کرمانشاه؛

دامنه محدودیت‌ها برای حفاظت از "سراب نیلوفر" به 10 کیلومتر رسید

مدیرامور آب شهرستان کرمانشاه گفت: محدودیت کشت محصولات پر مصرف و برخورد با چاه‌های غیرمجاز امسال تا شعاع 10 کیلومتری "سراب نیلوفر" انجام خواهد شد.

 

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛مدیرامور آب شهرستان کرمانشاه گفت: محدودیت کشت محصولات پر مصرف و برخورد با چاه‌های غیرمجاز امسال تا شعاع 10 کیلومتری "سراب نیلوفر" انجام خواهد شد.

مرتضی حسن‌آبادی با اشاره به محدودیت‌هایی که هر ساله برای حفظ سراب نیلوفر و جلوگیری از خشکسالی آن اعمال می‌شود، اظهار کرد: امسال این محدودیت‌ها را تا شعاع 10 کیلومتری افزایش دادیم.

وی افزود: شعاع این محدودیت‌ها سال گذشته هفت کیلومتر و سال قبل از آن پنج کیلومتر بود و بنا داریم این میزان را تا شعاع دوازده کیلومتری هم افزایش دهیم.

مدیر امور آب شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه این محدودیت‌ها در دو بخش برخورد با چاه‌های غیرمجاز و کشت محصولات پرمصرف اعمال می‌شود، خاطرنشان کرد: در محدوده 10 کیلومتری سراب نیلوفر 25 حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده که برخورد با آنها در دست انجام است و تعدادی از آنها نیز مسدود شده است.

به گفته این مسئول، تعداد چاه‌های مجاز این محدوده نیز حدود 420 حلقه است که اکثر آنها برای کشت محصولات کم مصرف استفاده می‌شود.

حسن‌آبادی در خصوص محدودیت کشت محصولات پرمصرف نیز تاکید کرد: با هماهنگی که با جهاد کشاورزی داشتیم مقرر شد عمده کشت زمین‌های کشاورزی این محدوده به محصولات با مصرف کم و کشت‌های پاییزه اختصاص یابد و محصولاتی مانند "ذرت" سهم کمتری داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته میزان کشت محصولات پر مصرف(آب بر) 10 تا 15 درصد بود، اما امسال به دلیل بارش‌های بهتری که داشتیم مقداری از محدودیت‌ها کاسته شده و کشاورزان می‌توانند سهم محصولات پرمصرف را مقداری بیشتر کنند.

مدیر امور آب شهرستان کرمانشاه با اشاره به اینکه هدف از همه اقدامات حفظ سراب نیلوفر و جلوگیری از خشک شدن آن است، یادآوری کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته شاهد خشک شدن سراب به طور کامل بودیم که آسیب‌های جدی به گونه‌های زستی این سراب وارد کرد.

به گفته حسن‌آبادی، با مجموعه اقداماتی که صورت گرفته و بارش‌های خوبی که امسال داشتیم، بعید است امسال شاهد خشک شدن سراب نیلوفر باشیم.

 

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار