افطاری ساده؛ پویشی موفق و تاثیرگذار در فضای مجازی

وجود دو گزاره ساده بودن افطار در کیفیت آن و عمومی بودن سطح آن در توزیع، این سنت را در برابر عرف رایج "افطاری های مسرفانه در محافل خصوصی" قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طی سالهای اخیر در ایام ماه مبارک رمضان در بسیاری از خیابان‌های شهرهای مختلف کشور، برای رهگذران روزه دار ضیافت افطار ساده برپا می شود. از سنت‌ های پسندیده در این ماه، افطاری دادن به روزه‌ داران حتی با یک خرما است که نزد خداوند متعال دارای قرب و ارزش بالایی است.

شاید بتوان فراخوان سالهای اخیر صفحات رهبرمعظم انقلاب در فضای مجازی را نقطه آغاز و ظهوری برای طرح مساله "افطاری ساده" دانست، فراخوانی که از مخاطبان خواسته بود از "افطاری های ساده" در "معابر عمومی" همچون خیابان ها،حسینیه ها و... عکس بیاندازند و با هشتگ #افطاری_ساده در فضای مجازی منتشر کنند تا به گسترش این سنت حسنه در جامعه کمک شود.
 
 
افطاری ساده؛ پویشی موفق و تاثیرگذار در فضای مجازی 


وجود دو گزاره ساده بودن افطار در کیفیت آن و عمومی بودن سطح آن در توزیع، این سنت را در برابر عرف رایج "افطاری های مسرفانه در محافل خصوصی" قرار می‌دهد؛ چنانکه آیت الله خامنه ای نیز بر این تقابل در سخنان خود تاکید داشته اند:

«یک سنت خوب هم امسال بیش از سال‌های دیگر دیده شد، که خوب است مورد توجه قرار بگیرد و آن، افطاری دادن‌های ساده و بی‌پیرایه در مساجد و در خیابان‌ها بود در بیشتر شهرهای کشور - که بسیار کار شایسته‌ای است در مقابل افطاری‌های مسرفانه‌ای که شنیده شد، دانسته شد که بعضی‌ها به بهانه‌ی افطار، حرکات و عمل مسرفانه انجام می‌دهند و به جای اینکه در ماه رمضان وسیله‌ای بشوند برای نزدیکی روحی به فقرا و مستمندان، با این عمل، با این حرکت، خود را در لذات جسمانی غرق می‌کنند. نمی‌خواهیم بگوئیم که اگر در افطار، کسی غذای مطبوعی مصرف کرد، این کار ممنوع است؛ نه، در شرع اینها ممنوع نیست؛ اسراف ممنوع است، زیاده‌روی ممنوع است، ریخت‌وپاش فراوانی که گاهی در اینجور مجالس انجام می‌گیرد، ممنوع است. چه بهتر که کسانی که می‌خواهند افطاری بدهند، با همین سنتی که رائج شده است، افطاری بدهند؛ که مردم را، رهگذران را و کسانی را که مایلند از افطاری استفاده کنند، در این سفره‌های رایگان و با بذل و بخشش و گشاده‌دستی، در کوچه‌ها، در خیابان‌ها، در حسینیه‌ها، افطاری می‌دهند.»
 
افطاری ساده؛ پویشی موفق و تاثیرگذار در فضای مجازی 
 
 
واکاوی علل و چرایی لزوم گسترش "افطاری ساده در محافل عمومی" ما را بر آن میدارد تا سخن از لزوم تبدیل روزه داری از "عمل فردی" به "آیین اجتماعی" به زبان آوریم. قطعا گسترش مساله افطاری های ساده بیش از آنکه حرکتی سلبی در محکومیت مصرف گرایی مسرفانه باشد حرکتی ایجابی در احیای آیین های دینی به وسعت جمعی است.


آنچه در این میان که شاید از اولویت کمتر اما غیرقابل کتمان میتواند برخوردار باشد تلاش برای "اصلاح الگوی مصرف" مسلمانان در مقوله روزه داری باشد.رواج یافتن افطاری های تجملی مصداقی عینی و ملموس از استحاله شدن فلسفه روزه داری در عمل روزه داری است.روزه ای که میخواهد یادآور لزوم نزدیکی و همدردی فقیر و غنی باشد خود تبدیل به نقطه ای برای افزایش شکاف میان این دو میگردد و از دیگر سو موجبات پررنگ شدن تمایزات موجود در میان بندگان را فراهم می آورد.گسترش فرهنگ "افطاری ساده" میتواند با به تقابل کشاندن عمل خودجوش جمعی این رویه فردی و خصوصی را تبدیل به یک ضدارزش در جامعه دین داران کند. 
 
 
 
 
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.