مرمت خانه تاریخی شاکری قم آغاز شد

خانه تاریخی شاکری قم با قدمت قاجاریه که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده به صورت مشارکتی مرمت می‌شود.

مرمت خانه تاریخی شاکری قم آغاز شد
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناس میراث فرهنگی استان قم با اشاره به اینکه مرمت خانه تاریخی شاکری از محل اعتبارات ملی صورت گرفته است، گفت: برای مرمت و احیای این اثر تاریخی ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه خواهد شد.
 
اصغر نجف‌پور ادامه داد: در این مرحله ساماندهی حیاط، سامان بخشی هشتی و ورودی منزل و جمع آوری الحاقات در دستور کار قرار دارد.
 
وی افزود: نماسازی حیاط، کف سازی حیاط، احیاء حوض مرکزی، اجرای ناکش رطوبت زدا، از جمله اقداماتی است که در مرمت این خانه تاریخی صورت می‌گیرد.
 
کارشناس میراث فرهنگی قم، خاطر نشان کرد: این دوره با مشارکت مالکین اقدام به مرمت شده است.
 
وی از مالکین خانه‌های تاریخی ثبتی در استان خواست تا با مراجعه به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم از بسته‌های حمایتی این اداره کل که دولت به امر مرمت و احیا اختصاص داده است بهره‌مند شوند.
 
نجف‌پور، با اشاره به ویژگی‌های شاخص خانه تاریخی شاکری گفت: این خانه روبه روی بازار و در کوی حاج عسگرخان با عرصه حدود ۶۰۰ مترمربع و عیانی ۴۴۰ متر مربع و معماری دوره قاجار است که ورودی اصلی بنا به صورت دو طبقه به صورت آجرکاری و ستون‌های سنگی تزیین شده است.
 
وی همچنین گفت: مجموع اتاق‌ها در این بنا به سه گروه اتاق‌های شمال غربی شامل دو فضای سه دری که یکی از آن‌ها شاخص‌ترین نماد معماری مجموعه، اتاق‌های شمال شرقی و اتاق‌های جنوب غربی که دارای زیر زمین‌هایی با ستون سنگی و قوس‌های زیبا است، معماری شده است و از نظر تاریخی و معماری دارای اهمیت بسیاری است.
 
کارشناس میراث فرهنگی قم ادامه داد: این بنا کاربرد مسکونی داشته که از خصوصیات بارز آن زیبایی فرم‌ها و تزیئنات معماری آن است.
 
وی خاطرنشان کرد: این بنا در خردادماه ۱۳۸۰ با شماره ۵۶۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار