دعوای شما با همسرتان چه نکاتی را درباره روابط عاطفی‌تان آشکار می‌سازد؟/ رفتارهای ممنوعه زوجین پس از دعوا

یک کارشناس ارشد روان شناسی عمومی در خصوص رفتارهایی را که زوجین باید پس از دعوا از انجام آن‌ها خودداری کنند، توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ دعوای بین زوجین پدیده‌ای است که تمام زوجین در زندگی مشترک خود آن را تجربه کرده اند؛ بنابراین با وجود اینکه بنا به گفته عده‌ای دعوا نمک زندگی است، ولی زن و شوهر باید سعی کنند تا هنگام دعوا راهی را یافته تا هر چه زودتر صلح و آشتی بین آن‌ها حکمفرما شود. زمانی که به هر دلیلی بین شما و همسرتان مشکلی پیش می‌آید با طی کردن چند مرحله ساده می‌توانید گام به گام مساله را مدیریت کنید تا به راه‌حل و توافق برسید.
 
 
وقتی اختلاف نظر بین زوجین به وجود می‌آید
مرجان پلویی کارشناس ارشد روان شناسی عمومی و مشاور کودک و خانواده بیان کرد: اختلاف بین بیشتر زوجین معمولاً ناخودآگاه ایجاد و در برخی از مواقع تشدید می‌شود. بسیاری از آنها بدون اینکه متوجه باشند، طرف مقابل را می‌رنجانند و از دست وی دلخور و عصبی شده به همین دلیل هنگام مشاجره، تحریک‌پذیر می‌شوند.
 
 
بلافاصله به طرف مقابلتان توهین نکنید
وی اظهار کرد: حل تعارض از مهارت‌های بین فردی است که می‌توان به شیوه‌ای منظم از آن برای حل و فصل اختلافات بین زوج‌ها استفاده کرد. زوجین نباید در مورد هر موضوع و اختلاف نظری که پیش آمده بلافاصله شروع به توهین به طرف مقابل خود کنند، بلکه آن‌ها باید در این مواقع با حفظ آرامششان گام به گام به حل تعارض بپردازند.
 
این کارشناس ارشد روان شناسی عمومی رعایت مرحله گوش دادن فعال را از سوی زوجین ضروری دانست و افزود: زن یا شوهر باید پس از شنیدن صحبت‌های همسرش در کمال آرامش و به صورت محترمانه با وی گفت و گو کند. همچنین آن‌ها می‌توانند به منظور دریافت راهکارهای بهتر از یک نفر مورد اعتماد مانند مشاور مجرب کمک بگیرند.
 
پلویی عنوان کرد: زوجین باید هنگام صحبت ارتباط چشمی با یکدیگر برقرار کنند. زیرا این کار باعث شده که برون ریزی احساسی راحت‌تری داشته باشند.
 
وی تاکید کرد: زوجین باید به نیاز‌های یکدیگر احترام گذاشته و روش‌های صحیح ابراز محبت را بیاموزند، به عنوان مثال هدیه دادن به همسر یکی از روش‌های مناسب نشان دادن علاقه به وی است. 
 
این مشاور کودک و خانواده تصریح کرد: زوجین باید توجه داشته باشند که به کار بردن برخی از جملات در بحث مثل هیزم روی آتش است، جملاتی مثل «تو هم مثل پدرت هستی»، «فلانی به من گفت: ازدواج نکن»، «کی میخوای کارتو عوض کنی؟»، «شما خانوادگی این طوری هستید» زن و شوهر باید در فضایی مثبت با یکدیگر صحبت کنند، زیرا استفاده از این قبیل عبارات سبب می‌شود که اعتماد به نفس همسرتان به شدت آسیب ببیند.
 
پلویی بیان کرد: روابط زناشویی که مشکلات حاد دارد، مشابه کارت بازی است! به عبارتی دیگر زن یا شوهر نمی‌داند که رفتار یا گفتارش چه تاثیری روی همسرش می‌گذارد و وی در مقابل چه واکنشی نشان می‌دهد. بنابراین نوعی درگیری دایمی در ذهن خویش احساس می‌کند، نوعی گفت و گو، اما در تنهایی خویش؟!
 
وی اظهار کرد: زن یا شوهر هر چقدر بیشتر تلاش می‌کند ارتباط احساسی و عاطفی عمیقتری بین خود و همسرش بیافریند، با بی احساسی و بی عاطفگی بیشتر مواجه می‌شود، تا جایی که احساس خستگی تمام وجودش را فرا می‌گیرد و کم کم حتی همین احساس نیز از بین می‌رود.
 
این کارشناس ارشد روان شناسی عمومی عنوان کرد: زن یا شوهر نوعی تنهایی بسیار عمیق در وجود خود و نوعی استرس از بی پناهی و بی تکیه گاهی احساس می‌کند! بنابراین دیگر هیچ نیازی به همسرش حس نمی‌کند نوعی بی نیازی و جدایی از کسی که قرار بوده طبق قوانین تعریف شده هستی، به همه لحاظ حمایتش کنه! وقتی هر زنی به این درجه برسد یعنی طلاق حتمی خواهد بود! 
 
پلویی تاکید کرد: مشاجرات لفظی، آرام آرام ریشه احساس و عاطفه بین دو نفر را می‌خشکاند و این مهم نسبت به هزاران عوامل مانند آستانه عصبانیت و بی‌خیالی تاریخ انقضای ازدواج را تعیین می‌کند! 
 
 
دعوای شما با همسرتان چه نکاتی را درباره روابط عاطفی‌تان آشکار می‌سازد؟/ رفتارهای ممنوعه زوجین پس از دعوا
 
 
رفتارهای اشتباه زن و شوهر‌ها بعد از دعوا
وی تصریح کرد: اگر چند دقیقه پس از بحث دوباره قصد داشته باشید در مورد آن با هم صحبت کنید، ایرادی ندارد. اما اگر چند روز پس از آن دوباره این مساله باز شود، چندان جالب نیست، در صورتی که در دعوایی خود را مقصر می‌دانید، نزد همسرتان بروید و از او عذرخواهی کنید. 
 
این مشاور خانواده افزود: اینکه زن و شوهر‌ها با یکدیگر بحث و دعوا کنند بسیار عادی است، آنها دو انسان مجزا با طرز فکرهای متفاوت هستند؛ بنابراین کاملا طبیعی بوده که در مواردی با هم اختلاف نظر داشته باشند و حتی به واسطه این اختلاف نظر با یکدیگر بحثشان نیز بشود. 
 
پلویی عنوان کرد: برخی از زوجین پس از بحث با هم کارهای اشتباهی را انجام می‌دهند که به تثبیت و طولانی‌تر شدن ناراحتی آن‌ها کمک می‌کند، ما در این مطلب مواردی را بازگو می‌کنیم که زن و شوهر‌ها باید پس از دعوا از انجام آن‌ها خودداری کنند.
 
 
با هم سرد رفتار نکنید
وی بیان کرد: پس از جر و بحث اصولاً دو طرف حوصله صحبت کردن با هم را ندارند. اما پس از گذشت زمان، هنگامی که هر دو آرام‌تر بودید و همسرتان نزد شما آمد و به هر بهانه‌ای می‌خواست با شما حرف بزند، از پاسخ دادن به او امتناع نکنید. 
 
این کارشناس ارشد روان شناسی عمومی در خصوص بدترین کار ممکن پس از گذشت زمانی از دعوا اظهار کرد: بدترین کار این است که سکوت اختیار کنید و به اصطلاح قیافه بگیرید. زیرا پاسخ ندادن به طرف مقابل، این حس را به وی القا می‌کند که در حال تنبیه کردنش هستید و این باعث می‌شود تا وی نتواند صحبت هایش را راحت‌تر با شما در میان بگذارد. 
 
وی یادآور شد: تکرار مسایل ذکر شده، فاصله بزرگی میان زن و شوهر‌ها ایجاد می‌کند که شاید خسارت‌های جبران ناپذیری نیز در پی داشته باشد. به جای این کار باید به همسر خود بگویید: «من هنوز غمگین هستم و نتواسته ام همانند تو به این زودی همه مسائل را فراموش کنم. به من چند ساعتی فرصت بده تا بتوانم آرام شوم. سپس در مورد آن با هم صحبت خواهیم کرد.» 
 
گزارش از پگاه آقایی 
 
انتهای پیام/
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار