قزوین؛

«بز مش اسماعیل» به موزه پیوست

تندیس مجسمه بز اثر هنرمند تندیسگر برجسته قزوینی "توکل اسماعیلی" معرو ف به "مش اسماعیل" در مراسمی به موزه قزوین اهدا شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛تندیس مجسمه بز را توکل اسماعیلی در سال ۸۳ و در آستانه کنگره میرعماد به منظور آشنایی بیشتر مردم با این هنرمند قزوینی و آثارش به کاخ موزه چهلستون منتقل کرد تا در فضای این موزه و در معرض دید عموم قرار گیرد.
 
 
 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: از مجموعه بزهای مش اسماعیل، تندیس بز کوچک دیگری نیز در اختیار مهندس سپهری بود که به شهر قزوین زادگاه مش اسماعیل بازگردادنده و به موزه شهر اهدا شد.
 
حضرتی‌ها افزود: هنرمند جانباز توکل اسماعیلی معروف به " مش اسماعیل "یکی از خوش ذوق‌ترین هنرمندان خودآموخته ایران به شمار می‌رود که بدون داشتن تحصیلات آکادمیک و با بهره گیری از ذوق و استعداد ذاتی خویش در خلق آثارش از مضامین عامیانه، اسطوره‌های آشنای ایرانی و شخصیتهای روزمره در زندگی اجتماعی اطرافش الهام می‌گرفت.
 
حضرتی‌ها افزود: مش‌اسماعیل در محضر استاد پرویز تناولی به کار مجسمه سازی روی آورد و در رده نخستین هنرمندانی است که در مجسمه‌سازی، آهن را جانشین گل و رس و سنگ کرد و نوعی سادگی و زیبایی در آثار وی وجود دارد که مشابه آن در کارهای دیگر کمتر دیده شده است.
 
 توکل اسماعیلی در سال ۱۳۰۲، در قزوین متولد گردید، پدرش «علی اصغر اسماعیلی» به شغل مسگری مشغول بود، وی در سن بیست و پنج سالگی (۱۳۲۷ هجری شمسی) به تهران رفت و در دانشگاه تهران به عنوان دستیار در کارگاه مجسمه سازی مشغول به کار شد.
او کار مجسمه‌سازی را از هنگامی که در دانشکده هنرهای زیبایدانشگاه تهران مستخدم بود شروع کرد. کارهای او بیشتر با مفتول آهنی و جوشکاری اجرا می‌شد.
 
او به خاطر مهارت و ذوقی که داشت در کارگاه مجسمه‌سازی به دانشجویان دانشکده نیز تعلیم می‌داد، گرچه رسماً از هیات علمی یا مربیان دانشکده نبود.
 
در دهه ۱۳۵۰ آثار او با استقبال روبرو شد و مجموعه‌داران آثارش را خریداری می‌کردند، بسیاری از آثار او در نمایشگاه‌های متعددی در گالری‌های ایران، ایتالیا، بلژیک، آلمان، انگلستان و ترکیه به نمایش درآمد و برخی از آثار مش اسماعیل نیز مانند مجسمه فلزی رستم و دیو سفید در استادیوم آزادی تهران، درخت مقدس در پارک ملت تهران و مجسمه‌های فلزی بز در پارک جمشیدیه و دانشکده هنرهای زیبا در مکان‌های عمومی در معرض دید عموم قرار دارد.
 
حاج توکل اسماعیلی بعد از تحمل یک دوره بیماری در روز یک شنبه هشتم آبان ماه سال ۱۳۷۳ در سن ۷۱ سالگی در گذشت.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار