اهواز؛

افزایش 7 درصدی موقعیت اهدای خون در خوزستان

مدیرکل سازمان انتقال خون خوزستان از افزایش 7 درصدی موقعیت اهدای خون در استان خبر داد.

افزایش 7 درصدی موقعیت اهدای خون در خوزستانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ عبدالحسین قاسم‌زاده، مدیرکل سازمان انتقال خون خوزستان گفت: 24 خردادماه روز جهانی تقدیر از اهداکنندگان خون است و در این روز اهداکنندگانی که از بیش ترین شاخص برخوردار باشند ضمن معرفی به جامعه مورد قدردانی قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به برگزاری مراسم گرامیداشت از اهداکنندگان مستمر در سطح خوزستان، افزود: اهدا خون براساس یک نیاز همیشگی است و شعار جهانی امسال نیز با عنوان «نیاز به خون همیشگی است و اهداکننده خون مستمر بمان» انتخاب شده است.

قاسم‌زاده اهداکنندگان خون را به 3 بخش تقسیم کرد و بیان داشت: گروه نخست اهداکنندگان بار اول هستند که برای نخستین بار به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه می‌کنند؛ اهداکننده باسابقه نیز گروه دوم از اهدای خون هستند که حداقل یک‌بار در طول عمر خون اهدا کرده‌اند و برای دومین بار آمده‌اند.

مدیرکل سازمان انتقال خون خوزستان تصریح کرد: گروه سوم اهدای خون کسانی هستند که به ترتیب حداقل و حداکثر 2 یا 4 بار در 1 سال به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه می‌کنند؛ اهداکننده خون در صورت سلامت جسمی برای آقایان و بانوان سالانه به ترتیب 3 یا 4 بار می‌توانند مراجعه کنند.

وی با اشاره به این‌که سازمان انتقال خون خوزستان سال گذشته بیش از 120 هزار موقعیت اهدای خون را ایجاد کرده که در مقایسه با سال 94 شاهد افزایش 7 درصدی آن هستیم، اذعان داشت: سال گذشته همچنین 270 هزار واحد فرآورده و 40 هزار واحد پلاسمایی برای تبدیل شدن به پایه‌ها با سرم انسانی داشتیم.

عبدالحسین قاسم زاده با اشاره به راه‌اندازی مرکز جامع خون‌گیری خوزستان با محوریت مرکز امانیه اهواز در بخش زیرساخت‌ها و توسعه سازمان در اوایل امسال، بیان کرد: نخستین مزیت این مرکز امکان انتخاب در نوع اهدای محصول نظیر پلاکت، خون و یا غیرخون است همچنین در این مراکز کیفیت و توان تولید نیز بالا می‌رود و پلاکت‌های تولیدی از طریق ماشین 5 برابر بیشتر از نوع دستی است.

مدیرکل سازمان انتقال خون خوزستان با بیان اینکه نگهداری خون از نظر زمانی محدود و زمان محصولاتی مانند گلبول‌های قرمز 1 ماه، پلاسما به مدت 1 سال و پلاکت نیز 3 روز است، اظهار داشت: کلیه گروه‌های خونی همیشه موردنیاز است اما گروه‌های خونی منفی نسبت و تعداد دفعات اعلام نیاز آن ها بیشتر است.

قاسم‌زاده با اشاره به این‌که سازمان انتقال خون خوزستان هیچگونه وجهی از بیماران بابت خون دریافت نمی‌کند، گفت: تولید خون براساس نیاز مراکز درمانی خون انجام می‌شود چراکه خون در رگ‌های مردم ذخیره است اما در مراکز انتقال خون محدودیت زمانی دارد.

وی از تامین 100 درصدی خون‌های مورد نیاز بیمارستان‌‎های استان خبر داد و افزود: خوزستان خونی به استان‌های دیگر اهدا نکرده اما پلاسما نیز تاکنون ارسال شده است؛ این سازمان باتوجه به برنامه‌ریزی و نوع ذخیره‌سازی آمادگی دارد که 100 درصد خون مورد نیاز گروه‌های مختلف را در صورت بروز هر نوع حادثه در لحظه تولید و تامین کند.

این مقام مسئول با اشاره به طرح توزیع شبکه خون‌رسانی در سطح کشور و استان خوزستان، بیان داشت: باتوجه به یک‌سری شاخص‌های فنی، پزشکی و دسترسی مردم به پایگاه‌ها تعریف شده که هر استان چند پایگاه و در چند شهر باید داشته باشد که در خوزستان 100 درصد آن انجام شده و مجموعا 13 مرکز فعالیت دارند.

عبدالحسین قاسم زاده تامین خون به اندازه کافی و تضمین سلامت خون تولیدی را از کارهای اساسی سازمان انتقال خون خوزستان دانست و تصریح کرد: خون اهدایی دو نوبت و از ابتدایی ورود مراجعه کننده تا ارسال آن به بیمارستان مرود بررسی قرار می‌گیرد.

وی اذعان داشت: ساعت کاری این سازمان متناسب با ماه مبارک رمضان تغییر کرده و صبح‎‌ها از ابتدای وقت اداری و بعدازظهر نیز از ساعت 18 تا 23:30 دریافت خون انجام می‌شود همچنین به مناسبت شب‌های قدر تیم‌های سیاری فعال شده‌اند و در اهواز نیز به مناسبت برنامه‌های احیا دو تیم سیار در مصلی فعال فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۰۵:۱۹ ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
بندرامام مرکزی نداره که ما ملت بریم خون بدیم و باید بریم ماهشهر
آخرین اخبار