قانعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

قرارداد انتقال دانش فنی واکسن پنتاوالان امسال نهایی می شود

رییس انستیتو پاستور ایران از نهایی شدن قرارداد انتقال دانش فنی ساخت پنتاوالان و ظرفیت تولید بیش از 5 میلیون دوز این واکسن در مرحله اول خبر داد.

قرارداد انتقال دانش فنی واکسن پنتاوالان امسال نهایی می شود
مصطفی قانعی رئیس انستیتو پاستور ایران در گفت و گو باخبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آخرین وضعیت ساخت واکسن 5 ظرفیتی پنتاوالان در ایران اظهار کرد: طبق توافقات صورت گرفته، کارشناسان کوبایی برای بررسی وضعیت زیرساختهای پاستور مبنی بر ساخت این واکسن باید به انستیتو می آمدند که این کار انجام گرفت ولی چون برخی از زیرساخت های این واکسن 5 ظرفیتی در پاستور کمبود هایی داشت، بنا شد که این تجهیزات و زیر ساختها تجهیز و آماده شوند. 

وی با تاکید بر نهایی شدن قرارداد انتقال دانش فنی ساخت پنتاوالان از کوبا به ایران گفت: توافق و قرارداد اولیه آن انجام شده و به امضا رسیده ولی طبق برنامه برنامه باید این قرارداد تا پایان سال به منظور انتقال دانش فنی نهایی شود که به همین منظور درحال تجهیز و تکمیل زیرساخت های ساخت این واکسن هستیم که احتمالا تا پایان سال به پایان می رسد. 

رییس انستیتو پاستور ایران افزود: غیر از پاستور، طرح برکت نیز وارد مذاکره برای تامین واکسن و انتقال دانش فنی پناوالان 3 سال پیش وارد عمل شد و به همین خاطر انستیتو پاستور کنار کشید اما به علت های مختلف این مساله میسر نشد، هم اکنون هم از طرف پاستور نهایی نشده اما در حال تکمیل زیرساخت های لازم برای انتقال دانش فنی هستیم. 

وی با بیان اینکه با تولید واکسن پنتاوالان در ایران خط تولید مستقل واکسن هپاتیت ب تعطیل نخواهد شد، تصریح کرد: این واکسن 5 ظرفیتی در حقیقت ترکیبی از واکسن های هپاتیت ب، کزار، مننژیت مغزی، دیفتری و سیاه سرفه است که به عنوان واکسنی نوترکیب وارد چرخه واکسن سازی کشور می شود اما در کنار آن تولید مستقل واکسن هپاتیت ب در پاستور تداوم دارد. 

قانعی یادآور شد: درصورت انتقال دانش فنی ساخت پنتاوالان طی 3 تا 4 سال آینده پاستور می تواند در اولین مرحله بیش از 5 الی 6 میلیون دوز از این واکسن را تولید کند که این میزان باید تا  5 الی 10 سال آینده به چندین برابر تولید برسد تا بتوانیم بازار های صادراتی را در دست بگیریم. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار