مدیرعامل سازمان انتقال خون:

نیاز به خون همیشگی است/اهداکننده مستمر بمانید

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: طبق مطالعه‌ای که در ایران هم انجام شده، طی سه سال گذشته ۷۵ درصد موارد مثبت هپاتیت B ، C و HIV در اهداکنندگان بار اول بوده است و به ندرت چنین موارد مثبتی را در اهداکنندگان مستمر مشاهده کرده‌ایم.

نیاز به خون همیشگی است / اهداکننده مستمر بمانیدبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله با بیان اینکه ما در آستانه روز جهانی اهداکنندگان خون هستیم، گفت: بر اساس پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی ۲۴ خرداد ماه روز جهانی اهداکنندهگان خون است و در سراسر دنیا برای تجلیل از اهداکنندگان خون، این مراسم را برگزار می‌کنند. بر این اساس شعار امسال سازمان بهداشت جهانی برای این روز این است که «نیاز به خون همیشگی است، ‌ اهداکننده مستمر بمان.»
 
وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی تلاش می‌کند که فرهنگ اهدای خون مستمر را در بین اهداکنندگان خون در سراسر جهان گسترش دهد، افزود: واقعیت این است که بر اساس مطالعات انجام شده، خونی که اهداکنندگان مستمر اهدا می‌کنند، سالم‌ترین خون در دنیا محسوب می‌شود. چراکه این افراد به طور مکرر آزمایش‌های لازم را انجام می‌دهند، آموزش‌های لازم را دیده‌اند و به خودمراقبتی اعتقاد دارند. به همین دلیل خونی که از اهداکنندگان مستمر اهدا می‌شود، ‌ سالم‌ترین خون در دنیا است.
 
پورفتح‌الله همچنین اظهار کرد: طبق مطالعه‌ای که در ایران هم انجام شده، ظرف سه سال گذشته ۷۵ درصد موارد مثبت هپاتیت B، C و HIV در اهداکنندگان بار اول بوده است و به ندرت چنین موارد مثبتی را در اهداکنندگان مستمر مشاهده کرده‌ایم. بنابراین اگر اهدای خون به سمت اهدای مستمر حرکت کند، ضریب سلامت خون ۱۰ برابر افزایش می‌یابد. باید توجه کرد که در حال حاضر در کشور ما ۵۲ درصد اهداکنندگان، اهداکننده مستمر هستند که سالانه دو بار خون اهدا می‌کنند. یعنی بیش از یک میلیون واحد خون اهدایی از اهداکنندگان مستمر تهیه می‌شود. حال بر اساس مطالعاتی که انجام شده خون و فرآورده‌های خونی اهدایی از اهداکنندگان مستمر، ۱۰ برابر سالم‌تر از اهداکنندگان بار اولی است.
 
مدیرعامل سازمان انتقال خون ادامه داد: یعنی اگر اهداکنندگان بار اول را از چرخه اهدای خون کم یا حذف کنیم، ‌ ضریب امنیت خون ۱۰ برابر ارتقاء می‌یابد. بر همین اساس سازمان انتقال خون از سال گذشته برنامه آزمایش و غربالگری را برای اهداکنندگان بار اول انجام داد که این مطالعه برای اولین بار در ابتدای سال ۹۵ در استان کردستان انجام شد. به طوریکه ما در کردستان ۷۰۰۰ اهداکننده بار اول داشتیم که بعد از اجرای این برنامه اهداکنندگان بار اول‌مان دیگر کار اهدای خون را انجام ندادند، بلکه روی آنها آزمایش انجام شد و در صورتیکه معیارهای لازم برای اهدای خون را داشتند، چهار ماه بعد می‌توانستند به جمع اهداکنندگان بپیوندند.
 
پورفتح‌الله با بیان اینکه طبق ارزیابی که انجام دادیم حدود ۵۰ درصد افراد آزمایش‌شده، مراجعه مجدد را انجام ندادند و هزینه آزمایش‌های مربوطه حدود ۵۰ درصد افزایش یافت، اظهار کرد: اما نتایج حاصل از این برنامه نشان داد که این اقدام تاثیر زیادی در سلامت خون دارد. بعد از آن هم ما در پایان سال گذشته در ۱۵ استان کشور این برنامه را اجرا کردیم. بنابراین در این ۱۵ استان اهداکنندگان بار اول در اولین مراجعه خود نمی‌توانند اهدای خون را انجام دهند و مورد آزمایش غربالگری و انتخاب قرار می‌گیرند و در صورت داشتن معیارهای لازم می‌توانند اهدای خون را انجام دهند. بر این اساس امیدواریم امسال هم بتوانیم این برنامه را گسترش دهیم و اگر موفق به اجرای آن شویم، می‌توانیم تا پایان سال رقم اهدای مستمر در کشور را به بالای ۹۰ درصد برسانیم.
 
وی در پاسخ به اینکه آیا این برنامه با واکنش منفی مردم روبرو نشده است، گفت: خیر. طبیعتا وقتی مردم آگاهی لازم را داشته باشند و بدانند که این کار برای سلامت گیرنده خون و افزایش ضریب امنیت خون انجام می‌شود، همکاری خوبی با ما دارند و خواهند داشت. باید توجه کرد که در دنیا جمعیت اهداکنندگان خون را برای افزایش ضریب امنیت خون محدود می‌کنند و بنابراین ما هم می‌توانیم با این کار هم خون مورد نیاز را تامین کنیم و هم ضریب امنیت آن را بالا بریم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار