در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

گزارش اطلاعات زودتر از آن که روی سایت رسمی سازمان بورس برود در بین افراد وجود دارد/۲۶۰ شرکت دانش بنیان وارد بازار سرمایه می شوند

بحث اطلاعات محرمانه یک معضل در بازار سرمایه شده است بدین ترتیب که گزارش اطلاعات زودتر از آن که روی سایت رسمی سازمان بورس برود در بین افراد وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  شاهین چراغی کارشناس بازار بورس و امیر هامونی مدیر عامل فرا بورس ایران 28 خرداد ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع بورس و سهامداران حقیقی پرداختند.


وجود چند نهاد ناظر سبب متضرر شدن سهامداران شده است


شاهین چراغی کارشناس بازار بورس در ابتدا با اشاره به اینکه بودن چند نهاد ناظر( بانک مرکزی، بیمه مرکزی و سازمان بورس) سبب متضرر شدن سهامداران شده است اظهار داشت: براساس اطلاعات موجود سپرده ها نزد سیستم بانکی یک میلیون و200 هزار میلیارد تومان است لذا اگر نرخ سپرده ها بر روی20 درصد باشد در سال، 64 میلیارد دلار به مردم سود سپرده پرداخت می شود و امسال سود عملیاتی شرکت های بورس در کل 11 درصد بود .


بخشی از مشکلات در بورس ساختاری است


وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات در بورس ساختاری است ادامه داد: بحث بسته شدن نهاد ها به دو دلیل برمی گردد که بخشی از آن از طرف ناشران است که اطلاعات را به موقع به بورس اعلام نمی کنند و بورس به جهت ابهاماتی که در ارائه اطلاعات دارد کنکاش بیشتری انجام می دهد.


این کارشناس بازار بورس با اشاره به اینکه بخشی دیگر به سختگیری برمی گردد که توسط سازمان بورس اعمال می شود و  سبب بسته شدن نهاد ها شده است، اظهار داشت: بانک ها و شرکت ها باید اطلاعات خود را افشا کنند ، در نوع گزارشگری اختلافاتی میان سازمان بورس و بانک مرکزی وجود دارد و لذا این اختلافات سبب بسته شدن نهاد بانک ها در طولانی مدت شده است.


وی با اشاره به اینکه وضعیت فعلی بازار سرمایه تا زمانی که مشکلات بازار پول حل نشود ، درست نمی شود خاطرنشان کرد: مشکلاتی در رابطه با تخلفات بازار سرمایه داریم که باید حل شود، به جای اینکه بگوییم مشکل در بازار وجود ندارد باید بپذیریم که مشکل وجود دارد.

امیر هامونی مدیر عامل فرا بورس ایران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه بحث بازار سرمایه و توقف بازگشایی نهاد ها به رکن شفافیت در بازار سرمایه بر می گردد گفت: همیشه این مسئله وجود دارد که نقدشوندگی را فدای شفافیت و یا بالعکس کرده ایم برای اولین بار در حوزه پتروشیمی توقف را در سال 92 داشتیم ، در سال 93 توقف پالایشگاه ها و در نهایت توقف بانک ها را شاهد هستیم.


وی با اشاره به اینکه باید از حقوق سرمایه گذار و مردمی که سهام بانک ها را خریدند دفاع کرد افزود: سازمان بورس پیش نویسی را آماده کرده و آن را به تمام فعالان بازار اعلام کرده است.

شاخص بازار سرمایه کاملا قابل اعتماد است

هامونی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در بازار سرمایه شاخص سازی صورت می گیرد یا خیر، گفت: قبلا بحثی تحت عنوان بلوک زدن در بازر سرمایه وجود داشت که بر اساس دستورالعملی، این بازار از بازار سرمایه جدا شد و بر اساس آن دستورالعمل مقرر شد شرکت هایی که در این بازار( بلوک زنی) وجود داشتند معاملاتشان خارج از بازار معاملات نرمال انجام شود چراکه شاید صلاح نبود در بازاری که مردم معاملات خرد انجام می دهند بلوک جابجا شود و قیمت بازار خرد را تحت تاثیر قرار دهد.

وی به حادثه تروریستی دو هفته پیش تهران اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه این اتفاق می توانست بازار سرمایه را تحت تاثیر خود قرار دهد وظیفه ما بود که با حقوقی های بزرگ بازار سرمایه تماس بگیریم تا آن ها بازار را حمایت کنند ، این کار صورت گرفت اما بحث بلوک زنی مطرح نبود بلکه مفهوم این کار حمایت از بازار در زمان شوک های مقطعی است که بعضا باعث می شود که در برخی سهامداران خرد ما این احساس ایجاد شود که باید سهام خود را بفروشند.

مدیرعامل فرابورس ایران همچنین در پاسخ به اینکه چرا سازمان بورس اجازه نمی دهد سودهای تخیلی پیش بینی شود اما محقق نگردد نیز بیان داشت: ممکن است شرکت هایی بازار آینده خود را اعلام کنند و اطلاعات گمراه کننده به بازار بدهند، در حالیکه در دنیا این کار توسط تحلیگران بازار صورت می گیرد.

وی افزود: برای حل این معضل سایتی در سازمان بورس راه اندازی شده که تحت نظارت کدال است تا شرکت ها اطلاعات واقعی خود را ارایه کند و براساس اطلاعاتی که بر روی لینک سایت قرار خواهد گرفت ، تحلیگران بازار و شرکت های مشاوره ی سرمایه گذاری که از سازمان بورس مجوز گرفتند وظیفه شان این است که اطلاعات را تحلیل  کنند و آنالیز درست را به بازار و سرمایه گذاران بدهند.

هامونی افزود:  تاکنون هم در سازمان بورس دستورالعمل افشا و پذیرش دیده شده و انشاالله پیش نویسی که آماده شده مصوب خواهد شد تا دیگر لازم نباشد خود شرکت ها اطلاعاتی از آینده بازار خود ارایه کنند و براساس آن بتوانند سوءاستفاده انجام دهند.

مدیرعامل فرابورس ایران خاطر نشان ساخت :  دستورالعمل افشا پذیرش و معاملات با رویکرد بهبود فرآیند توقف و بازگشایی نمادها می تواند صورت بگیرد و اصلاح شود.

چراغی، کارشناس بازار سرمایه نیز با طرح این سوال که واقعیت این است که آیا به این دستورالعمل ها توجه خواهد شد و یا با دارندگان اطلاعات نهان برخورد می شود، گفت: بحث اطلاعات محرمانه یک معضل در بازار سرمایه شده است بدین ترتیب که گزارش اطلاعات زودتر از آن که روی سایت رسمی سازمان بورس برود در بین افراد وجود دارد.

وی افزود: ممکن است این اطلاعات از سوی ناشر که اطلاعات را به سازمان بورس می دهد لو رفته باشد و یا امکان دارد این اطلاعات مربوط به بودجه شرکت باشد که خیلی هم مورد بازخواست قرار نمی گیرد.

هامونی نیز با بیان اینکه اطلاعات یک شرکت ممکن است بعضا در اختیار مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و مدیر مالی شرکت قرار داشته باشد و این افراد بتوانند از آن سوء استفاده کنند گفت: در فصل ششم قانون بازار سرمایه در این رابطه چاره اندیشی شده و تخلف افرادی که به نوعی بخواهند معاملات متکی به اطلاعات نهانی صورت دهندمورد پیگیری قرار خواهد گرفت و هم اکنون نیز دو تخلف در این رابطه صورت گرفته که منتظر اعلام نظر رای دادگاه هستیم.

این موضوع محدود به پرونده کنتورسازی نیست و نام چندین شرکت دیگر مطرح است و همانطور که گفته شده در یک ماه گذشته حداقل دو تخلف را در بحث استفاده از اطلاعات نهانی پیگیری کردیم.

چراغی ، کارشناس بازار سرمایه نیز با بیان اینکه یک سری تخلفات در  حوزه شرکت های کارگزاری بورس فرابورس و یا خود سازمان اتفاق می افتد گفت: زمانیکه بحث متوقف شدن یک سری نمادها مطرح می شود شاهد حرکت یک سری از سرمایه گذاران هستیم که از جایی خط می گیرند که می توان منشا این خط گیری ها را شناسایی کنیم.

هامونی مدیر عامل فرابورس ایران در بخش دیگری از این گفتگو همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تخلفی در سازمان بورس از همکاران خود کشف کرده اید یا خیر نیز بیان داشت: در سال ۸۵ این اتفاق برای چند همکار ما افتاد که برخورد قانونی خیلی سختی با آن ها صورت گرفت اما از این سال تا الان حتی یک مورد هم پیش نیامده که همکاران ما در سازمان بورس ، فرابورس و سایر بورس ها بخواهند سوءاستفاده ای انجام دهند.

وی با بیان اینکه نسبت به ۱۰، ۱۲ سال گذشته روند رو به بهبود را در بازار بورس تجربه کردیم گفت: اگر اصل ۴۴ انجام نمی شد و شرکتهای مرتبط با آن وارد بازار نمی شدند ما با یک بازار ،۲۰ هزار میلیارد تومانی طرف بودیم ولی الان اعتبار بازار ما بیش از ۳۷۰ هزار میلیارد تومان است.

چراغی کارشناس بازار سرمایه نیز در بخش دیگری از اظهاراتش به پرونده توقف نمادکنتور سازی در بازار سرمایه اشاره کرد و بیان داشت: در رابطه با این پرونده ، تخلف توسط سه رکن اتفاق اقتاد؛ بازگشایی نماد توسط سازمان بورس شرکت های کارگذاری و بخشی نیز توسط کارکنان در کارگذاری ها و سازمان و شرکت بورس.

وی تصریح کرد: در خصوص تخلفات مربوط به سازمان بورس کوتاهی صورت گرفته اما در دوبخش دیگر شاهد تخلف بودیم.

هامونی مدیرعامل فرابورس ایران نیز با بیان اینکه پرونده کنتورسازی در حال پیگیری است و منتظر رای قاضی هستیم به اخبار جدیدی در حوزه بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: صنایع جدید ی در حال ورود به بازار سرمایه هستند، تا الان اکثر شرکت هایی که در بورس و فرابورس هستند معمولا با زور بازو ، تجهیزات و ماشین آلات سنگین اداره شدند اما تا چند وقت دیگر شاهد ورود صنایع جدید به این بازار خواهیم بود.

۲۶۰ شرکت دانش بنیان وارد بازار سرمایه می شوند

وی اعلام کرد: براین اساس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درخواست ورود ۲۶۰ شرکت دانش بنیان به بازار سرمایه را مطرح کرده که همین هفته این شرکت ها وارد بازار خواهند شد.

مدیرعامل فرابورس ایران افزود: برنامه مدونی برای ورود شرکت ها و صنایع جدید در بحث های زیست فناوری ، نانو تکنولوژی ، IT و ITC داریم؛ ضمن آنکه سازمان صنایع کوچک نیز درخواست ورود ۱۵۰ شرکت کوچک و متوسط را به بازار سرمایه مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه در صدد هستیم قاعده بازار سرمایه را بزرگ کنیم گفت: بازار آینده متعلق به شرکت های دانش بنیان و صنایع کوچک و متوسط خواهد بود.

از هفته آینده شاهد پذیره نویسی هلدینگ سرمایه گذاری هنر خواهیم بود

وی همچنین با اعلام این خبر که برای اولین بار شاهد ورود اقتصاد هنر به بازار سرمایه خواهیم بود گفت: از هفته آینده شاهد پذیره نویسی هلدینگ سرمایه گذاری هنر خواهیم بود که امیدواریم که بتواند تحریک کننده بازار سرمایه باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار