باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

افزایش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی مستلزم چه عواملی است؟

با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در رشد اقتصادی، به کارگیری برخی عوامل نقش بسزایی در کشاورزی اقتصاد محور و برون رفت از بحران دارد.

عید////افزایش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی مستلزم چه عواملی است؟به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بخش کشاورزی در زمینه تولید، فرآوری و تجارت خارجی به گونه‌ای بود که سال گذشته دومین جایگاه در رشد مثبت اقتصادی را به خود اختصاص داد.
 
حال با وجود نقش اساسی  این بخش در اقتصاد به کارگیری برخی عوامل موثر نظیر افزایش کیفیت، توسعه کشاورزی دانش بنیان و استفاده از فناوری های روز دنیا از اهمیت ویژه ای در رشد بخش کشاورزی برخوردار است چرا که مسئولان امر معتقدند رشد ۸ درصدی اقتصاد تنها از طریق بخش کشاورزی میسر خواهد بود.
 
عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره اهمیت بخش کشاورزی در رشد اقتصادی اظهار داشت: کشاورزی اقتصاد محور یکی از راه‌های برون رفت از بحران اقتصادی است چرا که این بخش نقش بسزایی در رشد مثبت اقتصادی دارد.
 
وی با اشاره به عوامل موثر در کشاورزی اقتصاد محور افزود: افزایش سرمایه گذاری دربخش تولید، بالا بردن قدرت نگه داری محصولات در سردخانه و شرایط عرضه مستقیم محصولات کشاورزی زمینه را برای افزایش بهره وری، کاهش دستمزد‌ها و قیمت تمام شده محصول فراهم می‌نماید.
 
بیابانی ادامه داد: افزایش کیفیت محصولات کشاورزی، بسته بندی مطابق با استاندارهای بین المللی امری ضروری است، چرا که این عوامل قدرت رقابت پذیری در بازارهای هدف را افزایش می‌دهد.
 
قائم مقام خانه کشاورزی تصریح کرد: افزایش قدرت نگه داری محصولات در سردخانه ها، جلوگیری از ضایعات، توسعه صنایع تبدیلی و استفاده از بذور با کیفیت نقش بسزایی در رشد اقتصادی و جلوگیری از مهاجرت و حاشیه نشینی شهر‌ها دارد.

 

استفاده از فناوری های نوین امری مهم در کشاورزی اقتصاد محور

 
محمد علی شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گفت: کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره وری با استفاده از فناوری‌های نوین تاثیر بسزایی در کشاورزی اقتصاد محور دارد. 
 
وی با انتقاد از مصرف بالای آب در بخش کشاورزی افزود: در حال حاضر به ازای تولید هر کیلو ماده خشک ۱ تا ۳ برابر کشورهای پیشرفته آب مصرف می‌نماییم که این امر حاصل از عمومی نشدن استفاده از فناوری‌های نوین، پایین بودن درجه مکانیزاسیون و عدم استفاده از کشاورزی دانش بنیان است.
 
شاعری ادامه داد: به کارگیری ارقام پرمحصول مقاوم به خشکی، توسعه کشاورزی ارگانیک و دانش بنیان برای اقتصادی کردن تولیدات بخش امری ضروری است چرا که در غیر اینصورت به سبب بالا بودن هزینه‌های تولید امکان رقابت با محصولات خارجی در بازارهای هدف وجود ندارد.
 
سخنگوی کمیسیون کشاورزی با اشاره به ضرورت مشوق صادراتی گفت: مشوق صادراتی یکی از سیاست‌های حمایتی دولت است که برای رقابت محصولات خارجی در بازارهای هدف باید در دستور کار دولت قرار گیرد.
 
وی با اشاره به ناکارآمدن بون صنعت بیمه بخش کشاورزی بیان کرد: با توجه به آنکه ریسک سرمایه گذاری در بخش بالاست و از طرفی صنعت بیمه کارایی لازم در بخش را ندارد از این رو تا زمانی که دولت سرمایه گذاری در بخش را تضمین نکند امکان سرمایه گذاری و برون رفت از بحران اقتصادی با رشد این بخش میسر نخواهد شد.

 

چه عواملی افزایش قدرت رقابت در بازارهای هدف را به همراه دارد؟

 
علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان بخش کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی بیان کرد: در صورت عدم بهره وری و مدرنیزه کردن بخش امکان رقابت در بخش وجود ندارد چرا که در چنین شرایطی سرمایه گذاران حاضر به سرمایه گذاری نیستند.
 
وی افزود: توسعه کشاورزی دانش بنیان، استفاده از فناوری روز دنیا نقش مهمی در کشاورزی اقتصاد محور و جذب سرمایه گذاری خارجی دارد.
 
به گفته خان محمدی بخش کشاورزی نیازمند سرمایه گذاری فکری و مالی است.
 
مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی تصریح کرد: نیروهای تحصیل کرده به سبب عدم کشاورزی دانش بنیان رقبتی به سرمایه گذاری فکری در بخش ندارند از این رو اطمینان بازگشت سرمایه از سوی دولت امری ضروری است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار