جولایی:

مددجویان ستاددیه بدهی خرد ندارند

مدیرعامل ستاددیه کشور با اشاره به اینکه میانگین بدهی مددجویان این نهاد مردمی رقمی معادل ۲۰۰ میلیون ریال است، گفت: در حال حاضر محکومِ غیرعمد واجد شرایطی با بدهی خُرد در زندان وجود ندارد.

مددجویان ستاددیه بدهی خرد ندارندبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید اسدالله جولایی مدیرعامل ستاددیه کشور با تقدیر از همیاری خیران نوعدوست ایران اسلامی در راستای حمایت از زندانیانی که به طور ناخواسته و بدون سوءنیت مجرمانه روانه حبس شده‌اند، اظهار داشت: ممکن است در پرونده یک زندانی جرایم متعددی وجود داشته باشد که بر حسب اتفاق یکی از آن‌ها بدهی ناشی از پرداخت دیه شبه‌عمد یا بدهی مالی غیرکلاهبرداری باشد، اما این افراد که چند جرم عمد و غیرعمد دارند، شرایط بهره‌مندی از تسهیلات ستاد دیه را نداشته و به دلیل وجود مولفه «عمد» در پرونده، در شمار مددجویان مشمول این نهاد حمایتی قرار ندارند.

ستاددیه تنها از زندانیان غیرعمد حمایت می‌کند

وی افزود: علاوه بر موضوع «نیازمندی» و «آبرومندی»، ستاد دیه از افرادی حمایت می‌کند که تنها به دلیل ارتکاب یک جرم ناخواسته محکوم به مجازات حبس شده‌اند؛ لذا طبق اساسنامه، ستاد دیه در مورد بدهکاران فاجر یا بزهکاران بدهکار به یک مبلغ کم، با وجود احراز ناتوانی مالی هیچ نقش حمایتی نداشته و از اعتباراتی که خیران به برکت اعتمادشان به این نهاد مردمی اهدا کرده‌اند، به این دسته از زندانیان حتی ریالی پرداخت نمی‌شود.

مدیرعامل ستاد دیه کشور عدم سابقه کیفری را از جمله شرایط اصلی مددجویان این نهاد مردمی مطرح کرد و گفت: بدون لحاظ میزان تسهیلاتی که یک زندانی غیرعمد ممکن است بابت امر آزادی خودش در سال‌های دور یا نزدیک از ستاد دیه دریافت کرده باشد، هیچ فردی برای بار دوم امکان بهره‌مندی از کمک‌های ستاد دیه را ندارد.

مدیرعامل ستاددیه کشور با اشاره به افزایش نرخ دیه در سال‌های اخیر تصریح کرد: هم اکنون به دلیل رقم سنگین دیات ناشی از حوادث کارگاهی و میزان قرارداد‌های مالی رقم بدهی زندانیان جرایم غیرعمد سنگین گزارش می‌شوند.

جولایی افزود: طبق طرح «بهار انقلاب تا بهار طبیعت» که اواخر سال ۹۵ از سوی این ستاد با هدف آزادی تمام محکومان مالی تا سقف ۲۲ میلیون تومان اجرایی شد، تعداد ۱۵۰۰ زندانی بواسطه این طرح از بند زندان استخلاص یافتند و همین موضوع تعداد بدهکاران مبالغ پایین را در سطح زندان‌های کشور بسیار تقلیل داده است.

رقم بدهی‌ها بیش از ۲۰ میلیون تومان است

وی بیان کرد: امروز زندانی غیرعمد واجدشرایطی با بدهی‌های یک میلیون و دو میلیون تومانی در زندان حضور ندارد. آن‌هایی که بابت جرم غیرعمدی در زندان به سر می‌برند به طور کلی افرادی هستند که علی‌رغم اخذ گذشت رضایتمندانه و تقدیم آورده، رقم‌های بدهی‌شان به طور تقریبی از ۲۰ میلیون تومان بیشتر است.

مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: البته به دلیل وجود جرایم مختلف ممکن است رقم مورد نیاز بعضا کمتر از این میزان ۲۰ میلیون تومان باشد، اما در حالت کلی رقم بدهی مددجویان تحت حمایت ستاد رقم‌های خُرد نیست. اگر هم یک چنین مبلغی باشد جرم این فرد تنها یک جرم غیرعمد نیست و در پرونده این قبیل محکومان انواع جرایم عمد و خلاف حسنه وجود دارد.

کمک ۶۰۰ میلیارد ریالی خیرین در ماه رمضان

وی با بیان اینکه نمایندگی‌های ستاد دیه تا پایان ماه رمضان، میزبان برگزاری بیش از ۳۰۰ جشن گلریزان هستند، یادآور شد: به برکت برپایی این آیین‌های سنتی، خیرین خداجو تا به امروز مبلغی معادل ۶۰۰ میلیارد ریال را با هدف آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و غیرکلاهبرداری اهدا کرده‌اند که قطعاً این آمار تا روز عید سعید فطر افزایش خواهد داشت.

جولایی ادامه داد: سال گذشته در ماه مهمانی خدا با برگزاری ۲۸۷ همایش گلریزان، نیکوکاران در مجموع با اختصاص رقمی بیش از ۴۰ میلیارد تومان در امر آزادی محکومان غیرعمد مشارکت داشتند که این آمار در سال‌جاری با رشد کمی و کیفی جشن‌های گلریزان، پیش‌بینی می‌شود در مقایسه با سال ۹۵، مقدمات آزادی زندانیان بیشتری را فراهم کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار