جای خالی پژوهش‌های کاربردی درطرح ارتقاء اساتید/ شرکت‌های دانش بنیان چشم انتظار پیوند علم و صنعت

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد گفت: پژوهش‌های کاربردی درطرح ارتقاء اساتید دانشگاه‌های کشور ازموضوعاتی است که اگر عملیاتی شودبه تولید محصولات دانش بنیان و رفع مشکلات جامعه می‌پردازد.

جای خالی پژوهش‌های کاربردی درطرح ارتقاء اساتید/ شرکت‌های دانش بنیان چشم انتظار پیوند علم و صنعت
حامد معیری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و رتبه برتر در جشنواره فرهیختگان و جشنواره رویش در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: بعد از تغییر رویکرد و سیاست‌های جدید معاونت علمی و فناوری، حرکت شرکت‌های دانش بنیان روند بهتری پیدا کرد، زیرا بحث معافیت از مالیات در شرکت‌های دانش بنیان مدتی سبب شد که این حوزه از اهداف اصلی دور بماند و برخی افراد با سوء استفاده اهداف شرکت‌های دانش بنیان با محوریت کارافرینی، کمک به صنعت و پژوهشگران را اولویت نمی‌دانستند که با اهتمام معاونت علمی فناوری این مشکل تا حد زیادی مرتفع شده است.

وی بیان کرد: پروژه‌هایی مربوط به سالمندان، افراد قطع نخاع و جانبازان و معلولان است که این اشخاص می‌توانند از این اختراع ویلچر مکانیکی بهره‌مند شوند و در حال حاضر نیز تیم‌های دانشجویی در راستای ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه و تولید محصولات دانش بنیان جهت دهی می‌شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تصریح کرد: تشکیل سامانه، ثبت محصول در سامانه، تسهیلات مالی، داوری تخصصی و از همه مهمتر ورود افراد غیر هیات علمی در تولید محصولات دانش بنیان از اتفاقات خوبی بود که شاهد آن بودیم و عرضه محصول دانش بنیان در سامانه معاونت علمی فناوری تا حد زیادی فرصت انگیزشی، ایده پردازی و تولید محصولات دانش بنیان کاربردی را برای سایر افراد غیر هئات علمی نیز محقق کرد که با این تصمیم شاهد ایده‌های خلاقانه و محصولات دانش بنیان متعدد هستیم.

وی گفت: با تشکیل سامانه، محصول از لحاظ نوآوری، کاربردی بودن در راستای نیاز کشور باشد و اینکه مشابه داخلی نداشته باشد با داوری تخصصی امتیاز دهی می‌شود و این روند بسیار مطلوب است، زیرا ارزش گذاری و بهادادن به شرکت‌های دانش بنیان از سوی متولیان امر زمینه ساز کارافرینی، گردش اقتصادی، رفع مشکلات صنعت در کشور، خروج ارز از کشور، اشتغال جوانان تحصیلکرده کشور است.
 
معیری اظهار کرد: در دانشگاه‌ها مقاله با کار نوآورانه وپژوهشی مقایسه می‌شوند و کارهایی که در مرز دانش است را محقق می‌کند، ولی اختراعات با تولید محصول کاربردی ونوآورانه ارزیابی می‌شود و از این رو روند ارزیابی مقاله و اختراع منفاوت است.

رتبه برتر در جشنواره فرهیختگان و جشنواره رویش بیان کرد: توصیه ما این است به جای ارتقای اساتید که بر مبنای مقالات است پروژه‌های کاربردی ملاک ارتقای اساتید شوند، اگر استادی پروژه کاربردی را ارائه کند مشمول امتیاز بالایی شود که علاوه بر ترغیب اساتید، فرصتی برای رفع مشکلات جامعه از جانب استادان دانشگاه است.

وی افزود: پیشنهاد ما این است صنعت‌ها و ارگان‌های کشور، حتی گرایش‌های علوم انسانی مشکلات خود را لیست کنند، به عنوان مثال صنعت نفت بگوید فلان تجهیزات را نداریم و در حال حاضر کشور واردات این تجهیزات را دارد یا درعرصه صنعت هوایی و حمل و نقلمشلات و نیازهای خود را لیست کنند و به وزارت علوم یا دانشگاه آزاد داده و پروژه‌های مقطع ارشدو دکتر نیز با این لیست تطابق داده شود و در یک پروژه چند دانشگاه مشارکتی به تولید ایده و محصول بپردازند و سایر دانشگاه‌ها نیز روی سایر موارد سرمایه گذاری فکری و عملی انجام دهند.

معیری تصریح کرد: با این کار دانشگاه‌ها می‌توانند ارزش گذاری کنند و بگویند اگرپروژه تا این حد پیش برود حمایت مالی هم خواهیم داشت، ولی بحث اصلی باید روی رفع مشکلات اساسی باشد، خیلی مقالات دانشجویان بانمره‌های بالا بدون کاربرد در قفسه‌های دانشگاه خاک می‌خورد، اما از خدمات پایان نامه‌های دانشجویی شاید افرادی که در ناسا کار می‌کنند و در مرز دانش حرکت می‌کنند بهره برداری و کاربرد لازم را داشته باشند.

وی یادآور شد: فلسفه تحصیلات تکمیلی پژوهش است و نباید ازتعدد و کیفیت مقالات غافل شد، اما مقالات غیر کاربردی راهگشای مشکلات کنونی جامعه ما نیست ما باید به مرز دانش برسیم وابتدا در تولید صنعت و سایرعرصه‌ها ورود داشته باشیم و با رفع مشکلات درگام بعدی در مرز دانش نقش آفرینی کنیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار