دبیر فدراسیون شطرنج:

شطرنج بازان رقابت سختی در مسابقات غرب آسیا دارند

شهره بیات گفت: شطرنج بازان برای کسب سهمیه قهرمانی جهان رقابت سختی در مسابقات غرب آسیا با حریفان خود دارند.

شطرنج بازان رقابت سختی در مسابقات غرب آسیا دارندبه گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛مسابقات شطرنج زون 1 و 3 قهرمانی غرب آسیا ار 8 تیرماه به میزبانی کشورمان آغاز می شود و تا هفدهم همین ماه ادامه دارد.

این مسابقات هر 2 سال یک بار برگزار می شود و قهرمان آن به رقابت های قهرمانی جهان اعزام می شود. شطرنج بازانی از 13 کشور غرب آسیا در این رقابت ها حضور دارند.طبق برنامه کشور هایی همچون سوریه، قطر، عربستان، امارات، اردن، لبنان، فلسطین، عراق، بحرین، کویت و عمان برای شرکت در این مسابقات اعلام آماد گی کردند که تیم شطرنج کشورمان نیز با ترکیب 8 بازیکن در بازی های قهرمانی غرب آسیا به رقابت می پردازد.

شهره بیات دبیر فدراسیون شطرنج درباره برگزاری مسابقات شطرنج قهرمانی غرب آسیا به میزبانی کشورمان تصریح کرد: مسابقات شطرنج قهرمانی غرب آسیا از این حیث که قهرمان هر دو بخش مردان و زنان به مسابقات قهرمانی جهان که 10 شهریور ماه به میزبانی گرجستان برگزار می شود اعزام خواهد شد اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه هر کشور میزبان از نظر سهمیه نسبت به سایر کشورها در اولویت است و می تواند با تعداد بازیکنان بیشتر در مسابقات شرکت کند براین اساس تصمیم گرفتیم با برگزاری این رقابت ها در ایران شانس بیشتری برای کسب عنوان قهرمانی در هر دو بخش مردان و زنان داشته باشیم هرچند بازیکنان کشورمان در مقایسه با شطرنج بازان غرب آسیا از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.

وی ادامه داد: ما 8 سهمیه برای این مسابقات داریم که 5 نفر در بخش مردان و 3 بازیکن در بخش بانوان شرکت می کنند.چنانچه اگر این مسابقات در خارج از ایران برگزار می شد سهمیه کمتری داشتیم.هر کشور در رقابت های قهرمانی غرب آسیا با 2 بازیکن می تواند شرکت کند.برگزاری این مسابقات در کشورمان برای ما به صرفه تر است چون اگر بخواهیم شطرنج بازان را اعزام کنیم باید هزینه های بیشتری بپردازیم.

در مسابقات قهرمان مردان جهان نیز مشکل تامین هزینه ها وجود داشت

دبیر فدراسیون شطرنج در پاسخ به این سوال که با توجه به مشکلات پیش آمده در تامین هزینه های مسابقات شطرنج قهرمانی جهان فدراسیون برای میزبانی مسابقات غرب آسیا مشکلی ندارد اظهار داشت:مشکل تامین هزینه های مسابقات شطرنج قهرمانی جهان فقط مربوط به کشور ما نمی شود حتی رقابت های قهرمانی مردان جهان نیز با چنین مشکلی روبه رو شد.با توجه به هزینه بالای این مسابقات هر کشور دیگری اگر این مسابقات را برگزار می کرد با چنین مشکلی مواجه می شد بنا براین بروز این اتفاقاتی در برگزاری چنین رویداد مهمی طبیعی است.مشکلی که در تا مین هزینه مسابقات قهرمانی زنان به وجود آمد تاثیری در برگزاری قهرمانی غرب آسیا ندارد.

وی ادامه داد:خوشبختانه با همکاری وزارت ورزش و جوانان هزینه های جوایز مسابقات تامین شده است و فقط حق فیده که حدود 180 هزار دلار است باقی ماند که طبق رایزنی هایی که صورت گرفت در سه مرحله پرداخت خواهد شد.

محاسبه نشدن رنکینگ شطرنج بازان ارتباطی به پرداخت نشدن مطالبات نداشت

بیات درباره اینکه آیا محاسبه نشدن رنکینگ شطرنجبازان کشورمان در لیست جدید فدراسیون جهانی ارتباطی به تاخیر فدراسیون ایران در تامین هزینه مسابقات شطرنج قهرمانی زنان داشته است یا خیر توضیح داد: محاسبه نشدن رنکینگ شطرنج بازان ارتباطی به مشکل تامین هزنه مسابقات شطرنج قهرمانی جهان نداشته است چون پس از به روز کردن رنگینگ ها ممکن است مشکلاتی در سایت جهانی ایجاد شود براین اساس ممکن است برای کشور های دیگر نیز این اتفاق بیفتد و طبق تماسی که با مسئولان فدراسیون جهانی داشتیم این مشکل برطرف شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار