بیماری تلخی که با نوشیدن آب یخ حین غذا به سراغتان می‌آید

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی در خصوص مواد غذایی مفید و مضر در مبتلایان به کیست سینه، توضیحاتی را ارائه داد.

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نقش تغذیه در ایجاد کیست سینه و به وجود آمدن کیست‌های مکرر اظهار کرد: مصرف برخی از مواد غذایی تاثیر چشمگیری در تشکیل کیست دارد، قند و شکر شیمیایی و شیرینی‌های قنادی مهمترین غذای کیست محسوب می‌شود.

مواد غذایی مضر برای مبتلایان به کیست سینه
وی بیان کرد: افرادی که دچار کیست سینه هستند باید از مصرف قند، شکر، شیرینی‌های قنادی، ترکیبات کافئین دار مانند چای پر رنگ، کاکائو، شکلات، قهوه و نسکافه خودداری کنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: از دیگر مواد غذایی مضر برای مبتلایان به کیست سینه می‌توان به آب میوه‌های صنعتی، نوشابه‌های گازدار، روغن جامد و مایع صنعتی، کیک خامه ای، کله پاچه، انواع کنسروها، غذاهای زیاد سرخ شده، قرص‌های ضد بارداری، فست فود‌ها (سوسیس، کالباس و پیتزا) اشاره کرد. 

عظمایی مصرف غذا در ظروف پلاستیکی و یک بار مصرف را در ایجاد کیست سینه موثر دانست و عنوان کرد: افرادی که دچار کیست سینه هستند، باید از مصرف بیش از حد بستنی پرهیز کنند.

وی تاکید کرد: استفاده از ویتامین E و عصاره گل مغربی نیز سبب تسکین درد در مبتلایان به کیست سینه می‌شود. البته مصرف این ترکیب نقش چندانی در درمان کیست ندارد.


غذاهای مفید برای مبتلایان به کیست سینه
این محقق و پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: مصرف سبزیجاتی مانند کاهو و هویج، جوانه‌های حبوبات، جوانه‌ها مانند جوانه گندم، سوپ جو دوسر (یولاف) سبوس دار به همراه یک قاشق غذا خوری روغن زیتون بودار و یک قاشق غذا خوری سرکه سیب طبیعی، سالاد به همراه روغن زیتون و لیموترش بدون سس، بادام، شیر بادام، گوشت گوسفند و دمنوش اسطوخودوس به همراه عسل در افرادی که دچار کیست سینه هستند، ضروری است.

عظمایی در خصوص طرز تهیه شیر بادام گفت: ابتدا افراد باید هفت عدد مغز بادام خام را به همراه مقداری آب درون یک ظرف ریخته و آن را روی حرارت می‌گذاریم، به محض اینکه آب به جوش آمد ظرف را از حرارت برداشته و بادام‌ها را پوست می‌گیریم. سپس بادام‌های پوست کنده شده را به همراه یک لیوان آب، یک قاشق غذا خوری عسل، یک عدد سیب زرد رنده شده و آب یک عدد لیمو ترش تازه را داخل مخلوط‌کن ریخته تا به خوبی مخلوط شوند. 

وی بیان کرد: مبتلایان به کیست سینه باید از مصرف بادمجان، قارچ، گوشت گاو، گوساله و مرغ امتناع همچنین این گروه از افراد باید از مصرف ماست، دوغ و سالاد همراه غذا خودداری کنند. این مواد غذایی باید ۳۰ دقیقه قبل از غذا یا ۳۰ دقیقه پس از غذا میل شوند. خوردن سبزی خوردن همراه غذا در افرادی که دچار کیست سینه هستند، اشکالی ندارد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: پرهیز از استرس و داشتن خواب کافی و منظم در مبتلایان به کیست سینه ضروری است. مصرف گیاه زبان گنجشک، گل قاصدک، گل همیشه بهار یا ترکیبی از گیاهان بابونه، زنجبیل (به مقدار کم) و گل همیشه بهار به همراه اسطوخودوس نیز نقش موثری در درمان کیست سینه دارد. در صورت داشتن بنیه بدنی بادکش گرم و حجامت‌های مکرر خفیف در افرادی که دچار کیست سینه هستند، توصیه می‌شود.

عظمایی تاکید کرد: ماساژ موضعی بدن با روغن گل پامچال برای مبتلایان به کیست سینه مفید است. همچنین به علت متورم و دردناک بودن کیست‌های سینه در زمان قبل و حین تغییرات هورمونی زنان، در ناحیه سینه درد، احساس سوزش و فشار ایجاد می‌شود.

وی توصیه کرد: افرادی که از کیست سینه رنج می‌برند باید شب‌ها قبل از خواب از یک ضد نزله قوی استفاده کرده؛ بنابراین این گروه از اشخاص باید یک لیوان از ترکیب عرق اسطوخودوس، سنبل الطیب و بادرنجبویه را به همراه یک قاشق مرباخوری یا غذاخوری عسل میل کنند. 

عظمایی یادآور شد: ریزش نزله‌های پشت حلقی به داخل بافت سبب تشکیل کیست می‌شود که این ریزش به وسیله نوشیدن آب یخ و سایر مایعات حین غذا و بلافاصله پس از غذا صورت می‌گیرد، در نتیجه افراد باید مایعات را ۳۰ دقیقه قبل از غذا یا ۲ ساعت پس از غذا بنوشند و در صورت نیاز تنها مقدار کمی عرق نعناع و زنیان حین غذا میل کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.