جوانان ملی پوش می سوزند یا ستاره می شوند؟

بازیکنان تیم ملی فوتبال جوانان ایران پس از حضور در رقابت های جام جهانی وضعیت مبهمی دارند.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، تیم ملی فوتبال جوانان ایران با وجود شروع مقتدرانه رقابت های جام جهانی کره جنوبی و برتری مقابل کاستاریکا در ادامه با پذیرش 2 شکست برابر زامبیا و پرتغال از دور رقابت ها کنار رفت.
 
در مورد این ناکامی دلایل مختلفی مطرح و حتی حواشی زیادی نسبت به اردوها و روند آماده سازی شاگردان امیرحسین پیروانی مطرح شد اما نکته ای که به هیچ وجه نباید از آن بی تفاوت عبور کنیم این است که برخی بازیکنان تیم کشورمان نشان دادند از لحاظ فنی دست کمی از رقبای جهانی خود ندارند و با کمی توجه می توانند در راه موفقیت و درخشش گام بردارند.
 
در فوتبال ایران به ندرت پیش می آید که مسئولان پس از موفقیت بازیکنان در رقابت های رده سنی پایه، برنامه خاصی را برای رشد و بالندگی آن ها در نظر گیرند. البته بخش زیادی از این کم کاری به عملکرد باشگاه ها بازمی گردد چراکه آن ها به دلیل داشتن دیدگاه نتیجه گرایانه کوشش چندانی برای استعدادیابی و نخبه پروری از خود نشان نمی دهند.
 
البته این روند در سال های اخیر تا حد زیادی تعدیل شده و تاکید سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال بر جوان گرایی، باشگاه ها را مجبور کرده از بازیکنان جوان بهره بگیرند. با این وجود می توان با فراهم کردن شرایطی مناسب از هرز رفتن استعدادهای برتر فوتبال ایران جلوگیری کرد.
 
اگر نگاهی به همین تیم ملی فعلی جوانان کشورمان اندازیم متوجه می شویم به جز امید نورافکن، مهران درخشان مهر و تا حدی عارف غلامی که در لیگ شانزدهم جزء نفرات تقریبا کلیدی تیم های استقلال، ذوب آهن و سپاهان بودند، سایر نفرات در لیگ شانزدهم مجال کمتری برای بروز توانایی های خود پیدا کردند. بازیکنانی مانند شهاب عادلی، عارف آقاسی، محمد سلطانی مهر، سینا خادم پور، نیما طاهری، نیما مختاری، علی شجاعی، رضا شکاری، حسین ساکی، امیر روستایی و رضا جعفری سایر اعضای تیم ملی جوانان بودند که به دلیل کم بازی کردن در لیگ برتر از لحاظ تجربی آمادگی لازم را برای شرکت در جام جهانی را نداشتند و به همین دلیل نتوانستند در دقایق حساس این رقابت ها با تسلط و تمرکز عمل کنند. نکته تاسف آور این جاست که رضا کرملاچعب کاپیتان تیم ملی جوانان ایران در رقابت های قهرمانی آسیا به دنبال دقایق محدود حضور خود در ترکیب پرسپولیس حتی در لیست نفرات اعزامی به جام جهانی هم قرار نگرفت.
 
در سال های اخیر درخشش بازیکنانی مانند علیرضا جهانبخش، سردار آزمون و سعید عزت اللهی در ترکیب تیم های ملی پایه فوتبال ایران سبب شد تا نظر استعدادیاب های تیم های هلندی و روسی به این بازیکنان جلب شود و در حال حاضر می بینید که آن ها به دنبال حضور در فوتبال اروپا به مهره ای قابل اتکا در تیم کارلوس کی روش تبدیل شده اند. سردار، سعید و علیرضا تنها سه نمونه از نخبگان فوتبال ایران هستند که خیلی زود با فوتبال حرفه ای قاره سبز آشنا شدند و روز به روز در مسیر پیشرفت و موفقیت گام برمی دارند اما گاهی مواقع نخبه سوزی در فوتبال ما سبب می شود که یک بازیکن حتی با وجود کیفیت فوق  العاده ای که دارد به دلیل رفتارهای نامناسب به بیراهه برود و هیچگاه نتواند به آرزوهای خود دست یابد.
 
خوشبختانه پس از رقابت های جام جهانی جوانان، باشگاه ها نگاه مثبتی روی شاگردان امیرحسین پیروانی داشته اند و با برخی از آن ها قراردادهای خوبی ثبت کرده اند. محمد مهدی مهدیخانی زننده گل برتری ایران مقابل کاستاریکا پس از پایان جام جهانی با تیم پیکان قرارداد بست. قرارداد عارف غلامی با سپاهان تمدید شد. نیما میرزازاد جزء بازیکنان مدنظر لوکا بوناچیچ سرمربی گسترش فولاد قرار گرفته و حتی رضا شکاری در 2 راهی ذوب آهن و روستوف روسیه مانده است. در این میان مهدی قائدی مهاجم ریزنقش ایران جوان بوشهر هم چند مشتری دست به نقد لیگ برتری دارد.
 
به هر حال جام جهانی جوانان مسابقاتی است که از دل آن برخی از بزرگ ترین ستارگان دنیای فوتبال بیرون آمده اند و اگر مربیان و مدیران فوتبال ایران هم با تفکر روی بازیکنان تیم کشورمان در این رقابت ها عمل کنند، می توانیم انتظار داشته باشیم که تیم ملی بزرگسالان و البته فوتبال باشگاهی کشورمان به بهترین شکل از توانایی های این ستارگان جوان استفاده کند.
 
در طول ۴۰ سال برگزاری جام جهانی جوانان بازیکنان بزرگ زیادی به فوتبال دنیا معرفی شده اند. بازیکنان بزرگی مانند سه ستاره تاریخ فوتبال آرژانتین یعنی دیگو مارادونا، سرخیو آگوئرو و لیونل مسی پس از درخشش با تیم ملی جوانان این کشور و قهرمانی در رقابت های جام جهانی جوانان موفقیت های خود را در سطح بزرگسالان هم ادامه دادند. همچنین اسماعیل مطر اماراتی و سیدو کیتا مالیایی با عملکردی استثنایی در جام جهانی جوانان، به تیم‌ ‌ملی کشورشان راه یافتند و توانستند بیش از ۱۰۰ بازی ملی برای تیم‌ ‌ملی بزرگسالان کشورشان انجام بدهند.
 
بسیاری از این بازیکنان، موفقیت و قهرمانی در جام جهانی جوانان را بزرگترین دستاورد و موفقیت دوران فوتبال خود  دانستند. شاخص‌ترین بازیکنان حاضر در جام جهانی جوانان  که بعدها ستاره تیم‌های ملی شان شدند به شرح زیر است:
 
دیگو مارادونا، خاویر ساویولا، خوان پابلو سورین، لیونل مسی و سرخیو آگوئرو، پابلو آیمار، خوان رومن ریکلمه (آرژانتین)
 
کارلوس دونگا، اسکار، به‌به‌تو، کلودیو تافارل، دیدا و جورجینیو، رونالیدینیو(برزیل)
 
ایکر کاسیاس، ژاوی و کارلوس مارچنا (اسپانیا)
 
رادامل فالکائو (کلمبیا)
 
آندره آیو (غنا)
 
مایکل اوون (انگلیس)
 
پل پوگبا(فرانسه)
 
لوئیز فیگو، روی کاستا (پرتغال)
 
لوئیس سوارز(اروگوئه)
 
در دوره قبلی جام جهانی جوانان هم که در کشور نیوزیلند برگزار شد هم بازیکنان بزرگی توانستند به میدان بروند. گابریل ژسوس (برزیلی) در همین رقابت‌ها توانست نامی برای خود دست و پا کند و بعد از آن سران منچسترسیتی این بازیکن را جذب کردند. وی شانس بالایی حتی برای همراهی با برزیل در جام جهانی آینده دارد. ژسوس با تیم برزیل قهرمان المپیک ریو شد.
 
ویکتور کووالنکو فوق ستاره شاختار دونتسک، سرجی میلنکوویچ ساویچ مهاجم صرب گلزن لاتزیو، یولیان وایگل هافبک دورتموند و آنخل کوره آ ستاره اتلتیکو مادرید هم  از همین رقابت ها چهره شدند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
آنها معمولا به اعتيادشان مي پردازند والگويي براي فساد اعتياد بي تربيتي تبديل مي شوند
آخرین اخبار