واکنش عفو بین الملل به تظاهرات خونین کابل:

سرکوب معترضان بیانگر بی‌حرمتی مقامات دولت به خون مردم است

سازمان عفو بین الملل، سرکوب و برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی با معترضان در شهر کابل را به شدت محکوم کرده و تاکید نموده که عاملان کشتار معترضان باید شناسایی و محاکمه شوند.

سرکوب معترضان، بیانگر بی‌حرمتی مقامات دولت به خون مردم است
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان عفو بین الملل با انتشار خبرنامه‌ای گفته است که دولت افغانستان باید عاملان تیراندازی روز جمعه به تظاهرکنندگان در کابل را شناسایی و به محکامه بکشاند.
 
در خبرنامه آمده است:" استفاده کشنده و شدید از نیروی نظامی علیه معترضانی که در پی یکی از مرگبارترین حملات در کابل دست به تظاهرات زده بودند، بیانگر بی‌حرمتی مقامات دولت به جان مردم است."
 
عفو بین الملل گفته است:" در حالی که گزارش‌های هم در مورد استفاده از خشونت مانند پرتاب سنگ از سوی گروه کوچک معترضان به جانب پلیس وجود داشته اما این نمی‌تواند واکنش مرگبار و شدید نیروهای امنیتی را توجیه کند."
 
در خبرنامه تاکید شده:" مردم افغانستان حق دارند به عدالت دسترسی داشته باشند و باید تحقیقات فوری و همه جانبه در مورد انفجار (روز چهارشنبه) صورت بگیرد تا عاملان آن شناخته شوند."
 
عفو بین‌الملل همچنین گفته است: "مقامات (دولت افغانستان) همچنین باید در مورد استفاده غیرقانونی نیروی نظامی علیه تظاهرکنندگان تحقیق کند و آنهایی را که مسئول کشتن معترضان در جریان تظاهرات اند، به محاکمه بکشاند."
 
گفتنی است که صدها تن از شهروندان کشور در واکنش به انفجار خونین روز چهارشنبه (۱۰ جوزا) در شهر کابل، روز جمعه دست به تظاهرات زدند و به خیابان‌های کابل آمدند.
 
گرچه معترضان، تظاهرات شان را مسالمت آمیز آغار کردند اما این تظاهرات از سوی نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و نیروهای امنیتی با معترضان درگیر شدند.
 
گفته می شود که در درگیری بین نیروهای امنیتی و معترضان، دستکم ۷ نفر کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شده اند، آماری که تاکنون از سوی مقام های امنیتی تایید نشده است.
 
برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی با معترضان با موجی از انتقادها روبرو شده است.
 
سازمان عفو بین الملل، کمیسیون حقوق بشر، حزب جمعیت اسلامی افغانستان و برخی نهادهای ملی و بین المللی از برخورد نهادهای امنیتی با معترضان به شدت انتقاد کرده اند.
 
در همین حال دفتر معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز در واکنش به تظاهرات روز جمعه در شهر کابل، با نشرخبرنامه ای گفته است که آنانی که وظیفه دارند از تظاهرکنندگان حفاظت کنند" هر دو، مکلف به اجتناب از خشونت هستند.
 
در این خبرنامه به نقل از تدامیچی یاماموتو، نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در امور افغانستان آمده که "خشم بی‌آلایش" معترضان به خاطر از دست دادن خانواده و دوستان‌شان در حمله روز چهارشنبه کابل برایش قابل درک است اما "خشونت‌های بیشتر هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد".
 
آقای یاماموتو در این خبرنامه همچنین گفته که نیاز است تا راه‌های مناسب برای رسیدگی به نارضایتی‌ها جستجو شود.
 
فرستاده سازمان ملل به افغانستان از کسانی که "در پی فرصت‌طلبی و سوءاستفاده از این لحظات پر از احساس و شکننده" برای بی‌ثبات ساختن وضعیت و آسیب رساندن بیشتر به غیر نظامیان هستند، خواسته که از هر اقدامی خودداری کنند.
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار