امشب در گفتگوی ویژه خبری:

اکنون دولت می‌گوید از پس این همه امور یک وزارتخانه برنمی آید/بروکراسی اداری ما 10 برابر دنیاست/وزارت تازه متولد شده را جوان مرگ می‌کنند

بروکراسی اداری ما ده برابر دنیاست بنابراین بخشی از ناکارآمدی در فضای کسب و کار مربوط به نارسایی نظام اداری کشور است.

اکنون دولت می گوید از پس این همه امور یک وزارتخانه برنمی آید/بروکراسی اداری ما ده برابر دنیاست/وزارت تازه متولد شده را جوان مرگ می کنندبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت» موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که یحیی آل اسحاق وزیر اسبق بازرگانی، سید رضا فاطمی امین معاون برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت و فریدون احمدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به بحث و گفتگو پیرامون آن پرداختند.

در ابتدای این بحث آل اسحاق وزیر اسبق بازرگانی در پاسخ به این سوال که اگر تفکیکی بین بخش بازرگانی، وزارت صنعت معدن صورت گیرد منجر به رشد تولید خواهد شد یا خیر گفت: وزارت خانه‌ای که در مورد آن صحبت می‌کنیم در چند رابطه ماموریت و مسئولیت دارد که از جمله آن می‌توان به رابطه بین بازرگانی و تولید، رابطه بازرگانی و مصرف، رابطه بازرگانی و صادرات، رابطه بازرگانی و توزیع، رابطه بازرگانی و اصناف، رابطه ربازرگانی و نظام پولی و بانکی کشور و ... اشاره کرد.

وی افزود: بر این اساس مقوله بازرگانی از مقوله هایی است که بر همه بخش‌ها تاثیر دارد و از همه آن‌ها هم تاثیر پذیر است؛ لذا حیطه این مولفه حیطه ویژه‌ای است.
 
وزیر اسبق بازرگانی در رابطه تاثیر گذاری تولید و بازرگانی نیز بیان داشت: ۷۰ درصد زنجیره تولید، مرتبط با امر بازرگانی است و عمده مشکل تولید کنندگان نیز به این بخش بر می‌گردد که چگونه بتوانند محصول تولید شده خود را به فروش برسانند و این در حالیست که یک چهارم کار وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به امر بازرگانی اختصاص یافته آن هم در شرایط متلاطم و بحرانی امروز.

فاطمی امین معاون برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با تائید اظهارات آل اسحاق گفت: در حال حاضر فناوری و تکنولوژی دیگر مساله‌ای برای بحث تولید باقی نگذاشته و برای تولید، بهترین ماشین آلات با قیمت‌های مناسب در چندین کشور قابل دسترسی است لذا عمده مشکل تولید کنندگان بازار است.

وی افزود: علی رغم این نگاه، تن‌ها بحثی که ادغام را توجیه می‌کند بحث یکپارچگی و وحدت مدیریتی است.

بروکراسی اداری ما ده برابر دنیاست

احمدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: بروکراسی اداری ما ده برابر دنیاست بنابراین بخشی از ناکارآمدی در فضای کسب و کار به نارسایی نظام اداری کشور بر می‌گردد.

وی افزود: دنیا امروز به سمت سیستم‌های یکپارچه حرکت می‌کند ضمن آنکه فلسفه این ادغام نیز این بود که زنجیره تولید تا توزیع پیوسته باشد.

فریدون احمدی نائب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه مشکل اصلی تولید دولت است عنوان کرد: امروز هنر ما در این است که یک وزارتخانه بزرگ را به دو وزارتخانه تبدیل می‌کنیم، دولت در راس هرم و قاعده هرم مردم هستند و در لایه‌های میانی انجمن‌های اجتماعی قرار دارند، اگر دولت به کار اصلی خود بپردازد می‌تواند کار انجام دهد این در حالی است که دولت وارد کار تصدی گری شده است.
 
وزارت تازه متولد شده را جوان مرگ می‌کنند
 
وی با بیان اینکه در اصل ۴۴ آمده که اقتصاد را باید به بخش خصوصی واگذار کرد تا امور تسریع شود افزود: دولت باید لایه‌های میانی را به بخش‌های اجتماعی واگذار کند، دولت نیاز به ساختار بسیار کوچک دارد تا بتواند کار اصلی خود را انجام دهد.
 
نائب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه باید بتوانیم کسب و کار را در زمان‌های کوتاه انجام دهیم ادامه داد: وضعیت ما در حوزه کسب و کار بدتر از ۱۰۰ کشور است، وزارت تازه متولد شده را جوان مرگ می‌کنند، هیچ فردی نگفته که وضعیت بدتر شده است، همه گفتند توسعه صادرات شتاب پیدا کرده است.
 
احمدی با بیان اینکه هیچ وقت نقدی از این مباحث نشده است ادامه داد: شاید در وزارتخانه‌های ادغامی انتخاب نادرست داشته‌ایم و شاید آدم‌هایی که برای وزارت خانه انتخاب کردیم مناسب نبودند، هیچ گزارش مدونی در مجلس و دولت مشاهده نکردیم که این وزارتخانه‌های ادغامی در انجام وظایف ناکارآمد بودند و باید این کار را به گروه کارشناسی واگذار کرد و به دور از اهداف سیاسی تصمیم گرفت.
 
فاطمی امین در ادامه برنامه با اشاره به اینکه باید زیر مجموعه وزارت صنعت معدن را سبک کرد اظهار داشت: این ساختار وزارت صنعت معدن و تجارت را باید اصلاح کرد، وزارت بازرگانی سابق ۴ حوزه تنظیم بازار، صادرات، اصناف و حمایت از مصرف کننده را داشت، بهترین محرک برای صادرات استفاده از صندوق توسعه ملی است و لذا باید نگاه تولیدی داشت.

مشکل نظام اداری ما یکپارچگی است

وی با اشاره به اینکه مشکل نظام اداری ما یکپارچگی است ادامه داد: یکی از مشکلات ما یکپارچگی و هماهنگی بین بخشی است، در حوزه تعرفه این یکپارچگی را به دست آورده ایم و نباید آن را از دست داد، برای ادغام باید ۵ کار انجام می‌شود به طوری که یکپارچه سازی داده‌ها و فرآیند‌ها انجام شده است و از سوی دیگر طراحی اهداف و برنامه‌ها را هم انجام دادیم، ما پارادایم و بینش یکپارچه را بین کارشناسان صنعت و معدن ایجاد کردیم.

معاون برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ما به طور موقت ساختار و ماموریت‌ها را اصلاح کردیم گفت: برخی از اقدامات قبلی سال‌ها تنش ایجاد می‌کرد لذا باید فرهنگ سازمانی مشترک ایجاد می‌شد، اگر زیر ساخت‌ها به خوبی شکل بگیرد به راحتی می‌توان وزارتخانه‌ها را با یک سوم نیرو اداره کرد.

ساختار موجود را باید سبک و بهنگام کرد

وی با اشاره به اینکه این عقب گرد را نباید بپذیریم خاطرنشان کرد: ساختار موجود را باید سبک و بهنگام کرد، کار ادغام تا چهار مرحله به جلو پیش رفت، اما کار اصلی سبک سازی و چالاکی پیش نیامد لذا این ساختار را می‌توان اصلاح کرد و به تفکیک احتیاج نیست.
 
فاطمی امین در ادامه برنامه با اشاره به اینکه باید زیر مجموعه وزارت صنعت معدن را سبک کرد اظهار داشت: این ساختار وزارت صنعت معدن و تجارت را باید اصلاح کرد، وزارت بازرگانی سابق ۴ حوزه تنظیم بازار، صادرات، اصناف و حمایت از مصرف کننده را داشت، بهترین محرک برای صادرات استفاده از صندوق توسعه ملی است و لذا باید نگاه تولیدی داشت.
 
آل اسحاق عضو اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه اکنون یک وزارتخانه با مسئولیت‌های مختلف داریم گفت: قریب به ۶۰ - ۷۰ درصد از واحدهای صنعتی تعطیل هستند واقعیت‌های روز کشور را باید دید، یک وزارتخانه نمی‌تواند از پس این همه امور برآید.

نباید شرایط ایران را با ژاپن یکی کردو اشتباه گرفت

وی تصریح کرد: واقعیت این است که از یک طرف سبک سازی و چابک سازی گفته می‌شود و از سوی دیگر دولت لایحه می‌آورد و می‌گوید یک وزارتخانه نمی‌تواند از پس امور برآید، اگر دولت به وظایف حاکمیتیش برگردد قطعا باید تفکیک صورت گیرد، مسئله تحریم و برخورد ما با دنیا مگر غیر از کارهای بازرگانی است، نباید شرایط ایران را با ژاپن یکی کرد و اشتباه گرفت لذا اگر تفکیک صورت گیرد بسیاری از مسائل حل می‌شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار