امن‌ترین کشورهای جهان در حوزه‌ی سایبری

اتحادیه ارتباطات بین‌الملل، اخیراً شاخص امنیت سایبری کشورهای جهان را منتشر کرد. برخی از نام‌های حاضر در این فهرست، قابل‌توجه و تأمل هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اتحادیه ارتباطات بین‌الملل، اخیراً شاخص امنیت سایبری کشورهای جهان را منتشر کرد. برخی از نام‌های حاضر در این فهرست، قابل‌توجه و تأمل هستند.
  
اطلاعات منتشرشده از سوی اتحادیه ارتباطات بین‌الملل (ITU)، در اجلاس جهانی جامعه‌ی اطلاعاتی که اخیراً در ژنو برگزار شد، فهرستی از امن‌ترین کشورهای جهان در حوزه‌ی سایبری، انتشار یافت. در رأس این لیست طولانی، به ترتیب، سنگاپور، آمریکا، مالزی، عمان و استونی، به چشم می‌خورند. در این میان، همسایگان استونی، لتونی و لیتوانی، کشورهای هم‌جوار روسیه در مرزهای غربی این کشور، نیز، به ترتیب، در رده‌های 21 و 57، به سر می‌برند.
 
از سوی دیگر، بررسی کشورهای اسکاندیناوی شمال اروپا نیز، می‌تواند قابل توجه باشد. بر اساس داده‌های گزارش یاد شده، نروژ، فنلاند و سوئد نیز، رتبه‌های 11، 16 و 17 را به خود اختصاص داده‌اند. رده‌بندی یاد شده، 195 کشور جهان را شامل می‌شود.
 
راوک ریک (Rauk Rikk)، از متخصصان امنیت سایبری دانشگاه حاکمیت الکترونیک تالین، واقع در استونی، معتقد است که شاخص‌های مورد بررسی قرار گرفته در این رتبه‌بندی، از سال 2014 تا کنون تغییر نکرده است. شاخص‌های اصلی مقایسه‌ی امنیت سایبری کشورها، مؤلفه‌های ثابتی را شامل می‌شود. از جمله این عوامل، می‌توان به معیارهای قانونی، فنی، مدیریتی، همکاری‌های سایبری و میزان ظرفیت‌های موجود، اشاره کرد.
 
ریک در ادامه، با بررسی نکات منفی این فهرست، فقدان تدوین سازوکار ضروری، جهت ملزم ساختن دولت‌ها به ارائه‌ی مدارک و دلایل مستند، از سوی اتحادیه ارتباطات بین‌الملل را از ضعف‌های اساسی این طرح، می‌داند.
 
منبع:برترین ها
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.