ظرفیت های گردشگری کهگیلویه وبویراحمد برگ برنده توسعه اقتصادی

امروزه گردشگری و صنعت توریسم یکی از مهمترین منابع درآمدی در دنیا محسوب می شود که می تواند به عنوان یکی از عوامل مهم در توسعه منطقه گردشگر پذیر عنوان شود.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از یاسوج ؛کهگیلویه و بویراحمد با داشتن طبیعتی بکر و بی نظیر و بیش از 320 منطقه گردشگری ، 300 تفرجگاه تفریحی، وجود بقاع متبرکه امامزادگان واجب تعظیم از جمله بی بی حکیمه (س) خواهرامام رضا(ع) و بیش از دوهزار آثار تاریخی نامی زیبنده تر از " سرزمین زیبائی‌های ناشناخته" ندارد.

ظرفیت های گردشگری کهگیلویه وبویراحمد برگ برنده توسعه اقتصادی

استانی که با وجود وسعت کم ،داشتن آبشارهای خروشان و جنگل های وسیع ،پیست اسکی  کاکان،منطقه حفاظت شده دنا ،باغ های سیب و انگور و تقسیم آن به دو بخش سردسیری و گرمسیری باعث شده که در تمام فصول سال پذیرای گردشگرانی از تمام نقاط کشور و حتی خارج از کشور باشد. 

 امروزه گردشگری و صنعت توریسم یکی از مهمترین منابع درآمدی در دنیا محسوب می شود که می تواند به عنوان یکی از عوامل مهم در توسعه منطقه گردشگرپذیر عنوان شود.

ظرفیت های گردشگری کهگیلویه وبویراحمد برگ برنده توسعه اقتصادی

باید گفت گردشگری بعد از نفت و خودروسازی به عنوان سومین منبع درآمد در کشور محسوب می شود، منبع درآمدی که با جذب توریست می تواند گامی مهم در رونق اقتصادی استان چهار فصل کهگیلویه وبویراحمد بردارد.

از طرف دیگر تنوع و تولید صنایع دستی در کهگیلویه وبویراحمد که از قدیم الایام از جمله هنرهای زنان و دختران این دیار بوده می تواند در توسعه صادرات غیر نفتی استان مفید واقع شود.

ظرفیت های گردشگری کهگیلویه وبویراحمد برگ برنده توسعه اقتصادی

 

هر آنچه بخواهی از جمله 10 درصد آب‌های سطحی کشور، 20 درصد جنگل‌های زاگرس، جاذبه‌های بکر و بی نظیر و ... که خداوند بزرگ به کهگیلویه و بویراحمد ارزانی داشته و این مواهب الهی جلوی هر بیننده‌ای جلوه گری می‌کند. اما غافل از اینکه مسئولان برای توسعه و پویایی صنعت گردشگری هنوز تدبیر مفیدی اتخاذ نکرده اند.
 
ظرفیت های گردشگری کهگیلویه وبویراحمد برگ برنده توسعه اقتصادی



به همین بهانه در جمع شهروندان یاسوجی حاضر شدیم تا نظر آنها را در مورد وضعیت گردشگری و کمک آن به توسعه استان جویا شویم:

کریم حکمتیان نسب یکی از شهروندان یاسوجی که در حوزه راهسازی فعالیت می کند در این زمینه به خبرنگار ما گفت:خیلی از کشورهای دنیا که نفت ندارند و حتی طبیعتی کم ظرفیت تر از طبیعت استان ما دارند توانسته اند از این طریق درآمد زایی خوبی داشته باشند.

وی افزود: متاسفانه در استان کهگیلویه وبویراحمد بی توجهی به ظرفیت گردشگری استان باعث شده است که علاوه بر عدم کسب درآمد تا حدودی هم این مناطق تخریب شوند.

این شهروند یاسوجی با بیان اینکه مسئولان باید یک عزم جدی در توسعه زیر ساخت های گردشگری و جذب توریست داشته باشند ،عنوان کرد: داشتن راه های مناسب، ارائه خدمات رفاهی و اطلاع رسانی از ارکان مهم جذب گردشگر است که متاسفانه تا کنون اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

محمد صادق حسینی جوان 38 ساله کهگیلویه وبویراحمدی نیز در این زمینه گفت:در همه ایام سال شاهد حضور خیل عظیم گردشگران از سراسر نقاط کشور به مناطق گردشگری استان هستیم که می توان این ظرفیت را به یک کارخانه تولید ثروت تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه راه اندازی ایستگاه های گردشگری و توسعه زیرساخت ها  می تواند در جذب گردشگر موثر باشد افزود: صرف هزینه و زمان برای توسعه گردشگری استان ارزشمند است و این هزینه ها در آینده باز می گردد.

حسینی با تاکید براینکه اگر صنعت گردشگری راه بیفتد در حوزه‌های مختلف دیگر اقتصادی هم تحرک ایجاد می‌کند، گفت:توجه به این صنعت یکی از الزامات است. از طرف دیگر با یک سری محدودیت‌ها و نگاه‌هایی در صنعت گردشگری مواجه هستیم که لازم است در این خصوص هم فرهنگ‌سازی انجام شود. 

نرگس داوودی بانوی اهل شهر برازجان بوشهر که به یاسوج سفرکرده است در گفت و گو با خبرنگارما گفت: در مورد طبیعت و آب و هوای استان کهگیلویه وبویراحمد به خصوص مناطق سردسیری در این فصل سال خیلی شنیده بودم و باور نمی کردم که همه این تعریف ها واقعیت داشته باشند تا اینکه آمدم و با چشم خودم دیدم.

وی با بیان اینکه لقب پایتخت طبیعت ایران زیبنده استان کهگیلویه وبویراحمد است افزود: متاسفانه با وجود این همه ظرفیت گردش پذیری ،خدمات دهی مناسبی در مناطق گردشگری این استان وجود ندارد.

داوودی عنوان کرد:ضعف مدیریتی، نبود زیر ساخت های ارتباطی و رفاهی از جمله سرویس بهداشتی،رستوران های مناسب در مکان های تفریحی ،نبود هتل مناسب ؛نبود خط ریلی و غیره از جمله مواردی هستند که مانع جذب گردشگر در این استان می شود .

وی به عنوان مثال به آبشار یاسوج اشاره کرد و گفت: علی رغم اینکه برای ورودی آبشار پول زیادی می گیرند اما خدمات دهی و وضعیت زیر ساختی در این مکان تفریحی رضایت بخش نیست.

محمد خسروانی از دیگر شهروندان یاسوجی نیز گفت: کهگیلویه وبویراحمد با داشتن مناطق بکر و دیدنی و همچنین آب وهوای مناسب می تواند به یک قطب گردشگری در جنوب کشور تبدیل شود و بزرگترین معضل جوانان استان یعنی بیکاری را از همین طریق حل کرد.

 خسروانی گفت: با اطلاع رسانی ، برپایی جشنواره های ملی و بین المللی و همچنین ارائه خدمات مناسب می توان به جذب گردشگر و توریست کمک کرد.

توسعه گردشگری بهترین راهکار ایجاد فرصت های شغلی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمددر این رابطه گفت:هم اکنون 40 اردوگاه تفریحی رفاهی از سوی میراث فرهنگی و 30 اردوگاه دیگر از سوی بخش خصوصی در مناطق گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در دست ساخت است.

محمود باقری افزود : دشتک دیل، بی بی حکیمه (س) در گچساران، باغ چشمه بلقیس در چرام، کوه گل در سی سخت و تنگ گنجه ای در بویراحمد از مهمترین طرح های گردشگری در حال اجرای این استان است.

وی با اشاره به این که استان کهگیلویه و بویراحمد با اقلیم چهار فصل هر ساله میزبان هزاران گردشگر از سراسر کشور است گفت: شتاب بخشی به این طرح ها برای رونق گردشگری ضروری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد با بیان این که توسعه گردشگری بهترین راهکار برای ایجاد فرصت های شغلی است افزود: واگذاری کمپینگ های گردشگری به بخش خصوصی از راهبردهای دولت برای توسعه گردشگری است.

باقری گفت: رونق صنعت گردشگری و جذب توریست یکی از راهکارهای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در کنار آثار تاریخی وجود 300 جاذبه گردشگری شناخته شده ویژگی خاصی به طبیعت گردی استان داده است.

وی نبود فضای مناسب برای موزه مرکز استان را یادآور شد و گفت: از هشت هزار شیء تاریخی به دلیل کمبود موزه تنها 300 مورد در معرض نمایش قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حمایت از ایجاد خانه های بوم گردی را یکی از برنامه های این اداره کل اعلام کرد و افزود: به خانه های قدیمی روستایی از طریق صندوق کارآفرینی بین 200 میلیون ریال تا یک میلیارد ریال تسهیلات چهار درصد برای تبدیل شدن به خانه های گردشگری پرداخت خواهد شد.

وی  با اشاره به کمبود فضاهای اسکان و تفریحی برای رفاه گردشگران در این استان ابراز کرد: احداث زیرساخت های گردشگری از اولویت های دولت برای رونق اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی جدید است.

باقری ابراز داشت: 14 منطقه نمونه گردشگری، 11 روستای هدف گردشگری، 17 اردوگاه رفاهی و چهار کمپینگ اقامتی در کهگیلویه و بویراحمد پذیرای گردشگران است.

وی افزود: 11 فضای اقامتی و پذیرایی با 207 اتاق و 698 تخت در کهگیلویه و بویراحمد به مسافران این استان خدمات رسانی می کند. 

باقری گفت: کهگیلویه و بویراحمد با داشتن بیش از 300 تفرجگاه طبیعی، حدود دو هزار و 600 اثر تاریخی، بیش از 750 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز مکانی مناسب برای گردشگران است.

این در حالی است که کهگیلویه وبویراحمد طی چند سال گذشته شاهد افزایش حضور گردشگران در ایام مختلف سال بوده و در هر زمان و مکان گردشگران و مسافران از نبود زیرساخت‌ها گردشگری گلایه کرده‌اند.

گردشگری مهم‌ترین محور توسعه کهگیلویه و بویراحمد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه با تاکید بر اینکه تنها راه نجات استان از بیکاری توسعه گردشگری است گفت: گردشگری مهم‌ترین محور توسعه کهگیلویه و بویراحمد است.

سید موسی خادمی با اشاره به سفر هیئت دولت به استان، عنوان کرد: ریاست جمهور و دولت تدبیر و امید تاکید زیادی بر حوزه گردشگری در استان دارند و در سفر به استان حدود 10 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در استان تخصیص داده شد.

وی خاطرنشان کرد: با هدف توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد 70 میلیون تومان اعتبار در اختیار این حوزه قرار گرفت که سمن‌های حوزه گردشگری نیز از این تسهیلات بهره‌مند شدند.

خادمی با بیان اینکه اکنون بیکاری مهم‌ترین معضل استان است، عنوان کرد: اگر سرمایه‌گذاری لازم و توسعه نرم افزاری و زیرساختی در بخش گردشگری انجام شود بخش عمده‌ای از مشکل اشتغال استان حل می‌شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: با توجه به وجود ظرفیت‌های گردشگری در استان به ویژه شهرستان‌های بویراحمد و دنا بدون نیاز به صنایع بزرگ و آلاینده می‌توان مشکل اشتغال و معیشت مردم را برطرف کرد.

توسعه بخش گردشگری بدون ایجاد زیربنای فرهنگی محقق نخواهد شد و برای توسعه گردشگری ابتدا باید فکر و اندیشه مردم نسبت به مسائل گردشگری آشنا شود و الفبای ابتدایی گردشگری را به مردم آموزش داد.

مهمترین مشکلات استان در بخش گردشگری کمبود زیر ساخت های این حوزه از جمله نبود راه های هوایی و ریلی مناسب ، عدم توجه مسئولان ، کمبود اعتبارات و همچنین عدم جذب سرمایه گذار در بخش خصوصی  است که  توسعه این زیرساختها حمایت جدی مسئولان و بخش خصوصی را می طلبد .

اگر بخشی نگری و قشری نگری را از بخش گردشگری خارج کنیم و گردشگری را به عنوان یک صنعت برای توسعه استان ببینیم بخش زیادی از مشکلات استان در این زمینه حل خواهد شد.

امید می‌رود مسئولان کهگیلویه و بویراحمد گردشگری را به عنوان یکی از مهمترین محورهای توسعه این استان ارج نهاده و تا رسیدن به نقطه مطلوب از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکنند تا بلکه با استفاده بهینه از فرصت‌های موجود بتوانیم شاهد افزایش سهم دومین صنعت درامدزای دنیا در اقتصاد این منطقه از ایران زیبا باشیم.

گزارش از غلامی

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.