اجرای پایلوت طرح ملی غربالگری سرطان روده بزرگ در دیر

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر استان بوشهر از اجرای طرح ملی غربالگری سرطان روده بزرگ به صورت پابلوت در این شهرستان خبر داد.

اجرای پایلوت طرح ملی غربالگری سرطان روده بزرگ در دیر
به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، عادل مقدس در نشست ماهانه سرپرستان مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان دیر با بیان اینکه ابن طرح پیش از این به صورت آزمایشی در چهار شهر کشور انجام شده بود که امسال تنها شهرستان دیر در استان بوشهر به عنوان پایلوت کشوری این برنامه در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: در این طرح خدمات سطح 1 توسط شبکه بهداشت و درمان برای غربالگری رایگان است اما اگر بعد از غربالگری متوجه مشکلی در فرد شوند و برای امکانات تشخیصی ارجاع شود، سایر خدمات رایگان نیست.
 
وی با بیان اینکه با اشاره به شیوع سرطان کولورکتال (سرطان روده بزرگ) در کشور، ضمن تاکید بر اینکه در صورت شناسایی این سرطان در مراحل اولیه، شانس درمان بسیار خوبی وجود دارد، افزود: اجرای طرح غربالگری سرطان روده بزرگ با هدف تشخیص سرطان در مراحل اولیه و زمانی است که شانس خوبی برای درمان سرطان وجود دارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر با اشاره به اینکه بیشتر موارد سرطان روده بزرگ در افراد مسن ایجاد می‌شود، گفت: گروه هدف طرح افراد 50 سال تا 69 سال هستند که غربالگری از 30 درصد این جمعیت در سال اول اجرای طرح در شهرستان دیر مورد انتظار است.

وی ضمن دعوت از افراد گروه هدف برای انجام آزمایش رایگان تشخیص سرطان روده بزرگ، بیان کرد: در همه خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت غربالگری سرطان روده بزرگ برای تمام افراد مسن با انجام یک آزمایش ساده صورت می‌گیرد و افراد می‌توانند با مراجعه به این مکان‌ها در محل سکونت خود از خدمات این طرح بهره‌مند شوند.

مقدس ادامه داد: در این آزمایش محیط بافر (ظرف انتقال نمونه آزمایش ) در اختیار مراجعه کننده قرار می‌گیرد و با آموزش‌هایی که مراقبان سلامت و بهورزان در باره نحوه نمونه‌گیری به وی ارایه می‌دهند، نمونه‌گیری انجام و نمونه‌ها را به پایگاه‌های سلامت و با خانه‌های بهداشت محل سکونت خود تحویل می‌دهد که بلافاصله جواب آن نیز تحویل مراجعه کننده می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین و اولین نشانه های ابتلا به سرطان روده بزرگ، وجود خون در مدفوع است که یا آنقدر زیاد است که با چشم غیر مسلح نیز دیده می‌شود و یا در خیلی از مواقع کم است و باید زیر میکروسکوپ بررسی شود، خاطرنشان کرد: در این طرح، نمونه‌ها پس از تحوبل به مرافبان سلامت و بهورزان، آزمایش خون مخفی در مدفوع با انتقال محیط بافر به کیت‌ها آزمایش که با حساسیت بسیار بالا(93 درصد) نمونه‌ها را مورد آزمایش قرار می‌دهد، انجام و نتیجه بلافاصله مشخص و به فرد مراجعه کننده تحویل می‌شود.
 
انتهای پیام/ ث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.