در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

زاهدیان: در فاصله سالهای 90 تا 95 سالانه حدود 950 هزار نفر به جمعیت کشور اضافه شده است/محمودی: روند رشد جمعیت به سادگی اصلاح نمی‌شود

موضوع «روند کاهشی جمعیت» امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور معاون مرکز آمار ایران و رئیس کمیته جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت.

/محمودی: روند رشد جمعیت به سادگی اصلاح نمی‌شود
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «روند کاهشی جمعیت» موضوع (پنج شنبه، 11خرداد ماه) گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بود که علیرضا زاهدیان معاون مرکز آمار ایران و محمد جواد محمودی رئیس کمیته جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی به بحث پیرامون آن پرداختند.

در ابتدای این بحث زاهدیان معاون مرکز آمار ایران اظهار داشت: بر اساس سرشماری ساز 1395 جمعیت کشور به 79 میلیون و 926 هزار و 270 نفر رسیده است.

وی افزود: در فاصله سال های 90 تا 95 سالانه حدود 950 هزار نفر به جمعیت کشور اضافه شدن است که این رقم در مقایسه با دوره 5 سالن قبلی حدود 930 هزار نفر بوده است، بنابراین در حال حاضر وضعیت جمعیتی خوبی داریم.

زاهدیان بیان داشت: رشد جمعیت در فاصله سال های 85 تا 90 حدود 1.29 بوده است که این رقم در فاصله سال های 90تا 95 به 1.24 رسیده  است.

وی با تاکید بر اینکه نباید کشور سرشماری به سرشماری منتظر دریافت دیتابیس‌های کشور باشد گفت: بر این اساس مرکز آمار طرحی را تحت عنوان طرح جامع ثبت های آماری ایران به تصویب رسانده که تصریح دارد تمام دیتابیس های کشور باید به مرکز آمار ایران وصل شوند تا این مرکز بتواند هر سه ماه یا یک ماه یکبار اطلاعات دقیقی دریافت کند.
 
معاون مرکز آمار ایران تصریح کرد: اجرای این طرح نیازمند همکاری همه دستگاه هایی است که اطلاعات آماری در اختیار دارند.

زاهدیان با بیان اینکه رشد باروری تا سرشماری 90 به 1.8 رسیده است که باید حداقل 2.1 باشد گفت: پیش بینی های جمعیتی‌مان نشان می دهد اگر می خواستیم با نرخ رشد باروری 1.8 درصدی جلو برویم تا سال 1420 نرخ رشد صفر را تجربه می کردیم.

وی افزود: نرخ رشد جمعیت ما الان 1.2 است که در فاصله سال های 1425 تا 1430 به زیر نیم درصد خواهد رسید لذا نگرانی ها برای آینده است.

محمد جواد محمودی رئیس کمیته جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اظهار داشت: قبل از انجام سرشماری ما نیز مثل همه موسسات پیش بینی هایی را در خصوص نرخ رشد جمعیتی داشتیم که بر اساس آن معتقد بودیم نرخ رشد جمعیت ایران کاهشی باشد.

وی با بیان اینکه نرم باروری زیر حد جایگزینی است گفت: تا مادامی که نرخ باروری زیر حد جایگزینی باشد قطعا به نرخ رشد جمعیتی صفر می رسیم.

رئیس کمیته جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه از اولین عواقب کاهش نرخ باروری این است که ساختار سنی به سمت سالخوردگی خواهد رفت و تعداد افراد در سن کار کم خواهد شد اظهار داشت: در سرشماری 1390 تعداد افراد در سن کار 71 درصد بود که در سال 95 این رقم به 70 درصد رسید.

محمودی افزود: جالب این است که اگر افراد دارای سن 15 تا 29 سال ده درصد کم شده است و از آن طرف هم به افراد 30 تا 64 سال 10درصد اضافه شده است بنابراین ساختار سن کار در حال پیر شدن است.

وی با بیان اینکه میانه سنی ما حدود 30 سال است اظهار داشت: الان می توانیم بگوییم که یک کشور میانسال هستیم که به سمت سالخوردگی می رویم.
 
محمودی رئیس کمیته جمعیت شورای انقلاب فرهنگی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه پیک تولدها در سال 59 بوده است به طوری که 2 میلیون و 200 هزار نوزاد در آن سال متولد شد گفت: در سال 1380 تعداد تولدها کاهش یافت و در فاصله سالهای 93 تا 94، 35 هزار تا 40 هزار نوزاد متولد شده است.

وی با بیان اینکه اگر سیاست های جدی اتخاذ و به مرحله اجرا گذاشته نشود با کاهش تولد در آینده مواجه خواهیم شد اظهار داشت:  در این ماجرا اقتصاد اصل نیست زیرا مرفهین جامعه و افراد تحصیلکرده کمتر راغب به فرزند آوری هستند.

وی با اشاره به اینکه در هر کشوری با توجه به شرایط اقتصادی اجتماعی باید سیاست های خاص اجرا شود ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی بسته ای را پیشنهاد داد و برای اینکه پشتوانه اجرایی داشته باشد به مجلس رفت و امیدواریم این طرح به سرانجام برسد.

رئیس کمیته جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه باید به دنبال راهکار کاهش سن ازدواج برویم اظهار داشت: با بخشنامه نمی توان کاری انجام داد باید به طور جدی در این راستا عمل کنیم.

محمودی با بیان اینکه سبک زندگی از غربی باید به سمت اسلامی ایرانی تغییر یابد افزود: باید کل حاکمیت به پای کار بیاید و سیاست های تشویقی را اتخاذ کرد.

زاهديان معاون مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه خانواده های کم درآمد نرخ باروری بهتری دارند گفت: متوسط نرخ باروری در مادران تحصیل کرده 1/2 است پس نمی توان همه چیز را به اقتصاد ربط داد، در تهران، البرز و مازندران نرخ باروری 1/3 است که این خوب نیست.

وی با بیان اینکه اولویت های مادران تغییر کرده است افزود: جوانان دغدغه شغل و تحصیل دارند و از سوی دیگر بعد فرهنگی عوض شده است.

زاهديان با اشاره به اینکه دولت باید بر روی فرهنگ سازی کار کند افزود: از سال 1425 به بعد با بحران جمعیت روبرو می شویم و از الان باید به فکر بود و اگر به سمت بحران برویم لذا باید جایزه تولد در نظر بگیریم اما در وضع فعلی این امر کارساز نیست و باید سیاست های جمعیت تاثیر گذار باشد، همچنین ضروریست بر روی ازدواج جوانان تمرکز کنیم.

کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس هم در ادامه برنامه با بیان اینکه در طی سالهای متوالی پیگیر کاهش جمعیت بودیم اما این سیاست ها متناسب با ظرفیت های کشور نبود گفت: در سال 95 سرشماری امیدهایی به ما داد که حرکتی انجام شده است لذا با فرهنگ سازی و مداخلات نرم در بحث افزایش جمعیت می توان به آینده امیدوار بود، بعد از ابلاغ سیاست های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری فرهنگ سازی تا حدودی اثر گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه، در بحث رشد جمعیت مداخلات سخت جواب نمی دهد عنوان کرد: 11 میلیون نفر مجرد در کشور داریم که باید حالی به فکر اشتغال و ازدواج آنها کرد.

جلالی با بیان اینکه در مجلس طرح جمعیت و تعالی خانواده مطرح است که به سرانجام خواهد رسید افزود: بر سر بحث مالی این طرح اختلاف نظر بود زیرا گفته می شود که بار مالی دارد لذا مقرر شد ظرف زمان 5 سال هزار تا 2 هزار میلیارد تزریق شود تا طرح به مرحله اجرا برسد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار