‌توانند موفق مدیریت کنند در کشور کم نداریم باید از وجودشان در کابینه دولت دوازدهم بهره بیشتری برده شود.
 
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بنده با سهم‌بندی در کابینه مخالفم اما اینکه حضور بانوان به خط قرمز تبدیل شود و بی توجهی کنند این مسئله قابل قبول نیست باید از توان مدیریتی بانوان متخصص استفاده بیشتری در کابینه دوازدهم بشود.
 
فرامرزیان: مکانیزمی برای انتقال نظرات زنان به دولت طراحی شود
 
 
 چرایی اهمیت حضور بانوان در کابینه دوازدهم
 
 
"ژاله فرامرزیان" دبیر شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در گفتگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در این زمینه اظهار داشت: فضای انتخاباتی که در کشور شکل گرفت با طرح و ارائه چند رویکرد همراه بود یکی از این رویکردها استفاده از ظرفیت زنان در مدیریت کشور و به نوعی دیدن مسائل آنان و حضورشان در عرصه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی بود.
 
وی ادامه داد: تداوم این روند مستلزم پاسخ مناسب از جانب دولتمردان است اطمینان دارم در دولت دوازدهم تعداد بیشتری از زنان در کابینه پست‌های مدیریتی متناسب با ظرفیتی که وجود دارد، می‌گیرند و امیدوارم انتخاب‌های شایسته‌ای صورت گیرد که آثار حضور زنان برای جامعه هم موثر واقع شود.
 
دبیر شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تصریح کرد: زاویه دید زنان نسبت به مسائل بانوان و کل جامعه از جهت نوع تفکر و خصوصیات فردی‌شان با مردان متفاوت است.
 
وی تصریح کرد: در طول سال‌های متمادی فضای مدیریتی کشور فضایی مردانه شده و موضوعات و مسائل 50 درصد جامعه در تصمیم‌گیری‌ها ناشناخته مانده است این ناشناخته بودن موجب می‌شود واقعیات و تقاضای جامعه متفاوت با آن چیزی باشد که در تصمیم‌گیری‌ها هست.
 
فرامرزیان تاکید کرد:  بستر مدیریت خانواده متعلق به زنان است و اقتصاد خانه را آنان طراحی می‌کنند اگر تصمیماتی که گرفته می‌شود فارغ از تفکر اصلی اقتصاد خانه و خانواده باشد حتما با مشکل مواجه می‌شویم.
 
دبیر شورای عالی سیاستگذاری تاکید کرد: باید مکانیزمی برای انتقال نظرات زنان به دولت‌ تعریف شود و یا حداقل از آن جنسیتی که با این بخش ارتباط سازنده دارد استفاده شود توجه به این مهم قطعا بهره‌وری کشور به معنای واقعی را بالا می‌برد.
 
فرامرزیان خاطر نشان کرد: زنان فرزندان جامعه را تربیت می‌کنند در مسئله حفظ محیط زیست و مدیریت شهری هم نظرات کاملی دارند اگر نظراتشان گرفته و تقاضاهایشان دیده شود حتما آثار آن برای مدیریت کشور مطلوب خواهد بود.

آلیا: حداقل باید سه وزیر زن در کابینه دوازدهم داشته باشیم
 
 
چرا حضور بانوان در کابینه اهمیت دارد؟ 
 
"فاطمه آلیا" عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار احزاب و تشکل‎‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون اهمیت حضور زنان در کابینه دوازدهم اظهار داشت: از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی شایسته سالاری در سپردن مأموریت‌ها، مسئولیت‌ها، بروز و ظهور زنان متخصص، متدین و فرهیخته در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی است.

وی ادامه داد: قانون اساسی، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بر اهمیت نقش و جایگاه زنان صحه گذاشته‌اند و با گذشت چند دهه از عمر پر برکت انقلاب اسلامی زنان انقلابی متوجه رسالت و نقش اجتماعی و سیاسی خود شده‌اند.
 
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زنان فرهیخته ما رسالت اجتماعی خود را به خوبی انجام می‌دهند، تصریح کرد: وقتی از جایگاه زنان صحبت می‌کنیم منظورمان جایگاه کلیشه‌ای و فرمایشی نیست و صرف اینکه بانوان در کابینه استفاده شوند به معنای اینکه جایگاه  زنان مشخص و تبیین شده است، نیست.
 
آلیا اضافه کرد: حفظ کرامت زن به این است که در کلیه شئونات و لایه‌های اجتماعی جامعه و مسئولیت‌ها استفاده شود.
 
عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی گفت: باید زنان  براساس توانمندی و جایگاهشان در کابینه و لایه‌های مختلف مدیریتی به کار گرفته شوند و آن جایگاه مغایرتی با فطرت زنان نداشته باشد در دولت‌های گذشته از زنان در کابینه و در سطح وزارت استفاده شد اما متاسفانه دولت فعلی همان یک وزارتخانه را هم به زنان اختصاص نداد.
 
وی با بیان اینکه زنان فرهیخته، کارآمد و متخصص درنظام جمهوری اسلامی فراوان‌اند، تاکید کرد: زنان می‌توانند در وزارتخانه‌هایی که گروه هدفشان زنان و خانواده است موثر باشند در حال حاضر از دولت انتظار داریم که حداقل سه وزیر زن را در کابینه دوازدهم داشته باشد.

مافی: باید زنان در عرصه مدیریت اجرایی کلان کشور سهیم شوند
 
 
چرا حضور بانوان در کابینه اهمیت دارد؟ 
 
پروانه مافی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفتگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه زنان در بدنه جامعه و در عرصه‌های تعلیم و تربیت بیش از 50 درصد را تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: نقش زنان در سرنوشت جامعه بسیار روشن و تأثیرگذار است لذا باید در عرصه مدیریت اجرایی سطح کلان هم سهیم شوند.
 
وی ادامه داد: زنان  در سطح مدیریت میانی حضور مناسبی دارند باید در عرصه مدیریت کلان هم ورود کنند انتظار ما از دولت دوازدهم این است که از زنان با تجربه، متخصص، شایسته و مدیر در سطح وزیر استفاده کند.

عضو کمیسیون ماده ده احزاب اضافه کرد: بحث ما این نیست که زنان فقط چون زن هستند به عنوان وزیر انتخاب شوند بلکه در میان بانوان کسانی را داریم که تجربه‌های کلان مدیریتی دارند اما خیلی به حساب نیامده‌اند.
 
وی با بیان اینکه زنانی در سطح معاونت وزرا فعالیت می‌کنند که می‌توان از آنان در سطوح بالاتری استفاده کرد و ارتقایشان داد، اظهار داشت: کارهای سخت و زیان آور، کمتر با روحیه زنان تناسب دارد، بخش‌هایی در حوزه محیط زیست می‌تواند برای زنان مناسب باشد در صورت ایجاد وزارتخانه محیط زیست، این وزاتخانه می‌تواند جایگاه مناسبی برای فعالیت بانوان باشد چرا که نگاه بانوان به مسائل محیط زیست عمیق و دامنه‌دار است.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: قویا با انتخاب زنان به عنوان وزیر آموزش و پرورش مخالفم چون این وزارتخانه بسیار پیچیده و پرمسئله است و مشکلاتش بار بر مدیریت زنان خواهد شد و اگر نتوانند در آموزش و پرورش حل مسئله کنند مدیریتشان زیر سوال می‌رود اما وزارتخانه‌هایی همچون فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم و مباحث مربوط به جوانان و ورزش را برای زنان مناسب می‌دانم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار