کرمان؛

رونق کشت گاوزبان وگل محمدی درکوهبنان

در راستای گسترش مزارع گل گاوزبان تا کنون هزار و 500 نهال در اختیار زنان روستایی قرار داده شده این در حالی است که در هر هکتار بین 600 تا هزار کیلوگرم گاوزبان در شهرستان کوهبنان برداشت شده است.

رونق کشت گاوزبان وگل محمدی درکوهبنان به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،؛ علی اکبر مجیدی؛ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهبنان با اشاره به اینکه آب و هوای مساعد و اقتصادی بودن زمینه را برای کاشت گل گاوزبان در این شهرستان مهیا کرده است؛ گفت: در حال حاضر بیش از پنج هکتار از مزارع کوهبنان زیر کشت گل گاو زبان قرار دارد.
 
وی خاطر نشان کرد: متوسطه درآمد از هر کیلو گل گاوزبان بین 70 تا 80 هزار تومان است، لذا به طور متوسط در هر هکتار 30 تا 35 میلیون تومان درآمد خالص را داریم.
 
مجیدی نیز با اشاره به ظرفیت این شهرستان در کشت و برداشت گیاهان دارویی افزود: به همت فرمانداری جشنواره گیاهان دارویی درآینده نزدیک در کوهبنان برگزارمی شود.
 
وی خاطر نشان کرد :همواره زمین و آب مورد نیاز در اختیار گروه خاصی قرار دارد، اما جهاد کشاورزی و کارشناسان این نهاد همواره در راستای ترویج، گسترش کشاورزی نوین، تغییر الگوی کشت، آبیاری مکانیزه، لایروبی قنوات و غیره گام‌های بزرگی را برداشته است.
 
وی تصریح کرد: کشاورزانی که زمین و آب دارند جا دارد که به سمت راه‌اندازی گلخانه ‌های هیدروپونیک حرکت کنند که در هر 10 هکتار 150 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار می شوند.
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهبنان گفت: در بحث گل محمدی به دنبال کشت جایگزین هستیم که تا کنون 18 هکتار جایگزین داشتیم و در حال حاضر در شهرستان 25 هکتار زمین زیر کشت زعفران داریم.
 
مجیدی تصریح کرد: در بحث کاشت گل محمدی در هر هکتار دو تن گل محمدی برداشت شده ، نظر به اینکه گلابگیری به صورت سنتی در کوهبنان انجام می‌شود از هر کیلو گل محمدی در حدود یک و نیم کیلو گلاب ناب تهیه می‌شود.
 
مجیدی تاکید کرد: گل محمدی نیاز به آب چندانی ندارد و شرایط جغرافیایی به گونه‌ای است که برداشت زیاد محصول را داریم، لذا هر روز شاهد افزایش سطح زیر کشت این محصول در شهرستان هستیم.
 
وی گفت: کشاورزان کوهبنانی با توجه به اقتصادی بودن و نیاز کم محصول به آب با بهره جستن از تسهیلات دولتی در راستای توسعه کشت این محصول گام بردارند.
 
مجیدی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از محصولاتی که در گذشته به فراوانی کشت می‌شده، اما امروز از رونق کمتری برخوردار است، گل خشت است که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و تشویق کشاورزان این محصول که بیشتر در نانوایی‌ها و تهیه رنگ مفید است، گسترش مزارع را شاهد خواهیم بود.
 
انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار