حسن‌زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ساده‌نویسی، بازنویسی نیست

فرهاد حسن زاده گفت: باید نسل کنونی را با گنجینه ادبیات کهن به شکل صحیح آشنا کرد.

ساده‌نویسی، بازنویسی نیست
فرهاد حسن‌زاده نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص لزوم بازنویسی ادبیات کهن برای کودکان بیان کرد: ادبیات کهن ما گنجینه‌ای برای ادبیات امروز و بچه‌هاست. نسل کنونی با این گنجینه بیگانه و ناآشناست. باید کودکان امروز را با این گنجینه آشنا کرد. اما بازنویسی و بازآفرینی باید به شکل خلاقانه باشد.

وی افزود: چیزی که هم اکنون در بازار کتاب می‌بینیم، شکل مناسبی از بازآفرینی نیست و متاسفانه هر کسی به خود اجازه می‌دهد با استفاده از فرهنگ لغت، کلمات را تغییر دهد و ساده‌نویسی کند و آن را به عنوان بازنویسی ارائه دهد. کسانی که این نوع ادبیات را انتخاب می‌کنند، باید آگاهانه این کار را انجام دهند.

حسن‌زاده با اشاره به بازنویسی «گلستان سعدی» توسط خود خاطرنشان کرد: بازنویسی «گلستان سعدی» که توسط سوره مهر منتشر شد، از آثاری است که به صورت مجموعه‌ای و با برنامه‌ریزی و کار حساب شده انجام گرفت و خوشبختانه استقبال زیادی از آن شد. بازنویسی‌های غیرکارشناسانه و تصویرگری‌های بازاری باعث مغشوش شدن این نوع ادبیات می‌شود. در این نوع بازنویسی‌ها هدف برانگیختن تخیل کودکان نیست بلکه نوعی کاسبی است.  
 

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.