کاهش هزینه ساخت مخازن بتن پیش تنیده توسط محققان ایرانی

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند در راستای کاهش هزینه مخازن بتن پیش تنیده که کاربردی در صنایع انرژی اتمی و است، گام بردارند.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمد شکوه فر فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: مخازن بتن پیش تنیده پس کشیده ی دایروی بهترین ترکیب از فرم سازه ای و مصالح برای ذخیره مایعات و جامدات می باشند.


وی ادامه داد: از آنجا که در مخازن دایروی پیش تنیده پس کشیده ایجاد ترک مجاز نیستند، این مخازن نسبت به انواع معمولی بتن مسلح دارای عملکرد بهتری بوده و اقتصادی محسوب می شوند.


محقق این طرح با بیان اینکه ایجاد تنش محیطی حلقوی فشاری با رشته های پیش تنیدگی خارجی که به دور پوسته مخزن تنیده شده است، یک روش طبیعی برای حذف ترک خوردگی دیوار خارجی که در اثر بارهای ناشی ازمایعات و یا جامدات یا گازهایی که توسط مخزن نگهداری می شوند در آن ایجاد می شود، به شمار می رود؛ افزود: مخازن بتن پیش تنیده معمولا برای ذخیر احجام بالای آب یا مایعات دیگر به کار می روند.


شکوه فر اضافه کرد: این مخازن در دنیای امروز بسیار پرکاربرد هستند و در ادبیات علمی رشته مهندسی عمران به آن بسیار پرداخته شده است، از این رو طرح های گوناگونی جهت تخمین دقیق میزان نیروی پیش تنیدگی در شرایط مختلف محیطی و حوادث طبیعی همچون زلزله می بایست در دستور کار قرار گیرد.


وی تاکید کرد: ۲ رویکرد اصلی تحقیقات انجام شده در این رساله شامل رفتار تابع زمانی مخازن بتن پیش تنیده تحت بارهای بهره برداری و رفتار لرزه ای آن تحت بارهای لرزه ای است.

محقق دانشگاه امیرکبیر بیان کرد: این امر باعث بهینه شدن مصرف مصالح در این گونه مخازن خواهد شد و تحقیقات زیادی در مورد تغییرات نیروی پیش تنیدگی در اثر عواملی چون کوتاه شدگی الاستیک کابل در اثر کشش اولیه، اصطکاک بین بتن و فولاد، وارفتگی بتن، جمع شدگی بتن، وادادگی فولاد، تغییر شکل حرارتی بتن ناشی از بار های حرارتی و تغییرات این اتلاف ها در طول زمان و معرفی انها به صورت یک تابع زمانی صورت گرفته است.


شکوه فر با بیان اینکه روش های مرسوم اثرات اندرکنش میان وارفتگی در بتن و وادادگی فولاد را در محاسبه افت های طولانی مدت نیروی پیش تنیدگی مد نظر قرار نمی دهند، ادامه داد: ایده اصلی این تحقیق ارائه روشی نوین جهت وارد کردن اثر اندر کنش یاد شده در پیش بینی افت های طولانی مدت در مخازن بتن پیش تنیده است.


وی اظهار کرد: همچنین به منظور راستی آزمایی این مطالعات یک برنامه آزمایشگاهی بر روی نمونه مخرن بتن پیش تنیده و همچنین نمونه های استوانه ای انجام شد.


محقق دانشگاه امیرکبیر افزود: نتایج تحلیل های عددی برای محاسبه ضرایب اندرکنش میان وارفتگی بتن و وادادگی کابل مورد استفاده قرار گرفت و در نهایت ضریب اندرکنش به صورت تابعی از نسبت افت ناشی از وارفتگی و جمع شدگی به افت ناشی از وادادگی کابل ها بیان شد.


شکوه فر یادآور شد: این تابع با توجه به تدقیق مقدار تنش در کابل ها و تخمین دقیق تر میزان افت می تواند باعث کاهش تعداد کابل ها در مخازن بزرگ شود.


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار