گشت و گذاری کوتاه در جالب ترین شهر و روستاهای ایران +تصاویر

موقعیت جغرافیایی و اقلیمی و همچنین زنده نگه داشتن برخی از رسوم باعث شده تا در برخی از شهر و روستاهای ایران به عنوان ترین های ایران لقب بگیرند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،تا به حال در مورد شهرهای عجیب و غریب در سراسر دنیا بسیار زیاد شنیده ایم، اما با کمی جستجو و تحقیق متوجه شمار زیادی از این شهر ها در کشور خودمان می شویم.در این گزارش زنده نگه داشتن برخی از رسوم قدیمی در شهر و روستاهای ایران و همچنین قرار گرفتن موقعیت جغرافیایی و اقلیمی که باعث شده تا برخی از شهر و روستا به حدی  معروف شود که به سر زبان‌ها بیفتد و لقب ترین ها را در ایران به خود اختصاص دهد،گرد آوری شده است. 

ترین های ایران را از شهر بدون بانک تا شهر بدون هتل و مسافرخانه در این گزارش بخوانید.

گشت و گذاری کوتاه در جالبترین شهر و روستاهای ایران +تصاویر
 
پول دارترین و مرفه ترین مردم ایران در اردکان

شهر اردکان در استان یزد بدلیل داشتن معادن فراوان و ابرکارخانه های شخصی، موجب شده تا گردش حساب  بانکهای آن نسبت به جمعیت این شهر 24برابر تهران بزرگ باشد.به همین دلیل این شهر، پولدارترین شهر ایران است.
 
ترین های ایران را اینجا بخوانید 

فردوس امن ترین شهر ایران
شهری در خراسان جنوبی، دومین شهر امن جهان بعد از وین شناخته شده، در این شهر چیزی به نام دزدی و سرقت وجود ندارد و درب اکثر منازل و ماشین ها باز گذاشته میشود، و مردمی مطمئن و قابل اطمینان دارد.
 
 ترین های ایران را اینجا بخوانید
 
گچساران غنی ترین خاک در ایران
اما گچساران در این فهرست دارای پنجمین ابر مخزن نفت جهان و بزرگترین منابع گازی ایران و خاورمیانه و غنی ترین خاک ایران را به خود اختصاص داده که در واقع همین گونه است که به آن لقب بام نفتی ایران را داده اند.
 
ترین های ایران را اینجا بخوانید 

شهرستانی که 25 درصد نفت و گاز کشور را تأمین می کند و از مهم ترین نقاط در زمینه تعیین سرنوشت اقتصاد کشور است.

با همه این تفاسیر گچساران شهری بالذات ثروتمند است اما مردم آن ثروتمند نیستند و بسیاری در این شهر در محرومیت به سر می برند و بوی مشمئز کننده ناشی از نفت و گاز تنها سهم آزار دهنده برای مردم این دیار است.

لی‌لی‌پوت ایران 
ماخونیک نام روستایی است از توابع بیرجند در استان خراسان‌جنوبی؛ این نقطه از ایران به‌واسطه قدکوتاه بودن بیشتر ساکنانش به لی‌لی پوت ایران مشهور است. ماخونیک یکی از هفت روستای شگفت‌انگیز جهان است. روستای لی‌لی‌پوتی ایران شهرت و آوازه‌اش را از زنان و مردان کوتاه قامت خود دارد که شب‌ها، زیر سقفی کوتاه‌تر از سقف خانه‌های ما چشم می‌بندند و صبح‌ها، از چهارچوب‌هایی کوتاه‌تر از چهارچوب‌های خانه‌های ما پا بیرون می‌گذارند.
 
گشت و گذاری کوتاه در جالبترین شهر و روستاهای ایران +تصاویر 
 
روستای نابینایان
چهاربرج اسفراین روستایی از توابع اسفراین است که اکثریت افراد در این روستا مادرزادی نابینا به دنیا آمده‌اند.‌ اما نکته عجیب در این بین این‌که حیوانات اهلی نیز همانند گاو و گوسفند و حتی گربه‌ها در این روستا نابینا به دنیا می‌آیند .در سال ۹۱ مدیر کل بهزیستی استان خراسان شمالی، محمدرضا کاظم زاده، اعلام کرد که ۱٫۷ درصد از جمعیت خراسان شمالی را نابینایان تشکیل می‌دهند و بیشترین جمعیت نابینا را مربوط به روستای چهاربرج اسفراین دانست و علت آن را ازدواج فامیلی بیان کرد.
 
ترین های ایران را اینجا بخوانید
 
البته گفتنی است مشکل نایبنایی این روستا با تلاش متخصصین کشور کاملا حل شده و دیگر در این روستا نوزاد نابینا متولد نمی شود.
 
روستای بی‌زمان
روستای ایستا از توابع طالقان یکی از روستاهای ایران است؛ روستایی که در آن زمان ایستاده است.
این روستا جایی است که هیچ‌گونه امکانات دنیای جدید را نمی‌پذیرند و بدون آب لوله‌کشی، گاز، برق، درمانگاه، ماشین آلات، وسایل ارتباطی و… زندگی می‌کنند.ساعت مچی و دیواری در محل زندگی اهالی این روستا وجود ندارد و سیمان و آهن در معماری خانه‌های آنان به کار نرفته است.آنها در مقابل امکانات جدید و تکنولوژی جبهه می گیرند و حاضر نیستند هیچ چیز جدیدی را بپذیرند.

 
گشت و گذاری کوتاه در جالبترین شهر و روستاهای ایران
 
آنان به نحو اسرارآمیزی از مردم فاصله می‌گیرند و کمتر کسی را به خانه خود راه می‌دهند. حتی شایع است که می‌گویند اهالی این روستا شناسنامه ندارند و جزو جمعیت آماری ایران هم محسوب نمی‌شوند.

مردم روستای ایستا عروسی و عزا ندارند، تولدشان را جشن نمی گیرند و مراسمی مثل سالگرد ازدواج برایشان بی معناست.

لاتین نویسان روستایی
اما بدون شک عجیب‌ترین روستای ایران روستای زرگر در 100 کیلومتری غرب تهران واقع در شهرستان آبیک استان قزوین است. اهالی این روستا هم ‌ایرانی‌اند هم اروپایی ، مردم روستای «زرگر» زبان مادری‌شان «رومانو» است؛ داستان زبان رومانو بیشتر شبیه افسانه است.

گشت و گذاری کوتاه در جالبترین شهر و روستاهای ایران +تصاویر
 
زرگری‌ها خودشان هم دقیقا نمی‌دانند متعلق به کجای جهان هستند و چه شد که به ایران آمدند و شدند رومانوی کشاورز ایرانی که به زبان ترکی هم مسلط است، این مردم همه‌شان به زبان رومانو حرف می‌زنند و به لاتین می‌نویسند.
 
پاوه شهری بی چراغ قرمز
شاید برایتان جالب باشد که بدانید در شهر پاوه تا به حال هیچ راننده ای پشت چراغ قرمز نمانده! نه این که اینجا ترافیک نباشد بلکه چراغ قرمزی وجود ندارد که دلیل اصلیش نبودن زمین مسطح در تقاطع خیابان های این شهر است که به ویژگی خاص جغرافیایی این منطقه و شیب زیاد دامنه کوه های آن بر می گردد. یکی از نکات مثبتی که نداشتن چراغ قرمز در شهرستان پاوه داشته، رعایت کردن حق تقدم در رانندگی است که باعث شده آمار تصادف در این شهر بسیار پائین باشد.
 
گشت و گذاری کوتاه در جالبترین شهر و روستاهای ایران 

 شهر پاوه کاملا پلکانی است. البته با وجود نبود چراغ قرمز، آمار تصادفات در این شهر بسیار اندک است چرا که نبود چراغ راهنما در این شهر باعث شده که مردم حق تقدم را به دقت رعایت کنند به‌طوری که جای خالی چراغ‌های قرمز در این شهر حس نمی‌شود.

گشت و گذاری کوتاه در جالبترین شهر و روستاهای ایران +تصاویر

در شهرستان پاوه تابه‌حال هیچ راننده خودرو و هیچ عابر پیاده‌ای، پشت چراغ قرمز توقف نکرده است! البته اینطور هم نیست که این شهرایران  بدون ترافیک باشد، ترافیک اینجا هم هست اما مشکلاتی باعث شده که در این شهر چراغ راهنمایی رانندگی نصب نشود. یکی از دلایل اصلی نصب نشدن چراغ راهنمایی و رانندگی نبود زمین مسطح در تقاطع خیابان‌های این شهر است که آن هم به ویژگی خاص جغرافیایی این منطقه و شیب زیاد دامنه کوه‌های آن برمی‌گردد.

لار تنها شهر بدون کوچه در خاورمیانه
همه چیز از یک زلزله وحشتناک شروع شد، زلزله‌ای اردیبهشت سال 1339 که باعث ویران شدن شهر لار شد. بعد از آن زلزله هولناک، شهر جدید لار در جنوب استان فارس به کمک افراد نیکوکار در 6 کیلومتری جنوب شهر قدیم لار طبق یک نقشه عجیب و شگفت انگیز بنا شد که براساس اصول ایمنی و ضد زلزله ساخته شده است.
 
 گشت و گذاری کوتاه در جالبترین شهر و روستاهای ایران
 
شهری به مساحت 100 هکتار طراحی شده و طبق یک نقشه عجیب و شگفت‌انگیز بنا شد.
ساختمان‌های نوساز لار، این بار براساس اصول ایمنی و ضد زلزله برافراشته شد. آنهایی که نقشه شهر جدید لار را پیاده کردند خوب می‌دانستند که این شهر بر روی یک گسل عظیم است و این امکان وجود دارد که دوباره قربانی زلزله شود؛ به همین خاطر از یک طرح شطرنجی استفاده کردند، به این صورت که کلیه خیابان‌ها یکدیگر را قطع می‌کنند.
 
این نقشه، شهر را مملو از تقاطع کرد اما حتی یک کوچه هم در آن وجود ندارد. خیابان‌های عریض و ساختمان‌های کم‌ارتفاع و مستحکم، به مردم این شهر در هنگام وقوع زلزله، شانس بیشتری برای ادامه زندگی می‌بخشد.

بعد از آن، این شهر به شهر جدیدلار شهرت یافت. این روزها مرکز شهرستان لارستان دارای 2 شهر است، یکی شهر قدیم که دارای بافت قدیمی و سنتی است و دیگری شهر جدید با ساختمان‌های زیبا و ضدزلزله، خیابان‌های متعدد و وسیع و البته بدون کوچه شناخته شده است. شهر جدید لار نه تنها در ایران، بلکه در خاورمیانه هم به عنوان تنها شهر بدون کوچه شناخته شده است.

ورامین شهر بدون دخانیات
شاید عجیب باشد اما در این شهر خبری از سیگار نیست! یعنی نه کسی را در این شهر می شود سیگار به دست دید و نه می شود داخل فروشگاهی سیگار پیدا کرد، طوری که درهمایش روز جهانی مبارزه با دخانیات با حضور وزیر بهداشت و درمان، شهرستان ورامین به عنوان شهر بدون دخانیات کشور معرفی شد.

شهر بدون دخانیات یکی از شهرهای رویایی و آرمانی شهروندان است. تصور کنید در سطح شهر کسی سیگار به دست نباشد و هیچ فروشگاهی سیگار نفروشد. اصلا دخانیات تعطیل شود. تحقیقات نشان می‌دهدکه 15 درصد ایرانی‌ها سیگار دود می‌کنند اما بقیه قربانی‌های جانبی این دود سرطان زا هستند، بدتر اینکه سم‌هایی که از طریق دود جانبی وارد ریه غیرسیگاری‌ها می شود بسیار خطرناک است. پس برای فرار از مضرات این دود خطرناک تنها سیگار نکشیدن کافی نیست بلکه باید از دود جانبی هم در امان بود.

گشت و گذاری کوتاه در جالبترین شهر و روستاهای ایران +تصاویر
 
این دانسته ها باعث شد اغلب شهرها برای جلوگیری از آسیب های دود مستقیم و جانبی دخانیات آستین بالا بزنند. جالب است بدانید در همایش روز جهانی مبارزه با دخانیات با حضور وزیر بهداشت و درمان، شهرستان ورامین به عنوان شهر بدون دخانیات کشور معرفی شد.

حمیدرضا شاهسون رییس جمعیت مبارزه با دخانیات در جنوب شرق استان تهران در این باره می گوید: "برگزاری کلاس‌های ترک سیگار، اجرای برنامه‌های فرهنگی و ورزشی و فراهم کردن امکانات تفریحی و ورزشی از اقدامات جمعیت مبارزه با دخانیات شهرستان ورامین بوده است".

وجود کلینیک‌های ترک سیگار، شهر را در مقابل دخانیات زره‌پوش کرده است. "در این کلینیک، سیگاری‌ها می‌توانند برای ترک نیکوتین، برنامه‌ریزی کنند" برگزاری کلاس‌های روانشناسی بعد از ترک سیگار از اقدامات دیگر این کلینیک‌ها است.

چالدران شهر بدون کولر
شاید باورش برای خیلی از ما سخت باشد که حتی در تابستان داغ، شهری وجود دارد که مردمش از کولر استفاده نمی کنند، حتی اثری از کولر در خانه‌های این شهر دیده نمی شود. از انجا که این شهر در بین رشته کوه های زاگرس قرار دارد و همینطور وجود پارک جنگلی و باغ های اطراف این شهر باعث شده که آب و هوایش انقدر مطلوب و دلپذیر باشد که نیازی به وسایل سرمایشی نیست.

گشت و گذاری کوتاه در جالبترین شهر و روستاهای ایران +تصاویر

در پشت بام‌های این شهر نشانی از کولر دیده نمی‌شود و حتی هنگام ساخت ساختمان، معماران جایی برای هیچگونه وسیله سرمایشی تعبیه نمی‌کنند.

"چالدران شهری است که در میان رشته کوه‌های زاگرس جا خوش کرده است. این شهر، اقلیم بی‌نظیری دارد به طوری که در تابستان آب و هوای بهاری در این منطقه حاکم است. مطبوع بودن دمای هوای شهرستان چالدران به گونه‌ای است که حتی در فروشگاه‌های لوازم خانگی هم خبری از وسایل سرمایشی نیست".

گشت و گذاری کوتاه در جالبترین شهر و روستاهای ایران +تصاویر
 
این‌ها را علی رادمنش، یکی از فروشندگان لوازم خانگی این شهرستان می‌گوید. آقای رادمنش 50 سال است که در شهر چالدران فروشگاه لوازم خانگی دارد. "چالدران آنقدر هوای دلپذیری دارد که شهروندان این شهر در فصل تابستان تمام روز را بدون وسایل سرمایشی در خانه سپری می‌کنند. در اطراف این شهر، پارک‌های جنگلی و باغ‌های باصفایی وجود دارد که به محض ورود به آنجا، این نسیم‌های خنک صد چندان می‌شود.

تبریز شهر بی گدا
تکدی‌گری و گدایی معضلی اجتماعی است. که روز به روز در شهرهای بزرگ بیشتر می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید با وجود این همه گدا در شهرهای بزرگ، شهری وجود دارد که در ان هیچ اثری از گدا نیست. در گذشته تبریز هم به دلیل مهاجر پذیری و افزایش جمعیت مثل سایر شهرهای بزرگ تکدی گری رواج پیدا کرده بود اما چند سالی هست که با کمک موسسات مختلف خیریه، دیگر اثری از متکدیان در شهر دیده نمی شود.
 
گشت و گذاری کوتاه در جالبترین شهر و روستاهای ایران 

گشت و گذاری کوتاه در جالبترین شهر و روستاهای ایران +تصاویر

جلفا شهری بدون گورستان
شهر جلفا یکی از شهرهای مرزی استان آذربایجان شرقی و تنها شهر بدون گورستان در ایران است. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که مردم این شهر، میت هایشان را کجا دفن می‌کنند! از انجا که تمام جمعیت این شهرستان را افراد غیر بومی تشکیل می دهند و همینطور رسم دفن کردن اموات در زادگاه اصلی شان باعث شده که اهالی جلفا میت هایشان را به روستا و شهرهای اطراف که زادگاهشان محسوب می شود، منتقل و آنجا دفن کنند. به همین دلیل تلاش برای ایجاد قبرستان در این شهر بی‌نتیجه بوده است.

گشت و گذاری کوتاه در جالبترین شهر و روستاهای ایران +تصاویر
 
گشت و گذاری کوتاه در جالبترین شهر و روستاهای ایران +تصاویر
 

ایوان مردمی که به غسالخانه نمی روند

رسم عجیب مردم این شهر باعث شده که مردم ایوان مرده‌هایشان را در خانه غسل بدهند و بعد از به جا آوردن مراسم سوگواری در خانه، میت را دفن می‌کنند.

گشت و گذاری کوتاه در جالبترین شهر و روستاهای ایران +تصاویر

این شهر غسالخانه ای قدیمی دارد که بارها بازسازی شده اما افراد کهنسال و بزرگان خانواده در ایوان معتقدند که فاصله ۱۵ کیلومتری تا قبرستان ممکن است باعث بروز هزاران اتفاق باشد، به همین دلیل بهتراست که میت در خانه غسل داده شود.  طبق رسم مردم این شهر، حتما باید میت بعد از غسل دادن برای اقامه عزای محلی به خانه برگردانده شود، به همین دلیل ترجیح می دهند اموات شان را در حیاط خانه غسل بدهند.

گشت و گذاری کوتاه در جالبترین شهر و روستاهای ایران +تصاویر

کیش تنها شهر بی موتورسیکلت
وجود موتورسوراها همیشه معظل بزرگی برای رانندگان بوده، حالا تصور کنید شهری پیدا شود که در ان هیچ موتوری وجود نداشته باشد. طبق گفته های محمد حسین حمیدی رییس راهنمایی و رانندگی جزیره کیش، در این جزیره تردد موتور سیکلت ممنوع است و از سال ۱۳۸۳ به بعد هیچ موتورسیکلتی در این جزیره پلاک گذاری نشده و فقط همان تعداد موتوری که در اینجا وجود داشته پلاک شده اند که به خاطر اضافه شدن جمعیت کیش و افزایش ترافیک و بروز مشکلات این تعداد موتورسیکلت در حمل و نقل شهری پلیس تصمیم گرفت که تمامی موتور سیکلت ها از سطح جزیره جمع آوری بشوند.
 
گشت و گذاری کوتاه در جالبترین شهر و روستاهای ایران 

شهر 12 هزار نفری بدون بانک در سیستان و بلوچستان
شهر گُشت با اینکه ۸ سال از تاسیس آن میگذرد و با بیش از ۱۲ هزار نفر جمعیت هنوز فاقد بانک است.
مردم شهر گُشت برای انجام امور بانکی خود مجبورند فاصله ۶۵ کیلومتری تا سراوان را طی کنند. گشت که هم اکنون بعنوان شهر یاد می شود. زمانی دیاری سرسبز و پر آب بوده و در بیشتر ایام دارای حاکمیت محلی بوده است. 

گشت و گذاری کوتاه در جالبترین شهر و روستاهای ایران +تصاویر

تا زمانهای نه چندان دور فعلی و حتی تا سی و چهل سال پیش در کوهپایه های جنوبی گشت و یا در دره های شمالی آن جنگل های گز و تاگز موجود بودند تا جایی که علامه دهخدا در کتاب خود از شهر گشت به بهشت یاد کرده است.

گشت و گذاری کوتاه در جالبترین شهر و روستاهای ایران +تصاویر

قلعه تاریخی شهر گشت قدمتی حدود ۵۰۰ تا۷۰۰ سال دارد و نشانی از وجود حکومت محلی در این منطقه است.قبرستان قدیمی شهر گشت که براساس کارشناسی هایی که باستان شناسان ایتالیایی در این محل انجام داده اند قدمتی حدود ۲۵۰۰ ساله دارد.

خوشگذران ترین مردم ایران
 بروجرد مرکز شهرستان بروجرد، دومین شهر پرجمعیت استان لرستان و بیست و نهمین شهر پرجمعیت ایران است. این شهر در شمال دشتی حاصلخیز به نام سیلاخور قرار گرفته و قله‌های مرتفع گرّین از مجموعه رشته کوه‌های زاگرس، شمال غربی تا جنوب شرقی آن را دربر گرفته‌اند. سرابهای دائمی متعددی که از دامنه این کوه‌ها جاری است در اقتصاد منطقه و توسعه شهر بروجرد نقش داشته‌اند.

بروجرد از گذشته‌های دور، دارای موقعیت ویژه ارتباطی بوده‌است و امروزه نیز قرارگیری این شهر بر سر شاهراه تهران - جنوب یکی از عوامل رونق اقتصادی آن به شمار می‌رود. 

گشت و گذاری کوتاه در جالبترین شهر و روستاهای ایران +تصاویر

این شهر به دلیل وجود تعداد زیادی واحدهای تولیدی و صنعتی و عرضه محصولات آنها در بازار داخلی و خارجی،قطب صنعتی استان لرستان محسوب می‌شود و به همین دلیل بروجرد به لحاظ اقلیمی و جغرافیایی و همچنین رونق کسب و کار باصفاترین شهر لرستان و مردم آن خوشگذران ترین مردم ایران به شمار می آید.

پرجمعیت ترین شهر مهاجر نشین ایران
بندر عسلویه یک شهر بندری و مرکز شهرستان عسلویه از توابع استان بوشهر در جنوب ایران و در کرانه خلیج فارس است. منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به حوزه گاز پارس جنوبی که در میان خلیج فارس واقع شده دسترسی دارد.

گشت و گذاری کوتاه در جالبترین شهر و روستاهای ایران +تصاویر

منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) در سال ۱۳۷۷ طبق مصوبه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی برای بهره‌برداری از منابع نفت و گاز حوزه پارس جنوبی و انجام فعالیت‌های اقتصادی در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی در محدوده نوار ساحلی عسلویه و خلیج نایبند به وسعت ۳۰ هزار هکتار تأسیس شد که مورد توجه و مقصد بسیاری از افراد جویای کار است.به همین دلیل عسلویه شهری که جمعیت مهاجرین و نیروهای مشغول به کار در آنجا تعدادشان یازده برابر جمعیت بومی آنجاست.

گشت و گذاری کوتاه در جالبترین شهر و روستاهای ایران +تصاویر

شهری با سه سد جهانی

اندیمشک تنها شهری در خاورمیانه است که سه تا سد مطرح جهانی دارد و بیش از ۸۰ درصد برق کشور را تامین میکند.این شهر از شهرهای شمال استان خوزستان است و در ارتفاع ۱۷۶ متری از سطح دریا، در کوه‌پایه زاگرس میانی قرار گرفته است. اندیمشک دارای سه سد با نام‌های کرخه، دز (شهدای چهارآذر) و بالارود است.

گشت و گذاری کوتاه در جالب ترین شهر و روستاهای ایران +تصاویر

 شهر بدون هتل و مسافرخانه
شادگان در فاصله 121 کیلومتری اهواز و ۹۷۱ کیلومتری تهران واقع شده و آب و هوای آن گرم و بیابانی است.در شادگان و پیرامون آن نخلستان‌های گسترده‌ای وجود دارد.این شهر در زمینه شعر عربی در خوزستان مشهور است.
شادگان تنها شهر بدون هتل و مسافرخانه است .چون مردم این شهر حتی مهمان غریبه را به منزل خود دعوت کرده وپذیرایی می کنند. پس مردم این شهر بسیار مهمان نواز هستند.

گشت و گذاری کوتاه در جالبترین شهر و روستاهای ایران +تصاویر

گزارش از معصومه پرورش

انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اردکانی
۰۹:۲۳ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
خوب ممنون اما در برخی موارد اغراق شده اینطور هام که گفته شده نیست
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۰:۲۱ ۲۴ خرداد ۱۳۹۶
چقدر خوب بود به طور جهانی از این مناطق جلوه گری میشد.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۳۵ ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
من متولد جلفا و اهل تبریز هستم.ضمننا چالداران هم 3 سال ماموریت بوده ام.جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
باغ شهر نوبران از توابع ساوه جزئ زیبا ترین مناطق ایران عزیز است.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۴۸ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
جنگل های ارسباران پاک ترین اب و هوای ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
ورامین بدون سیگار؟ احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
چه طور ممکنه اندیمشک هشتاد درصد برق رو تامین کنه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حیدر
۱۵:۲۸ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
ممنون
Germany
بهناز
۱۵:۲۱ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
خیلی جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
سمیرا
۱۳:۲۶ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
عالی بود
Germany
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
گداهای تبریز همشون صادر شدن به تهران!
Iran (Islamic Republic of)
Mahdi
۱۶:۳۵ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
مرسی ☺
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
تویسرکان بهشت غرب ایران و یکی از زیباترین شهرهای ایران . ممنون از شما بسیارمفید بود.
Spain
محمدرضا
۱۲:۰۲ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
روستای ایستا از توابع طالقان نوشته شده کمتر کسی را به خانه خود راه می‌دهند.
Iran (Islamic Republic of)
جمال
۱۱:۵۷ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
ممنون از شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
بسیار ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
ارزان ترین شهر ایران برای گردشگری.تویسرکان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
تویسرکان مهاجر فرست ترین شهرهای ایران
-
علی
۱۰:۱۵ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
بسیار جالب بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۰:۰۹ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
بد نیست از شاهین شهر به عنوان باکلاس ترین شهر ایران یاد بشه (همون پاریس کوچولوی خودمون)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
باکلاسه؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
فدا
۲۱:۳۹ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
کلاسش به 72 ملت بودنش هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
خیلی عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
ممنون خیلی جالب بود