بسته حقوقی قضایی وکیل یار جوان؛

آیا مبلغ وديعه اجاره منزل حسب تقاضای طلبكار قابل توقیف است يا خیر؟

در این گزارش، به بیان برخی نکات درباره شرایط توقیف ودیعه اجاره منزل توسط طلبکار پرداخته شده است.

آیا مبلغ وديعه اجاره منزل حسب تقاضای طلبكار قابل توقیف است يا خیر؟به گزارش حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از این پس، شما کاربران محترم می‌توانید مطالب حقوقی و قضایی را با زبانی ساده و به صورت کاربردی دریافت کنید و در زندگی روزمره به کار بگیرید.

کافی است به سایت باشگاه خبرنگاران جوان به نشانی YJC.IR مراجعه و بر روی لینک حقوقی قضایی گروه اجتماعی کلیک کنید تا به مسایل و مطالب مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید.
 
در این گزارش، به بیان برخی نکات درباره شرایط توقیف ودیعه اجاره منزل توسط طلبکار پرداخته شده است.

*آیا مبلغ وديعه اجاره منزل حسب تقاضای طلبكار قابل توقیف است يا خیر؟

مطابق بند ز ماده ٢٤ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب ١٣٩٤ این مبلغ جزء مستثنیات دین است و قابل توقیف نیست، مگر اینکه قاضی تشخیص بدهد محکوم علیه (بدهکار) بدون پول پیش دچار عسرت نخواهد شد که در اینصورت، قابل توقیف خواهد بود. 

البته در رویه برخی شعب دادگاه‌ها به خصوص دادگاه‌های خانواده در خصوص مهریه ملاحظه می‌شود که اگر مبلغ ودیعه نسبتاً قابل توجه باشد، نصف آن را جزء مستثنیات دین حساب می‌کنند و نصف دیگر را توقیف می‌کنند. 

به عبارت دیگر هر گونه اعتراض نسبت به عدم رعایت مقررات مربوط به مستثنیات دین، از سوی هر یک از طرفین، در برگه "عادی " و بدون هزینه دادرسی تقدیم دادگاه اجرا کننده حکم خواهد شد.

رسیدگی به اعتراض مذکور و متعاقب تصمیم دادگاه هر آنچه که باشد در این خصوص، قطعی خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار