آتش غفلت و سهل انگاری همچنان گریبانگیر جنگل و جنگلبان/فقدان تجهیزات کافی در اطفاء حریق

این روزها که با اوج گرفتن گرمای هوا، آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع به مرز هشدار رسیده است، جنگل و جنگلبان در آتش غفلت و سهل انگاری برخی افراد و نداشتن امکانات می‌سوزند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،خاکستر شدن ده‌ها هکتار جنگل، مرتع، مزارع و باغ و نبرد نابرابر امدادگران برای مهار شعله‌های بی‌رحم آتش، بخشی از داستان آتش سوزی‌های اخیر در کهگیلویه وبویراحمد است.

** افزایش تجهیزات و فرهنگ سازی برای کاهش آتش سوزی


یک امدادگر منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت که ایجاد آتش در مزارع و کشیده شدن به منابع ملی، اختلافات محلی و خاموش نشدن کامل آتش‌های روشن شده از سوی گردشگران از عوامل مهم آتش سوزی‌های منابع ملی در این استان است.


سید حمید حسینی با اشاره به نبودن تجهیزات، سخت گذر بودن مناطق و وزش باد که سبب طولانی شدن روند آتش سوزی‌ها گاه تا چند روز می‌شود، خواستار تبلیغ فرهنگ صیانت از جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی از سوی رسانه‌های ارتباط جمعی شد.


وی که هم اکنون 15 سال سابقه خدمت در منابع طبیعی را دارد، افزود که برای کاهش خسارت‌های آتش سوزی نیازمند تجهیزات امداد هوایی با بالگرد هستیم.


حسینی بیان کرد که برای رسیدن به محل حادثه چندین ساعت پیاده روی در مناطق سنگلاخی و شیب‌های تند این استان باید انجام شود.


وی ابراز داشت که خستگی و گرمازدگی امدادگران در هنگام رسیدن به محل آتش سبب کاهش توان افراد می شود.
وی افزود که مهار آتش در هوای گرم و در ارتفاعات با استفاده از شاخه‌های درختان کاری بسیار طاقت فرساست.

** نبود امکانات کافی برای مهار آتش جنگل ها


یک امدادگر اداره حفاظت محیط زیست گچساران در جنوب استان با اشاره به آتش سوزی چند روز گذشته در منطقه حفاظت شده دیل این شهرستان بیان کرد: پیاده روی سه ساعته در شرایط بسیار سخت گذر منطقه با زبان روزه و تلاش برای خاموش کردن شعله‌های آتش در میان دود بسیاری از امدادگران را گرمازده کرد.


ولی رمضانی وجود یک امدادگر برای کمک رسانی به مصدومان احتمالی در صورتی که کسی دچار گرمازدگی یا شکستگی می شود برای رساندن امدادگران به محل حادثه، وجود بالگرد کمک بزرگی به اطفای حریق می‌کند.


وی با اشاره به اینکه آتش سوزی افزون بر خسارت‌های درختان سبب آسیب دیدگی و گاه فرار گونه‌های حیات وحش هم می‌شود، از مردم خواست از کوچک‌ترین بی‌احتیاطی در عرصه‌های طبیعی و مزارع پرهیز کنند.

** خسارت 143هکتار از جنگل ها و مراتع استان


فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: 143 هکتار از جنگل‌ها و مراتع این استان از ابتدای سال جاری تا روز 27 خرداد براثر وقوع آتش سوزی دچار خسارت شده‌اند.


سرهنگ محمد رحیم برزمند اظهار داشت: براساس برآورد کارشناسان این آتش سوزی ها 30میلیارد ریال به منابع طبیعی خسارت زده است.


وی تصریح کرد که 30 مورد آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع این استان در سال جاری رخ داده که عمده این حوادث به دلیل غفلت مردم صورت گرفته است.


وی آتش زدن «پس چر» مزارع بعد از برداشت محصول را یکی از علت‌های اصلی آتش سوزی ذکر کرد و گفت که طبق ماده 45 قانون جنگل‌ها و مراتع کشور این اقدام کشاورزان جرم محسوب می‌شود.


برزمند گفت که حدود 6 نفر در سال جاری به دلیل سهل انگاری و وقوع آتش سوزی به مراجع قانونی معرفی شده‌اند.

** کمبود تجهیزات مهار آتش سوزی


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: نبود چرخبال اطفای حریق و کمبود نیروهای قرقبان از موانع مهار آتش سوزی در مناطق سخت گذر این استان است.


عزت الله بهشتی فر اظهار داشت که کهگیلویه و بویراحمد با وجود 874 هزار هکتار جنگل و 540هزار هکتار مرتع به حداقل 300 قرقبان نیاز دارد که هم اکنون 74 قرقبان در جنگل‌ها و مراتع این استان مشغول خدمت هستند.


وی عنوان کرد که به دلیل سخت گذر بودن بسیاری از مناطق این استان نیروهای امداد و نجات پس از ساعت‌ها پیاده روی به منطقه بروز حادثه می‌رسند که این امر در طولانی شدن مهار آتش و افزایش خسارت‌ها نقش مهم دارد.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد : به دلیل سختی نفس کشیدن در آتش و دود، گرمای زیاد هوا و طولانی بودن مسیرهای سخت گذر در آتش سوزی چند نفر از امدادگران منابع طبیعی امسال مصدوم و یک نفر دیگر به علت شکستگی از ناحیه سر به بیمارستان منتقل شد.


وی تصریح کرد: شیب تند کوه، دسترسی نداشتن به محل عرصه و وجود پرتگاه‌های خطرناک، وزش باد و  نداشتن آنتن‌دهی برای خطوط تلفن همراه در برخی منطقه ضرورت وجود چرخ بال برای امداد و نجات در این استان را بیشتر کرده است.

** قوانین بازدارنده


رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت که بیشترین آتش سوزی های جنگل در این شهرستان به وقوع پیوسته گفت که شناسایی و دستگیری عوامل آتش سوزی‌های سال جاری منابع طبیعی این شهرستان با جدیت پیگیری می‌شود که تاکنون یک نفر شناسایی و در حال مراحل قانون در دستگاه قضایی است.


در قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع برای هر هکتار آتش سوزی مرتع حبس بین 3 تا 10 سال و جریمه مالی 200 میلیون ریال و برای هر هکتار جنگل 250 میلیون ریال جریمه آتش سوزی پیش بینی شده است.


سامان گرجی افزود که آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع روستای شوش به دلیل آتش زدن مزارع این فرد ایجاد شد.


وی بیان کرد که بر اساس برآوردهای دقیق کارشناسی امسال بیش از 25 هکتار در آتش سوزی شهرستان باشت در مناطق مختلف این شهرستان از جمله دره لک پیچاب، کوه لار، روستای شوش و بهره عنا طعمه حریق شد.


رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت تصریح کرد که این آمار به غیر از خسارت آتش سوزی در باغ‌ها و مزارع بوده است.

** آتش سوزی درمزارع


رئیس ترویج تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران گفت: هفته جاری افزون بر 120 هکتار از مزارع و باغ‌های منطقه امامزاده جعفر این شهرستان در جنوب کهگیلویه و بویراحمد طعمه حریق شد.


سید محمد محمدی اظهار داشت: با توجه به فصل کاشت ذرت، به کشاورزان توصیه می‌شود از آتش زدن جامانده مزارع خودداری کنند.


وی ابراز کرد: هرگونه آتش زدن بقای گیاهی در زمین‌های زراعی جرم است و پیگیری قانونی دارد.

 

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.